9.10.2023
Kangasalan kaupunki / Kaikki kouluyksiköt, Kangasala

Ennaltaehkäisevien toimintamallien kehittäminen ja mielen hyvinvoinnin lisääminen kouluyhteisöissä

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Kouluterveyskyselyissä sekä oppilaitosten opiskeluhuoltotyössä on todettu tarve saada tukea yhteisöllisen opiskeluhuollon ennaltaehkäisevän toimintamallin, menetelmien ja työn kehittämiseen sekä oppilaiden hyvinvointitaitojen ja mielenhyvinvoinnin tukemiseen.

Tavoitteena on jokaisen oppilaan ja opiskelijan psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi, jotta oppiminen ja koulunkäynti sujuisi parhaiten. Tavoitteena on edistää ennaltaehkäisevästi ja tasapuolisesti kaikkien oppilaiden hyvinvointia, terveyttä, vuorovaikutus- ja tunnetaitoja, läsnäolotaitoja, itsetuntemusta, osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja oppimista, itsen ja toisen kunnioittamista sekä tasa-arvoa. Tavoitteena myös oppilaitosten psyykkinen esteettömyys ja turvallisuus. Hankkeessa huomioidaan myös huoltajat ja heidän osallisuutensa oppilaiden hyvinvoinnin tärkeänä osana.

Palkattavien yhteisö- ja hyvinvointiohjaajien sekä liikunta- ja seikkailutapahtumia järjestävän henkilöstön työn tavoitteena on hyvinvointitaitojen jalkauttaminen sekä liikunta- ja luontoinnostuksen lisääminen.
Ratkaisu
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän rahoituksen tukemana palkattiin neljä ohjausalan ammattilaista (yhteisöohjaaja, hyvinvointiohjaaja, liikunnanohjaaja sekä liikunnan-/seikkailutoiminnanohjaaja) kehittämään sekä vahvistamaan jo olemassa olevia toimintamalleja kaupungin kouluyksiköissä. Hanke tavoittaa laajasti kaupungin oppilaat esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen osalta. Erityisiä painotuksia hankkeessa on yläkouluissa ja lukiossa liikkumisen lisääminen välituntisin, poissaolojen ennaltaehkäisy jo alakoululta alkaen sekä yleisesti ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden ennaltaehkäisy.
Tulokset
Hanketyöntekijät aloittivat työnsä kaupungissa elokuun alussa ja jo nyt on saavutettu hyviä tuloksia kouluyksiköissä: Yläkoulujen välituntitoiminnan aktivoiminen koronan jäljiltä on tuottanut tulosta oppilaslähtöisesti. Alakoulujen puolelle on pilotoitu hyvinvoinninlähettiläs -konseptia, joka myös perustuu oppilaiden omaan aktiivisuuteen ja osallisuuteen. Työntekijät ovat olleet aktiivisesti mukana koulujen teemapäivissä erilaisten työpajojen, kuten netti- ja somekasvatuksen sekä ryhmäytys- ja ongelmanratkaisutoiminnan muodoissa. Hankeen työntekijät ovat mukana myös eri yksiköiden Oksa-toiminnassa (esi- ja alkuopetuksen yhteistoiminta) tulevan lukuvuoden aikana.

Toimintaa on suunniteltu laajasti eri kouluyksiköiden tarpeita vastaamaan painottuen erityisesti teemapäiviin, -viikkoihin sekä -tunteihin. Hanke on jalkautunut myös eri koulujen oppilaskuntiin sekä ollut osana oppilaskuntien ohjaavien opettajien koulutusta. Myös yhteistyötä muutamien vanhempainyhdistyksien kanssa on aloitettu.

Suunnitteilla on toteuttaa lukukauden aikana vanhemmille koulutusta esimerkiksi koko kaupungin yhteisen vanhempainillan muodossa, tässä aktiivisessa yhteistyössä toimivat vanhempainyhdistykset. Hankeen tavoitteena on myös toteuttaa jonkinlainen kaikki koulut yhdistävä tempaus hankkeen aikana.

Hanke jatkuu koko lukuvuoden 2024 loppuun ja hankkeelle haetaan jatkorahoitusta OKM:ltä lukuvuodelle 2024-2025.

Yhteyshenkilöt

Janne-Tapani Simola Saarenketo
janne-tapani.simola.saarenketo(ät)kangasala.fi
Hanketyöntekijä / Kouluvalmentaja
Kangasalan kaupunki
Jaana Ronkainen-Salminen
jaana.ronkainen-salminen(ät)kangasala.fi
Johtava erityisopettaja
Kangasalan kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät

Toimialat

Toiminnot

Teemat