27.9.2023
Rovaniemen kaupunki / Lapin lääni,
Rovaniemi
Turvallisuustaitoja opettajille
Tykätty
5
kertaa.
Palkittu
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Haimme rahoituksen OAJ:n työhyvinvointirahastosta hankkeellemme, jonka tavoitteena on parantaa opetushenkilöstön turvallisuustaitoja. Idea hankkeesta syntyi siitä, kun huomasimme arjessa, että opetushenkilöstö joutuu kohtaamaan työssään paljon haastavia tilanteita, jopa väkivaltaa. Tämän lisäksi opetushenkilöstölle ei juurikaan tarjota koulutusta haastavien tilanteiden kohtaamiseen. Hankkeen taustalla oli lisäksi perehtyneisyys aihealueeseen mm. pro gradu: ”Luulin, että hän hakkaisi minut siihen koulun aulaan.” –
Peruskoulun opettajien kokemuksia väkivallasta. Pro gradu -työssä tarkasteltiin, millaista väkivaltaa opettajat kohtaavat työssään (Veteläinen 2018).
Hankkeemme on nimeltään Turvallisuustaitoja opettajille ja olemme toteuttaneet hankkeen Lapin läänin alueella.
Ratkaisu
Kehitimme koulutustarpeita vastaavan koulutuspäivän, joka sisältää mm. erilaisia toimintamalleja vaativiin tilanteisiin. Toimintamallit ovat kehitetty niin, että ne ovat turvallisia sekä niiden käyttäjälle, että kohteelle.Koulutuspäiviä olemme järjestäneet Lapin läänin alueella. Vuoden 2022 aikana järjestettiin 5 koulutuspäivää ja vuoden 2023 aikana on pidetty nyt 5 päivää ja marraskuussa pidettiin viimeiset 5 päivää.
Kehitimme yhdessä 5 tuntia kestävän koulutuspäivän, jonka aikana osallistujille tarjotaan sekä teoriaa, että käytännön koulutusta uhkaavissa tilanteissa toimimiseen. Turvallisuusworkshopeissa aiheena on mm. oppilaitosten turvallisuuskulttuuri ja case -työskentely.
Koulutuksen teemoina on väkivaltaisen henkilön kohtaaminen ja käsittely. Tämä sisältää teoriaa mm. uhkatilanteiden muuttujista ja sanattomasta ja sanallisesta viestinnästä, sekä työkaluja uhkaavassa tilanteessa toimimiseen.
Koulutuksen yhtenä teemana on myös ollut oppilaan poistaminen luokasta. Tämä on sisältänyt käytännön harjoittelua siitä, miten aggressiivinen oppilas poistetaan luokasta turvallisesti ja miten aggressiivista oppilasta hallitaan fyysisesti esim. hätävarjelutilanteessa, jolloin opetuhenkilöstön on pakko toimia ja rajoittaa oppilaan liikkumista. Harjoittelut sisälsivät käytännön harjoittelua tilanteessa toimimiseen yksin, kahdestaan ja useamman henkilön voimin.
Teemoina on ollut lisäksi irrottautuminen tartuntaotteesta ja oppilaan tarkastaminen. Koulutuksessa on harjoiteltu käytännössä sitä, miten irrottaudutaan erilaisista tarttumisotteista. Lisäksi olemme harjoitelleet oppilaan tarkastamista tilanteessa, missä oppilas joudutaan tarkastamaan perusopetuslain perusteella, esim. kun epäillään, että oppilaalla on jokin toisen vahingoittamiseen sopiva esine hallussaan.
Hankkeen yhteydessä on myös kerätty tietoa osallistuneiden kokemuksista väkivaltaisista tilanteista työpaikalla. Yhtenä tavoitteena oli kerätä tietoa opettajien kohtaamasta väkivallasta ja sen uhasta opetustyössä.
Tulokset
Saamamme palautteen mukaan koulutus on ollut hyödyllinen ja tarpeellinen. Koulutuksen tavoitteena on ollut parantaa opetushenkilöstön turvallisuusvalmiuksia ja kykyä kohdata haastavia tilanteita. 90 prosenttia palautteeseen vastaajista oli täysin samaa mieltä, että koulutuspäivä oli hyödyllinen ja 10% samaa mieltä. Meilkein 70 prosenttia oli täysin samaa mieltä, että koulutuspäivä paransi valmiuksia kohdata työssä haastavia tilanteita. Iso osa vastaajista toivoi, että koulutus olisi kestänyt vieläkin pidempään. Palautetta osallistujilta:
"Todella hyvä koulutus! Suosittelen! Tämän tulisi olla pakollinen koulutus kaikille opettajille."
"Kiitos hyvästä koulutuksesta! Kaikesta näki että olette rautaisia ammattilaisia."
"Loistava koulutus, tällaisen koulutuksen soisi aika ajoin koululle tarjottavaksi."
"Tämä koulutus pitäisi olla jatkossa osana kaikkien uusien opettajien perehdytystä."
"Tällainen koulutus tulisi saada osaksi opettajien yliopistokoulutusta. Varsinkin oikeudellinen puoli."
"Hyvä ja tarpeellinen koulutus!"
"Kiitos päivästä! Tämä oli samalla todella työhyvinvointia edistävä ja työönohjauksellinen!"
"Erinomainen koulutus"
"Iso kiitos! Erinomainen koulutus!"
Hankkeen herättämiä ajatuksia
Opetushenkilöstö kohtaa työssään paljon hankalia tilanteita, jopa väkivaltaa. Opetushenkilöstöllä ei ole juurikaan valmiuksia kohdata tällaisia tilanteita, koska koulutuksessa asiaa ei juurikaan huomioda, eikä ammatillista jatkokoulusta juurikaan järjestetä. Nähdäksemme opetushenkilöstöllä on voimakas tarve saada lisää koulusta siihen, miten haastavissa vuorovaikutustilanteissa toimitaan. Tämä on tärkeää erityisesti siitä syystä, koska haastavat tilanteet aiheuttavat voimakasta kuormitusta ja jopa halukkuutta vaihtaa alaa ja ammattia.
Yhteyshenkilöt
Markus Veteläinen
markus.vetelainen(ät)roiedu.fi
luokanopettaja
Rovaniemen kaupunki
markus.vetelainen(ät)roiedu.fi
luokanopettaja
Rovaniemen kaupunki
Tuomas Manninen
tomppa.manninen(ät)gmail.com
Vice principal
Kansainvälinen koulu, Pune, Intia
tomppa.manninen(ät)gmail.com
Vice principal
Kansainvälinen koulu, Pune, Intia
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto