1.11.2024
Heinolan kaupunki/varhaiskasvatus, Heinola

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyön jatkuminen varhaiskasvatuksessa

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Ennen hallituksen päätöstä Heinolan varhaiskasvatuksessa oli ehditty tekemään tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma (Johanna Sompi ja Riikka Hämäläinen) Koimme harmiksemme, että työ jäisi siihen, kun hieno suunnitelmakin oli tehty. Tästä syystä päätimme, että jatkamme varhaiskasvatuksessa tasa-arvo ja yhdenvertaisuusasioiden parissa työskentelyä.
Ratkaisu
Erityisopetuksen asiantuntija kävi joka yksikön kehittämisillassa/päivässä puhumassa konkreettisesti, mitä tasa-arvo ja yhdenvertaisuus tarkoittaa varhaiskasvatuksessa (kirjallisuus, laulut, lelujen sekä pelien monipuolisuus, asenteet (leikeillä ja väreillä ei ole esimerkiksi sukupuolta) sekä sanavalinnat (onko tarpeen aina jaotella tyttö-poika sekä kehujen sisältö ja niihin puuttuminen).


Ryhmävasuun tehdään jokaisen tiimin osalta tasa-arvo ja yhdenvertaisuus -tavoite, joka on konkreettinen (esim. luemme monipuolisesti erilaisia kirjoja, jotka kertovat erilaisista perheistä, vammaisuudesta, eri kulttuureista yms.). Kielitietoisuuden vahvistaminen, osallisuus, tasa-arvo, yhdenvertaisuus. Tätä arvioidaan toimintakauden päätyttyä ja päivitetään joka vuosi.

Kustannuksia ei syntynyt. Työssä olivat mukana osa päiväkodin johtajista, erityisopetuksen asiantuntija sekä perhekoordinaattori. Erityisopetuksen asiantuntija kävi kouluttamassa henkilöstöä asian tiimoilta.
Tulokset
Arviointi sekä itsereflektion vahvistaminen (arviointimenetelmiä esim. kirjallisuuden, leikkien ja laulujen moninaisuuteen, ulkoleikkien esteettömyyteen sekä kasvattajien kehujen sisältöön (jääkö joku ilman kehuja, kehutaanko tyttöjä vain ulkonäöstä/vaatteista ja poikia toiminnasta yms) löytyy Opetushallituksen sivuilta ja niitä on hyödynnetty tässä kehittämistyössä.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä syntyy toiminnan ja työtapojen kehittämistä, tasa-arvon ja yhdenvertaisuusasioiden näkyväksi tekemistä, osallisuuden vahvistamista, esteettömyyden vähenemistä (fyysiset sekä sosiaaliset esteet). Lisäksi saadaan aikaan
asennemuutosta ja moninaisuuden näkemistä ja sen arvostamista.

Liitteet
Kehitysteko 2024 tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.pdf

Yhteyshenkilöt

Tuisku Laukka
tuisku.laukka(ät)heinola.fi
erityisopetuksen asiantuntija
Heinolan kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta