17.10.2024
Heinolan kaupunki/Lyseonmäen koulu, Heinola

Viihtyisä, vuorovaikutteinen ja hyvinvoiva Lyseonmäen koulu

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Lyseonmäen koululla on kehitetty määrätietoisesti välituntitoimintaa jo pidemmän aikaa, erityisesti syyslukukaudesta 2023 lähtien. Ajatuksena on tarjota koulupäivän sisällä ja välittömästi sen jälkeen toimintaa, joka integroisi oppilaita osaksi kouluyhteisöä sekä parantaisi kouluviihtyvyyttä ja oppilaiden mahdollisuuksia löytää mielekästä tekemistä arkeensa.

Lyseonmäen koulun välitunti- ja harrastetoiminnan arvopohja on tiiviisti sidoksissa myös opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Erityisesti terveellisen, virikkeellisen ja mielekkään elämäntavan arvokehys on voimakkaasti läsnä.

Toiminta järjestetään avoimena matalan kynnyksen toimintana. Toiminta järjestetään koulupäivän yhteyteen, jolloin jokaisella on mahdollisuus osallistua. Monipuolisuudella pyritään vastaamaan ajatukseen ”jokaiselle jotakin kiinnostavaa”. Oppilaiden harrastustoimintaan liittyvän kipinän sytyttäminen on luonnollisesti lisäksi toiminnan tärkeä tavoite.

Tarjoamme toimintaa, johon ei ehkä muuten olisi mahdollisuutta, mutta toimimme myös seurojen kanssa yhteistyössä. Koulussa syntynyt kipinä voi siis myös tukea vapaa-ajan harrastuneisuutta.

Toiminta tukee niin psyykkistä kuin fyysistäkin kasvua sekä lisää vuorovaikutteisuutta ja kaveritaitoja. Lisäksi myös häiriökäyttäytyminen vähenee. Oppilaan on helpompi kiinnittyä kouluyhteisöön mukavan tekemisen merkeissä, joten toiminta tukee myös SKY-hankkeen tavoitteita. SKY-hanke pyrkii tukemaan kouluyhteisöön kiinnittymistä ja vähentämään koulupoissaoloja.
Ratkaisu
Toiminnan sisältö pohjautuu oppilaslähtöisyyteen, ja sisältöä arvioidaan ja muutetaan säännöllisesti oppilaiden toiveiden mukaiseksi. Tällä hetkellä on tarjolla mm. helmipaja, välkkäjamit musaluokassa, höntsäliikuntaa (korista, futista, pingistä, frisbeegolfia ja kuntosali) sekä rauhallinen tila rauhoittumiseen. Välituntitoimintaan osallistuvat myös seurakunnat ja nuorisopalvelut omalta osaltaan ns. pistetoiminnan merkeissä.

Lukuvuoden -24-25 alussa on Lyseonmäen koulupäivän rakennetta muutettu siten, että kaikkien oppilaiden välitunnit ovat samaan aikaan, ja päiviin on sijoitettu kaksi puolen tunnin välituntia, jolloin mielekäs välkkätoiminta on mahdollista. Luokkarajat ylittävänä toimintana harrastetoiminta on luonut yhteisöllisyydelle pohjaa ja vahvistanut kokemusta koulusta turvallisena ympäristönä. Toimintaan liittyy oppilaiden osallistuminen myös toiminnan ylläpitoon. Oppilaat esimerkiksi tuottavat ja korjaavat välineitä harrastetoimintaan.

Välituntitoiminnan koordinaattorit ovat lisäksi innostaneet oppilaita tutustumaan ja osallistumaan Heinolan harrastemalli -toimintaan. Koordinaattorit ovat innostaneet myös koulun henkilökuntaa yhteiseen höntsäpesikseen ja muuhun harrastetoimintaan. On tärkeää, että henkilöstö tekee yhdessä muutakin kuin työtä. Nyt suunnitteilla on pallopeli- ja kuntosalivuoro.

Kuvataiteen tunneilla oppilaat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet seinämaalauksia. Kaksi upeaa maalausta on valmiina, ja tekeillä on koulun ruokalan seinämaalaus. Viihtyisyys lisääntyy ja oppilaiden tunne yhteisestä tilasta vahvistuu. On myös tärkeää jättää oma kädenjälki tuleville sukupolville. Jo kauan toivottu koulun pihan kunnostus on nyt suunniteltu ja odottaa toteuttamista kesällä -25. Tämä lisää edelleen Lyseonmäen koulun viihtyisyyttä ja välituntitekemisen mahdollisuuksia.

Erittäin tärkeä yhteinen päätös on ollut myös se, että oppilaiden puhelimet ovat joko kännykkäparkissa tai repussa oppituntien aikana. Se rauhoittaa oppituntien kulkua, auttaa oppilaita keskittymään sekä kannustaa vuorovaikutteisempaan oppimiseen.
Tulokset
Edellä mainittu innovatiivinen toiminta, jota useat opettajat ja ohjaajat ovat kehittäneet sitkeällä tavoitteellisella yhteistyöllä oman opetus- tai ohjaustyönsä ohessa, on vähentänyt ei-toivottua käytöstä sekä lisännyt niin oppilaiden kuin oppilaiden ja opettajien välisiä aitoja vuorovaikutustilanteita oppituntien ulkopuolella. Vuorovaikutus vapaissa harrastetilanteissa auttaa myös henkilöstöä näkemään oppilaita omina persoonallisuuksinaan, jolloin oppilaiden erilaiset vahvuudet pääsevät paremmin esille. Yhteenkuuluvuus lisää turvallisuuden tunnetta.

Lyseonmäen koulun välitunti- ja harrastetoiminnan kehittäminen jatkuu edelleen, sillä oppilailta kerätään säännöllisesti palautetta ja toiveita toimintaa koskien. Toiminta pyritään järjestämään niin, että se kohtaa nuoret aidosti ja vastaa heidän toiveitaan. Myös henkilökunnan vapaa-ajan liikunnasta on tullut tärkeä osa työhyvinvointia siihen osallistuvalle henkilöstölle.

Yhteyshenkilöt

Johanna Joentausta
johanna.joentausta(ät)edu.heinola.fi
Lehtori/aineenopettaja
Heinolan kaupunki/Lyseonmäen koulu
Tiina Enqvist
tiina.enqvist(ät)edu.heinola.fi
Opinto-ohjaaja
Heinolan kaupunki/Lyseonmäen koulu
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta