17.10.2024
Järvenpään kaupunki/Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue, Järvenpää

Kouluvalmentaja kotoutumisen tueksi lapsille ja nuorille

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Järvenpäässä sijaitsi iso vastaanottokeskus, joka täyttyi Ukrainan sodan edetessä. Tämä kasvatti suuresti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrää. Tämän vuoksi tuli tarve tukea uudenlaisella tavalla maahanmuuttajaoppilaita valmistavassa luokassa ja yleisopetuksessa. Päädyimme hakemaan kotoutumisen kouluvalmentajaa, joka työskentelee kouluyhteisössä opetukseen sitomattomana työntekijänä. Kotoutumisen kouluvalmentajan tavoitteena on tukea oppilaiden hyvinvointia ja edesauttaa suomalaiseen yhteiskuntaan sekä kouluun kiinnittymistä ja kotoutumista.
Ratkaisu
Kotoutumisen kouluvalmentaja on koululla matalan kynnyksen aikuinen. Kotoutumisen kouluvalmentaja ohjaa oppilaita sekä yksilönä että yhteisönä. Koulussa kotoutumisen kouluvalmentaja on luokissa tukena. Hänen pyrkimyksensä on tukea oppilaiden tutustumista toisiinsa ja auttaa sosiaalisten taitojen harjoittelemisessa. Kouluvalmentaja järjestää koululla kerhotoimintaa, sekä ohjattua välituntitoimintaa. Lisäksi hän tukee valmistavan oppilaan integroitumista yleisopetukseen.

Vapaa-ajalla kouluvalmentaja tukee oppilasta löytämään mielekästä vapaa-ajan tekemistä kuten harrastustoimintaa ja auttaa sinne ilmoittautumisessa. Lisäksi kouluvalmentaja tukee oppilaan ja heidän perheensä hyvinvointia muun muassa palveluohjauksen keinoin. Palveluohjaukseen liittyy myös erilaisten vapaa-ajan viettopaikkoihin ja tapahtumiin ohjausta.

Oppilaille voidaan tarjota yksilöllistä tukea kaveri- ja tunnetaitojen tukemisessa ja kouluun tai oppitunneille saapumisessa. Kotoutumisen kouluvalmentaja pyrkii ennaltaehkäisemään oppilaiden koulupoissaoloja ja lisäämään huoltajien tietoutta suomalaisesta koulujärjestelmästä. Huoltajille annetaan yksilöllistä ohjausta Wilman- käytöstä.
Kehittämistä toteutettiin moniammatillisessa yhteistyössä opiskeluhuollon, koulun, opintovalmentajan, kotoutumispalveluiden ja vastaanottokeskuksen kanssa.
Tulokset
Työ on tuottanut tulosta, sillä kotoutumisen kouluvalmentajat ovat kohdanneet satoja ala- ja yläkoulun oppilaita, ja heistä on muodostunut turvallinen aikuinen koulussa, jolta oppilaat osaavat pyytää apua. Kouluvalmentajat ovat olleet oleellinen apu mieluisien vapaa-ajan harrastusten löytämisessä ja niihin ilmoittautumisessa. Kouluvalmentajan tuen ja yhteisöllisen työn myötä tutustuminen uusiin ystäviin ja suomen kielen käyttäminen on mahdollistunut paremmin. Koulun jälkeen järjestettävät kerhot ja koulupäivän aikaiset välituntitoiminnat ovat olleet suosittuja, koska sieltä on löytynyt vertaisia ja samanikäisiä oppilaita.

Eri vuosiluokilta olevat oppilaat ovat tulleet tutuiksi toisilleen välintuntitoiminnoissa sekä kerhoissa. Kerhoihin on tavoitettu myös niitä oppilaita, joilla ei ole harrastuksia ja kouluvalmentaja on voinut ohjata oppilaita löytämään uuden harrastuksen. Välituntitoiminnot ja kerhot ovat lisänneet sekä yhteisöllisyyttä että vaikuttavuutta, sillä oppilaat ovat saaneet vaikuttaa niiden sisältöihin toiveiden ja äänestysten kautta.

Kouluvalmentajan tuki on lisännyt oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta, ymmärrystä suomalaisesta kouluyhteisöstä sekä eri kulttuureista tulevien oppilaiden kohtaamisia.
Kouluilla on korostunut tarve saada monikulttuuristen oppilaiden ääni kuuluviin sekä heidän huomioimisensa tasavertaisina kouluarjessa. Heidän näkökulmansa esiin tuominen koulussa on tärkeää, jossa voi kieli, ruoka kuin säännöt olla aivan uusia. Kotoutumisen kouluvalmentaja(t) on kehittänyt tukioppilaille järjestettävän oppituntikokonaisuuden monikulttuurisen oppilaan kohtaamisesta ja jakaa tällä tavalla tietoa monikulttuurisuudesta.

Huoltajat ovat saaneet tukea Wilman käyttämiseen ja ohjeistuksiin, joka on helpottanut kodin ja koulun yhteistyötä. Kotoutumisen kouluvalmentajalla on muodostunut myös laaja yhteistyöverkosto kunnassa ja on sitä kautta pystynyt tuomaan monikulttuurista työtä tekeviä eri ammattiryhmiä lähemmäksi toisiaan sekä lisäämään tiedonkulkua eri tahojen välillä. Verkostoyhteistyötä on tehty mm. koulun henkilökunnan lisäksi nuorisotyön, perhetalo Joutsikin, opiskeluhuollon, opintovalmentajan, lastensuojelun sekä maahanmuuttajapalveluiden kanssa.

Yhteyshenkilöt

Jenna Pekola
jenna.pekola(ät)jarvenpaa.fi
Johtava asiantuntija
Järvenpään kaupunki
Terhi Pirhonen
terhi.pirhonen(ät)jarvenpaa.fi
Kotoutumisen kouluvalmentaja
Järvenpään Kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta