1.11.2018
JIK ky, Ilmajoki

IKÄPYSÄKKI- maksutonta terveyspalvelua ikääntyneille

Yhteistyössä: Ilmajoki, Kurikka
Palkittu!
Palkittu
Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän (JIK ky) työntekijöistä 20 suoritti tuotekehittäjän ammattitutkinnon lokakuussa 2018, johon lopputyönä kukin laati kehittämisprojektin. Tämän kurssin nimi oli Lean Master TKEAT eli prosessityökaluina käytettiin Lean menetelmiä.
Kehittämisprojektini oli ikääntyneiden vastaanottotoimintojen yhtenäistäminen. Ikääntyneet saavat terveysneuvontaa aikuisten terveysneuvonnassa perhekeskuksissa, sairauksien hoitoon on vastaanottoja poliklinikalla ja kotisairaanhoidossa kotikäynteinä. Kotisairaanhoidon tarpeiden ja kriteereiden muuttuessa oli oikea vaihe alkaa yhtenäistämään tätä palvelujärjestelmää. Ikääntyneet eivät aina itsekään tienneet mihin hakeutua kunkin ongelman kanssa.
Ratkaisu
Perustimme ohjausryhmän suunnittelemaan uutta vastaanottomallia ikääntyneille. Tähän ohjausryhmään kuului JIK ky:n johtajatiimiä, esimiehiä kotihoidosta, perhekeskuksesta ja poliklinikalta. Samalla selvitimme kotisairaanhoidon tilapäisiä asiakkuuksia ja kriteereitä niihin. Mallinsimme kaikki kolme eri prosessia ns. arvoketjuun ja totesimme monenlaista hukkaa ja päällekkäisyyttä prosessissa. Suurimpana asiakkaiden epätietoisuus palveluihin hakeutumisesta ja myös niiden saatavuus. Toisena se, että lähes samanlaisia asiakaskontakteja hoidettiin kolmessa eri toiminnossa. Lopuksi teimme Ikäpysäkin prosessin, johon on yhdistimme ne palvelut, jotka tässä toiminnassa voidaan hoitaa.
Tulokset
Maaliskuussa 2018 Ikäpysäkit aloittivat neljässä eri toimipisteessä kahden terveydenhoitajan voimin vuoropäivinä. Aamulla on ns. avoin vastaanotto ja iltapäivällä ajanvaraukselliset ajat. Uusia vakansseja ei tarvinnut perustaa, koska työntekijät siirtyivät kotisairaanhoidosta Ikäpysäkkiin. Tilapäisiä kotisairaanhoidon asiakkuuksia purettiin lähes 200 ja Ikäpysäkin vastaanotto tuli heille vastaavaksi palveluksi.
Ikäpysäkillä annetaan terveysneuvontaa, tehdään hoitosuunnitelmia, seurataan ja ohjataan eri sairauksien omahoitoa, jaetaan lääkkeitä asiakkaan dosettiin, annetaan injektioita, tehdään pieniä toimenpiteitä mm. korvahuuhteluita, tikkien poistoja.
Tavoitteena oli matalan kynnyksen palvelu ja asiakkaat ovatkin olleet Ikäpysäkkiin hyvin tyytyväisiä. Se on maksuton ja nopea tapa hoitaa omaa terveyttään. Enää ikääntyneen ei tarvitse tietää onko tarpeeksi sairas menemään poliklinikalle tai tarpeeksi terve aikuisten terveysneuvonnan asiakkaaksi.
Säästöjä saadaan kotisairaanhoidossa, poliklinikalla ja perhekeskuksessa, kun ikääntyneillä on oma vastaanottonsa. Ammattitaito Ikäpysäkin hoitajilla on kohdentunut nimenomaan ikääntyneiden asioihin ja tällöin hoito on tehokasta.
Jatkossa aloitetaan sähköinen ajanvaraus ja myös yhdistykset otetaan enemmän mukaan toimintaan. Tärkeintä on ollut asiakkaiden myönteinen palaute.

Yhteyshenkilöt

Reetta Kananoja
reetta.kananoja(ät)jikky.fi
Ma. kehittämissuunnittelija, asiakasohjaaja
JIK ky, JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä
Tarja Palomäki
tarja.palomaki(ät)jikky.fi
vt.Hallintojohtaja, Ikääntyneiden palvelujohtaja
JIK ky
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta