17.10.2024
Kymenlaakson hyvinvointialue, HR-palvelut, Kouvola

Kymenlaakson hyvinvointialueen työnantajamielikuvan kehittäminen/Vetovoimaohjelma

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluissa on vajetta osaajista. Kymenlaakson hyvinvointialue halusi lähteä kehittämään organisaation pito- ja vetovoimatekijöitä käynnistämällä vetovoimaohjelman, jonka avulla tavoitteena oli työnantajamielikuvan kehittäminen, työnantajalupauksen laatiminen ja entistä suunnitelmallisemman työnantajamarkkinoinnin toteuttaminen.
Ratkaisu
Työ aloitettiin kokoamalla työryhmä, johon kuului organisaation johtoa (kuten HR-johtaja ja viestintäjohtaja), asiantuntijoita viestinnästä, HRD-palveluista, lähiesihenkilöitä sekä useita työntekijöitä tuotannon toiminnosta. Ryhmä loi raamit työlle ja auttoi hahmottamaan miten organisaation arvot ja strategia eri organisaation toiminnoissa koettiin ja miten ne toteutuivat. Keskustelujen avulla tehtiin lisäksi veto- ja pitovoimakartoitusta.
Yhteistyön tuloksena syntyi käsitys, minkälaiset asiat ovat vaikutussuhteessa työnantajamielikuvaan ja mitä vetovoimaohjelman tulisi sisältää (vaikutuskartta on tässä liitteenä nimellä vetovoimaohjelma). Lisäksi huomattiin, että erilaisissa ammateissa ja toiminnoissa on erilaisia haasteita ja voimavaroja, joten alakohtaisia vetovoimatekijöitä ja työnantajamielikuvaa tulee kehittää koko organisaation lisäksi myös pienemmissä kokonaisuuksissa.

Lisäksi perustettiin erillisiä EB-ryhmiä (Employer branding) pohtimaan, miten tuoda näkyviin kunkin toiminnon ainutlaatuisuutta. Ryhmät ovat pohtineet asioita, joissa he ovat onnistuneet, mitkä ovat eri toimintojen ja alojen vetovoimatekijät. He ovat lisäksi pohtineet, mitä vielä tulisi kehittää.

Työn rinnalla on koko ajan kulkenut henkilöstökokemuksen kehittäminen kvartaaleittain. Se toteutetaan kyselyiden ja niiden tulosten purkamisella. Useita EB- ryhmiä on käynnissä. Näiden avulla on pystytty mm. parantamaan psykologitilannetta, konseptoitu lääkäreiden YLE-mestarit -polku ja saatu erikoissairaanhoidon hoitajavajeeseen apua (tässä hyödynnettiin lisäksi Vetoa- ja pitoa -hanketta). Näitä kuvataan tarkemmin liitteessä: EB-ryhmän toimintaa kuvataan diassa "mitä tekevät toimialakohtaiset EB-tiimit, liitteissä lisäksi kuva YLE-mestari konseptista

Alkuperäisen työnantajamielikuvatyöhön kootun työryhmän ja johdon kanssa luotiin myös työnantajalupaus osaksi henkilöstöohjelmaa. Työnantajamielikuvamarkkinoinnin ja työnantajalupauksen lanseeraukseen budjetoitiin rahoitus ja lisäksi hankittiin viestinnällistä tukea esimerkiksi videotuotantoihin. Tämän kehittämisteon liitteenä on myös henkilöstöohjelman työnantajalupaus.

Kokonaisuus on tähän asti toteutettu organisaation omin voimin. Kokonaisuutta on johtanut rekrytointiasiantuntija Emma Suortti. Työnantajamielikuvamarkkinoinnin osalta tulemme käyttämään osin myös ulkoista palveluntuottajaa/-jia.
Tulokset
Organisaatiomme tunnettavuus on lisääntynyt esimerkiksi lääkäreiden ja lääkäriksi opiskelevien keskuudessa. Hakijamäärät ovat rekrytoinneissa nousseet. Myös henkilöstökokemus on ollut nousussa.

Tavoitteemme on ollut löytää tapa, miten vetovoimaa kehitetään organisaation sisältä käsin. Samalla kun kehitämme henkilöstökokemusta ja pitovoimatekijöitä, kehitämme vetovoimatekijöitä ja työnantajamielikuvaamme kertomalla kehittämisestämme. Työmme tulee olemaan jatkuvaa.
Liitteet
Vetovoimaohjelma.png
Mitä tekee toimialakohtaiset EB-tiimit.png
YLE-mestarit.png
työnantajalupaus.png

Yhteyshenkilöt

Tove Forsström
tove.forsstrom(ät)kymenhva.fi
rekrytointipäällikkö
Kymenlaakson hyvinvointialue

Emma Suortti
emmakaisa.suortti(ät)kymenhva.fi
rekrytointiasiantuntija
Kymenlaakson hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta