17.10.2024
Kanta-Hämeen hyvinvointialue - Oma Häme,
Hämeenlinna
Oma Hämeen hybridityö ja etätyö ulkomailla
Tykätty
2
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Lähtökohtana mallin kehittämiselle oli sujuvan perustyön tuloksellinen johtaminen monipaikkaisessa työssä. Hybridityön kehittämistarve Oma Hämeessä syntyi tarpeesta parantaa toiminnan laatua, mahdollistaa työntekemisen muutosta eri toimialoilla, toisaalta tarpeesta tukea luovuutta ja innovatiivisuutta perustyössä. Lisäksi halusimme huomioida työntekijöiden hyvinvoinnin ja työkyvyn monipaikkaisessa, monimuotoisessa työssä. Oma Hämeessä lähdimme tavoittelemaan hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden näkökulmasta hybridityön johtamisen opasta, joka konkretisoi hyvät käytännöt ja tiivistää huomioitavat tai merkitykselliset onnistumisen tekijät. Lisäksi halusimme näyttöä ja tutkittua tietoa tueksi siihen, että Oma Hämeen hybridityön malli tukee työn tuloksellisuutta sekä yksilön että yhteisön näkökulmasta ja ratkaisut ovat kestäviä toimintakulttuurin rakentumisessa pitkällä aikavälillä.
Ratkaisu
Hybridityön kehittäminen Oma Hämeessä eteni vaiheittain ja sisälsi useita keskeisiä toimenpiteitä ja dokumentteja. Tavoitteena oli Hybridityömallin rakentuminen käytännön kautta joustavana ja kehittyvänä prosessina, tavoitteena oli huomioida toimialojen erilaiset tarpeet ja vaatimukset perustyön tavoitteiden toteuttamisessa.Kehittäminen lähti liikkeelle hyvinvointialuejohtajan toivesanoituksella konserni- ja tukipalvelujen toimialueen asiantuntijoista muodostetulle työryhmälle. Työryhmä koostui henkilöstöpalveluisen, hallintopalveluiden, tietohallinnon, viestintäpalveluiden, tila- ja tekniikkapalveluiden asiantuntijoista linjajohdon eri tasoilta. Työryhmä teki valmistelutyötä oman työtehtävänsä ohessa, osana omaa asiantuntijuuden perustehtävää.
Aluksi työryhmä ideoi rakennetta toteutukselle, miten hybridityötä ohjaavat periaatteet saataisiin tiiviisti, luettavasti ja visuaalisesti houkuttelevaan muotoon niin työntekijälle kuin lähijohtajalle, aikataulutusta kehittämistyölle, tehokasta valmistelua tarvittavien aiheiden ympärillä, käsittelyä yhteistoiminnallisissa rakenteissa sekä viestintäsuunnitelmaa mallin lanseerauksen äärelle. Työryhmä tutustui alussa myös tarjolla oleviin malleihin, oppaisiin, julkaisuihin.
Aloituksen jälkeen työryhmä jakaantui pienryhmiin työstämään johtamisen kulmakiviä, osaamisen kehittämisen periaatteita, työturvallisuuden ja tapaturmavakuuttamisen huomioimista, tila- ja laiteratkaisuja sekä erityispiirteinä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden huomioimista ja ulkomailta tapahtuvaa etätyöskentelyä. Pienryhmät hakivat ympärilleen tarvittaessa asiantuntijavahvistuksia (mm. työaika, palvelusuhde, juridiikka, vakuutukset).
Työryhmä palasi kokoon käsitellen ja viimeistellen eri osa-alueilta tulleet ohjeet ja periaatteet, yhteen sovittaen kokonaisuuden, varmistaen sopimuspohjat ja arkistointiprosessin sekä rakentaen sisäisen intra-sivun. Työryhmä vei Oma Hämeen hybridityön ja etätyöskentelyn ulkomailla integraatioforumiin, sillä tarve oli muutamille työnantajan yhteisille linjauksille (sopimukset, etätyöulkomailla kokonaisuus) ja lisäksi malleja käsiteltiin yhteistoiminnallisesti henkilöstön edustajien kanssa.
Oma Hämeen Hybridityön mallista ja etätyöstä ulkomailla on viestitty sisäisissä kanavissa ja järjestetty lähijohtajille ulkopuolisen asiantuntijan kanssa koulutusta.
Tulokset
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella saavutettiin yhtenäisesti ohjaava työnteon malli, jossa suunnitelmallisesti yhdistetään etätyötä ja päätyöpaikalla tehtävää läsnätyötä tukemaan työntekijän, työyhteisön ja organisaation tavoitteita. Parhaimmillaan lisää työntekijän autonomiaa ja kyvykkyyden kokemista, laventaa työelämän joustoja työn ja muun elämän yhteensovittamiseksi, osaltaan lisää työpaikan houkuttelevuutta ollen rekrytointivaltti.Mallissa onnistuminen perustuu Oma Hämeen arvojen mukaisesti hyvään luottamukseen, yhteiseen suunnitteluun ja sopimiseen sekä työntekijän itsenäisen työskentelyn tukemiseen. Suunnittelussa tarkastellaan, miten hybridityö tukee työntekijän, työyhteisön ja organisaation tavoitteiden ohella työhyvinvointia. Hybridityön tekemisen ei tarvitse olla joko tai -vaihtoehto. Työyhteisössä mietitään, mikä on kullekin työntekijälle, tehtävälle tai ajankohdalle tarkoituksenmukaisin tapa tehdä etätyötä ja työpaikalla tehtävää työtä.
Johtamisen onnistuminen edellyttää luottamusta, arvostusta, avoimuutta ja jatkuvaa dialogia työntekijöiden kanssa, korostaen osaamisen ylläpitämistä ja kehittämistä. Työn erityispiirteiden mukaisesti työturvallisuuden velvoitteet tulee täyttää.
Hybridityön edellytykset lyhyesti ovat:
1) Sovitaan lähijohtajan kanssa
2) Työn kuormittavuus ei saa lisääntyä lähityötä tekevillä henkilöillä
3) Vaatii tietoturvan toteutumista
4) Lähijohtaja viime kädessä määrittelee ja tarvittaessa muuttaa hybridityön tekemisen ehtoja perustyön tavoitteiden, vaatimusten kautta
5) Tehdään siinä työaikamuodossa, missä työntekijä/viranhaltija normaalistikin työskentelee 6) Hybridityön sopimuksessa sovitaan pelisäännöt, miten mm. etätyötä toteutetaan ja mitä tehtäviä voi tehdä, tavoitettavuus sekä poikkeamatilanteet.
Etätyö ulkomailla sisältää samat suunnittelun, johtamisen, osaamisen ja työsuojelun lainalaisuudet kuin hybridityö. Lisäksi ulkomailla työskentely edellyttää työntekijältä ja lähijohtajalta lisäselvityksiä mm. vakuutuksiin ja kohdemaan erityispiirteisiin liittyen.
Hybridityömallin käyttöönotto Oma Hämeessä toi mukanaan useita merkittäviä hyötyjä. Keskeisiä hyötyjä ovat:
1) Työhyvinvoinnin parantuminen: joustava, yhdenvertainen työskentely, työn ja vapaa-ajan tasapaino
2) Tehokkuuden lisääntyminen: ajanhallinta, vähemmän työmatkoihin kuluvaa aikaa, osaamisen vahvistuminen
3) Yhteisöllisyyden vahvistuminen: säännölliset tapaamiset ja yhteiset rakenteet,
4) Tilaratkaisujen optimointi: toimistotilojen käyttö ja tilakustannukset,
5) Työntekijöiden sitoutuminen: joustava työskentelymahdollisuus työpaikan vetovoimana.
Kehittämistyötä jatketaan osana työelämän muutosta, jotta kokonaisuus vastaa ajankohtaisia OmaHämeen työnantajan ja henkilöstön tarpeita.
Liitteet
Hybridityö johtamisen kulmakivet_Oma Häme.pdfHybridityön periaatteet osaamisen kehittäminen_Oma Häme.pdf
Hybridityön ja etätyön tapaturmavakuutus ja riskinarviointi_Oma Häme.pdf
Etätyö ulkomailla_Oma Häme.pdf
Yhteyshenkilöt
Kati Koppinen
kati.koppinen(ät)omahame.fi
HR-päällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue - Oma Häme
kati.koppinen(ät)omahame.fi
HR-päällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue - Oma Häme
Johanna Bjerregård-Madsen
johanna.bjerregardmadsen(ät)omahame.fi
Henkilöstöjohtaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue - Oma Häme
johanna.bjerregardmadsen(ät)omahame.fi
Henkilöstöjohtaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue - Oma Häme
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto
Toimialat
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Etätyö Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Luottamuksen vahvistaminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työhyvinvoinnin parantaminen Työntekijäkokemuksen kehittäminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio