9.10.2024
Tuusulan kunta /Osallisuus, Tuusula

Lapsiystävällisempien osbu-prosessien kehittäminen lasten kanssa

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Tuusulassa valmistellaan kuntatasoista lasten ja nuorten osallistuvaa budjetointia (osbu). Aiemmin osbun ideointiin ovat voineet osallistua kaikki ja äänestämiseen vasta 13-vuotiaat tuusulalaiset. Nyt seuraavalla kierroksella osallistua saisivat vain alle 18-vuotiaat.

Kunnassa on tehty kuntatasoisesti jo useampia osbu-kierroksia, joiden aikana prosessin eri vaiheiden toteutusta ja tehokkuutta on kehitetty vahvasti. Prosessivaiheet on kuitenkin suunniteltu ja toteutettu koko väestöä varten, ja prosessivaiheiden osallistumistapoja on kehitetty erityisesti ikäihmisten ja erityisryhmien näkökulmasta. Nyt on tavoitteena kehittää osallistuvan budjetoinnin kaikista prosessivaiheista lapsiystävällisiä ja muokata osallistumisen tapoja kaiken ikäisille lapsille ja nuorille sopiviksi.
Ratkaisu
Tarve lapsiystävällisempään osbu-prosessiin havaittiin nopeasti ja työryhmä aloitti kehittämisen keräämällä tietoa sekä organisaation sisältä että lapsilta.

Sivistyksen toimialueen nuorisotyön, liikunnan, varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen, kulttuurin, kirjaston ja vapaan sivistystyön asiantuntijat pohtivat työpajoissa:

- Lapsiystävällisen ideoinnin toteuttamista omassa palvelussa/ryhmässä
- Yhteiskehittämisen tapoja lasten ja nuorten kanssa
- Äänestyksen toteuttamistapoja ja ikärajoja
- Lapset ja nuoret tavoittavaa viestintää
- Tapoja ottaa lapset ja nuoret mukaan voittaneiden projektien toteutuksiin
- Lapsille ja nuorille helppoja tapoja seurata projektien toteutumista

Lasten näkemyksiä kartoitettiin pilottiluokan osbu-tunnilla ja erillisessä Valta lapsille -työpajassa. Työpajassa lapset osallistuvat osbu-prosessin kaikkiin vaiheisiin testiympäristössä.

Fasilitaattorit keräävät osallistujilta tietoa havainnoimalla ja kyselemällä. Lasten suosimat toimintatavat, huomiot ja osallistumista hankaloittavat asiat dokumentoidaan:

- Ideointipisteessä lapsi tai nuori voi valita itselleen sopivimman tavan ideoida. Tarjolla on luovia menetelmiä (muovailu, rakentaminen, piirtäminen), paperilomakkeita, puhelinpalvelu ja sähköinen ideanjättöalusta.
- Yhteiskehittämisen pisteessä lapsi tai nuori kehittää edellisen vaiheen ideoiden toteuttamistapoja yhdessä kunnan asiantuntijan kanssa. Testipajassa kokeillaan vaiheen konkretisoimiseksi mm. suunnitelmien työstöpohjaa, Tuusula-rahaa ja esimerkkibudjetteja.
- Äänestyspisteessä lapsi tai nuori pääsee kokeilemaan äänestämistä joko tuetusti aikuisen kanssa (apuna mm. Tuusula-raha) tai sähköisesti tietokoneella/puhelimella. Pajassa testataan erityisesti nuorten mobiiliäänestyksen tarpeita.
- Viestintäpisteessä keskitytään pohtimaan lapset ja nuoret saavuttavia viestintäkanavia ja lapsia kiinnostavan sisällön tuottamista.

Valta lapsille -pajaa pilotoitiin ensin yhdellä kampuksella alakoululaisten kanssa ja kerättiin tietoa ja kehittämiskohteita havainnoimalla, haastattelemalla ja palvelumuotoilun menetelmin.

Testipajaa edeltäneen osbu-oppitunnin ja itse testipajassa opitun ja kerätyn tiedon pohjalta viimeistellään Lapsen oikeuksien viikolla järjestettävä, kaikille alle 18-vuotiaille avoin Valta lapsille -paja, jossa testataan saatujen oppien pohjalta kehitettyjen lapsiystävällisempien toimintatapojen ja prosessivaiheiden toimivuus käytännössä.

Yhteistyökumppanina näiden Valta lapsille -pajojen suunnittelussa on Opinkirjo. Osbu-työryhmä työstää prosessivaiheita ja lapsiystävällisempiä toimintatapoja omana työnään. Kunta on mukana myös Unicefin Lapsiystävällinen kunta -kehittämistyössä, joten lapsiystävällisemmän osbu-prosessin eri vaiheissa kiinnitetään korostetusti huomiota eri lapsiryhmien tavoittamiseen, yhdenvertaisuuteen, saavutettavuuteen ja osallistumisen esteiden poistamiseen, jotta jokaisella tuusulalaisella lapsella ja nuorella olisi tosiasialliset ja yhdenvertaiset osallistumisen mahdollisuudet vaikuttaa kunnan verorahojen käyttöön.
Tulokset
Tässä vaiheessa kehitystyötä voidaan arvioida vasta kehittämissuunnitelmaa ja työn käynnistymisen onnistumista. Suunnittelu- ja käynnistymisvaiheessa on kuitenkin jo tunnistettu osallistumisen esteitä mm. ideoinnin ja yhteiskehittämisen vaiheessa.

Tarvitsemme räätälöityjä osallistumisen tapoja erityisryhmien, eri-ikäisten lasten ja nuorten tarpeisiin sekä Tuusulan ulkopuolella opiskelevia varten. Osallistuvan budjetoinnin prosessit on rakennettu ja suunniteltu pitkälti olemassa olevien, aikuisia kuntalaisia varten luotujen osallisuusrakenteiden päälle.

Yhteyshenkilöt

Katja Repo
katja.repo(ät)tuusula.fi
yhteisömanageri
Tuusulan kunta
Heidi
Hagman
kehittämispäällikkö
Tuusulan kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta