7.10.2022
Kangasalan kaupunki, sivistyskeskus, opetuspalvelut,
Kangasala
Laaja-alaisten hyvinvointitaitojen vuosikello
Tykätty
5
kertaa.
Palkittu
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Oppilaiden tarve laaja-alaisten hyvinvointitaitojen osaamiseen on korostunut vuosi vuodelta. Opetushenkilökunta tarvitsi työkaluja oppilaiden hyvinvointitaitojen ohjaamiseen kokonaisvaltaisesti ja suunnitelmallisesti. Yhteisöllisen oppilashuollon tehtävänä on ennaltaehkäistä pahoinvointia ja luoda oppimisympäristöt fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallisiksi. Tavoitteena oli, että jokainen vuosiluokka saa hyvinvointitaitojen ohjausta koulun parhaaksi katsomallaan tavalla.
Ratkaisu
Kangasalan kaupungin moniammatillinen oppilashuollon työryhmä ideoi vuosikellon kuukausittaisten teemojen ympärille laaja-alaisten hyvinvointitaitojen pohjalta. Työskentely toteutettiin siten, että esiopetus, alakoulu ja yläkoulu työstivät omat vuosikellot annetun suunnitelman pohjalta. Vuosikello sisältää seuraavat teemat: Yhteisöllisyys ja osallisuus, Itsetuntemus ja vahvuustaidot; läsnäolo ja rentoutuminen, tunnetaidot, onnellisuustaidot, kiitollisuus ja hyvän huomaaminen, empatia, myötätunto ja itsemyötätunto, kaveritaidot, vuorovaikutustaidot ja ristiriitojen ratkaisutaidot (luottamus, kunnioitus, tasa-arvo), sosiaalinen media ja hyvinvointi, tulevaisuus, unelmointi ja ratkaisukeskeisyys, terveys, arjen selviytymistaidot, arviointi.
Teemoihin on koottu sekä sähköisia linkkejä että vinkkejä käytettävästä materiaalista. Kouluille on lisäksi toimitettu materiaalipakettina Kukoistavan kasvatuksen käsikirja ja siihen liittyvä tehtäväkirja. Laaja-alaisten hyvinvointitaitojen vuosikello liitettiin osaksi yhteisöllisen oppilashuollon vuosikelloa luokille 0-9. Vuosikellon suunnittelu ja laatiminen tehtiin omana työnä.
Vuosikellon käyttöönoton alkuvaiheessa lukuvuonna 2021-2022 järjestettiin koulutusta yksiköiden yhteisöllisen oppilashuollon tiimeille ja oppilaskunnille. Myös muuta koulutusta hyvinvointitaitoihin liittyen on tarjottu henkilöstölle. Yhteisöllisen oppilashuollon tiimien tehtävänä oli huolehtia vuosikellon käyttöönotosta. Lisäksi hyvinvointitutor toimi ensimmäisenä lukuvuonna 4 tuntia viikossa käyttöönoton tukena yksiköissä.
Tänä lukuvuonna käytössä on 8 tutortuntia viikossa ja lisäksi 3 konsultaatiotuntia viikossa hankerahoituksella. Lv. 2022-2023 on SKY-hankerahoituksella oppitunteja vuosiluokille 6-7. Muilla vuosiluokilla oppituntien toteutus sisältyy muihin oppiaineisiin ja luokanvalvojien tunteihin.
Tulokset
Oppilaat ovat kokeneet hyvinvointitaitojen opiskelun merkitykselliseksi. Oppilaiden hyvinvointitaidot ovat parantuneet, mm. tunteiden sanoittaminen on lisääntynyt. Opetushenkilöstö ja yksikköjen esihenkilöt ovat oivaltaneet hyvinvointitaitojen merkityksen myös oppimisen kannalta. Yhteinen ymmärrys laaja-alaisemmin esim. oppilashuollon henkilöstön kanssa on kasvanut. Vuosikellon käyttöä jatketaan. OKM:n Oppilashuollon hankerahoituksella pyritään laajentamaan ja syventämään hyvinvointitaitojen osaamista sekä opetushenkilöstöllä että oppilailla.
Liitteet
Oppilashuollon vuosikellon liite-alakoulu.pdfYhteyshenkilöt
Jaana Ronkainen-Salminen
jaana.ronkainen-salminen(ät)kangasala.fi
Johtava erityisopettaja
Kangasalan kaupunki, sivistyskeskus, opetuspalvelut
jaana.ronkainen-salminen(ät)kangasala.fi
Johtava erityisopettaja
Kangasalan kaupunki, sivistyskeskus, opetuspalvelut
Merja Lehtonen
merja.lehtonen(ät)kangasala.fi
opetuspäällikkö
Kangasalan kaupunki, sivistyskeskus, opetuspalvelut
merja.lehtonen(ät)kangasala.fi
opetuspäällikkö
Kangasalan kaupunki, sivistyskeskus, opetuspalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Sosiaaliset innovaatiot Toimintakulttuurin kehittäminen Työhyvinvoinnin parantaminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä