4.10.2023
Kangasalan kaupunki/Huutijärven koulu,
Kangasala
Venny-menetelmän käyttö Kangasalan alakouluissa
Tykätty
3
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Huutijärven koulun koulunkäynninohjaaja Tuula Kiilerich on kouluttautunut Venny-ohjaajaksi. Huutijärven koulu kiinnostui menetelmästä ja se otettiin koululla käyttöön lukuvuonna 2021-2022. Tavoitteena on Venny-menetelmän käyttö systemaattisesti alkaen ensimmäisiltä luokilta. Venny-menetelmä on systemaattisesti etenevä, hahmoitusvaikeuksia kuntouttava, selkeään teoreettiseen pohjaan tukeutuva kuntoustusohjelma. Siinä tehdään sekä konkreettisia että vastaavia teoreettisia harjoituksia rinnakkain. Menetelmään liittyy hahmottamisen ongelmien varhainen havaitseminen sekä mahdollisten ongelmien ennaltaehkäisy.
Erityisopettaja Maija Koivula on kehittänyt menetelmän. Venny-menetelmän mukana kehittäjinä ovat olleet mm. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) lasten neuropsykologian erikoispsykologi, Opetusministeriö on tukenut menetelmän kehittämistä KELPO-hankkeessa 2008-2010. Keksintösäätiö on tukenut Vennyä uutena suomalaisena keksintönä elokuusta 2012. Samoin Henry Ford -säätiö tukee kehittämistä alkaen keväästä 2015.
Ratkaisu
Venny-menetelmä otettiin käyttöön Huutijärven koululla ensimmäisellä luokalla lukuvuonna 2021-2022. Oppilaille tehtiin aluksi kartoitus ja sen jälkeen aloitettiin tehtävät Venny-menetelmän mukaisesti usean vuoden aikana. Tehtävät etenevät: 1. viiva, 2. pinta ja 3. syvyystason suunnassa. Menetelmää on esitelty koko koulun henkilökunnalle. Koululle on ostettu Venny-materiaalia.
Venny on otettu käyttöön muissakin luokissa.
Tarkoituksena on levittää Venny- tietoutta Kangasalan kaupungin muihinkin alakouluihin.
Tulokset
Vennyn hyötyjä ovat olleet mm. oppilaiden keskittymiskyvyn parantuminen ja rauhoittuminen. Hahmottamisen ongelmien korjaantuessa oppilaiden opiskelutaidot ovat kehittyneet kaikissa oppiaineissa. Erityisesti hyödyt näkyvät matematiikan ja suomen kielen opiskelussa. Vennyn hyödyt näkyvät myös oppilaiden oman toiminnan ohjauksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Korjaamattomina visuaalisten hahmotusvaikeuksien seurannaisilmiöinä oppimisvaikeudet syvenevät ja laajenevat ja voivat johtaa oppilaan syrjäytymiseen. Vennyn avulla pyritään juuri ennaltaehkäisyyn ja saavutetaan merkittäviä säästöjä. Oppilaiden kokonaisvaltainen hyvinvointi on parantunut huomattavasti.
Yhteyshenkilöt
Tuire Amaral
tuire.amaral(ät)kangasala.fi
Rehtori
Kangasalan kaupunki/Huutijärven koulu
tuire.amaral(ät)kangasala.fi
Rehtori
Kangasalan kaupunki/Huutijärven koulu
Tuula Kiilerich
tuula.kiilerich(ät)kangasala.fi
Koulunkäynninohjaaja
Kangasasalan kaupunki/Huutijärven koulu
tuula.kiilerich(ät)kangasala.fi
Koulunkäynninohjaaja
Kangasasalan kaupunki/Huutijärven koulu
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät