10.10.2024
Lempäälän kunta/Yhdyskunnan palvelualue sekä Lempäälän kunta/Henkilöstöprosessi ja viestintä,
Lempäälä
Lempäälän robottibussikokeilu
Tykätty
1
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Idea ilman kuljettajaa liikkuvan robottibussin liikennöinnistä Lempäälän katuverkolla syntyi kolmen osapuolen kesken käydyistä keskusteluista ja neuvotteluista. Robottibussiliikennettä harjoittava tamperelainen Remoted Oy tarvitsi Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteestä vastaavan Nyssen reitistöstä kokeilureitin Karsan-mallisen sähköbussin pilottijaksoon. Pilottijakson kokeilureitti valikoitui Lempäälän kunnassa nykyisellään liikennöivän joukkoliikenteen linjan 52 reitiltä. Kokeiluhanke toteutettiin kokonaan EU-tasolla toimineen SHOW-hankkeen (SHared automation Operating models for Worldwide Adoption) rahoituksella. SHOW-hankkeen tarkoituksena oli tukea sähköistyvän ja digitalisoituvan liikenteen kehitystä osana kestävää kaupunkiliikennepolitiikkaa. Kehittämisteon pohjimmaisena tavoitteena oli toteuttaa automaattisen liikenteen kokeilujakso osana nykyisen seudullisen avoimen joukkoliikenteen palvelutasoa, kokeilun suurimman painopisteen ollessa asiakastyytyväisyyden maksimoimisessa sekä palvelutasolupausten noudattamisessa. Ideaalitilanteessa robottibussi voisi operoida liikenteessä minkä tahansa muun ihmisen kuljettaman linja-auton tavoin ilman, että tienkäyttäjien liikenneturvallisuus tai muun liikenteen sujuvuus tulisi kärsimään.
Osana seudullista Nysse-liikennettä robottibussi tulisi palvelemaan Lempäälän Hauralassa asuvien ihmisten liikkumistarpeita mm. päivittäisten työ- ja ostosmatkojen osalta. Lempäälän keskusta toimii joukkoliikenteen solmupisteenä, jolloin robottibussiliikennettä tultaisiin myös hyödyntämään syöttöliikenteenä muille Lempäälän kunnan joukkoliikenteen runkolinjoille sekä lähi- ja kaukojunaliikenteeseen. Kokeilun onnistuminen tulisi määrittelemään sen, kuinka kaupunkien ja kuntien liikennejärjestelmätyössä pystyttäisiin paremmin arvioimaan seuraavia kehitysaskeleita siirryttäessä kohti ilmastoystävällistä ja hiilineutraaliustavoitteiden kannalta tärkeää tavoitetilaa tieliikenteen päästöjen vähenemisestä. Ilmastosyyt ovat liikennealan keskuudessa jo ennestään tunnistettu hyvin tärkeäksi päämääräksi, mutta Lempäälän robottibussikokeilun ensisijaiseksi tavoitteeksi asetettiin joukkoliikenteen linjan 52 palvelutason parantaminen ja sekä mahdollisimman monipuolisen asiakastyytyväisyyden selvittäminen.
Robottibussiliikenteen potentiaali on suurimmillaan lyhyiden etäisyyksien matkoilla, joita tavoitetilassa olisi mahdollista ajaa useilla etäohjatuilla robottibusseilla perinteisten ihmisten kuljettamien polttomoottorikäyttöisten linja-autojen sijaan. Robottibussi operoi reitillä ilman kuljettajaa, ajoneuvon katolle ja kulmiin sijoitettujen tutkien ja sensoreiden avulla. Ajoneuvo tulee ajaessaan muodostamaan itselleen tarkan tiedon kuljettavasta reitistä sekä muusta liikenneympäristöstä. Pysähdykset ja matkustajien kyytiinotto perustuvat ajoneuvojärjestelmien ohjelmointiin ja bussi tulisi olemaan jatkuvassa etävalvonnassa liikennöinnin aikana. Lisäksi kyydissä on useampi turvakuljettaja valvomassa automaatiojärjestelmiä ja ottamassa bussin tarvittaessa manuaaliohjaukseen.
Ratkaisu
Robottibussipalvelun kehittäminen tehtiin hyvin järjestelmällisesti ja säännellysti, sillä nykyinen valtakunnallinen lainsäädäntö mahdollistaa robottibussiliikenteen harjoittamisen vain määräaikaisessa koekäytössä, jolloin liikennöintimahdollisuudet olivat rajoitetut. Robottibussipalvelun kehittäminen alkoi palvelutason määrittelyllä, jossa käytiin läpi hankkeen tärkeimmät teemat liikenneturvallisuuden, asiakaspalvelun sekä muiden liikennöintijärjestelyjen kannalta. Kokeilujakso päätettiin pitää maksuttomana, koska alkuperäisen tavoitteen mukaisesti tarkoituksena olisi saada mahdollisimman moni kuntalainen sekä kunnassa vieraileva ihminen hyppäämään uutta automaattista liikenneteknologiaa havainnollistavaan robottibussiin. Tuleva robottibussireitti tarkistettiin kuntoon rakennetun tieympäristönsä ja muiden puitteiden osalta ennen liikennöinnin aloittamista (mm. liikennemerkit, bussipysäkit, mainosjulisteet ja muut liikennöintiä haittaavat esteet). Hankkeen alkuvaiheissa robottibussipalvelua kehitettiin ainoastaan asiantuntijahenkilöstön toimesta. Asiakkaiden osallistaminen tapahtuisi vasta liikennöinnin alkaessa, sillä kyseessä tulisi olemaan automaattiliikenteen kokeilujakso, jonka luonne perustuu täysin käyttäjäkokemuksen selvittämiseen. Palvelua olisi mahdollista muokata kokeilun aikana syntyneiden palautteiden ja haasteiden pohjalta. Esimerkiksi bussin aikatauluja muutettiin kesken jaksoa alkuperäiseen nähden hieman joustavimmiksi, koska ne osoittautuivat liian tiukoiksi ajojärjestelyiden osalta. Robottibussilinjan aikataulut laitettiin näkyviin Nysse-liikenteen reittioppaaseen kaikkien muiden seudullisten linjojen tavoin. Palvelutasolupauksena operaattori Remoted Oy tulisi tiedottamaan reittioppaan kautta kaikista robottibussilinjan häiriöistä ja mahdollisista peruutuksista. Kaikki peruutukset tulisivat näkymään asiakkaille reittioppaassa osana normaalia joukkoliikenteen palvelutasoa. Hanke toteutettiin ulkopuolisella EU-rahoituksella, eikä bussin liikennöintikustannuksia syntynyt kunnan avoimen joukkoliikenteen budjetista. Tulevasta hankkeesta viestittiin ja tiedotettiin erittäin laajasti kunnan viestintäkanavissa. Viestintää tehtiin monipuolisesti myös hankkeen aikana sekä liikennöinnin päättymisen jälkeen. Liikennöinnin aloituspäivänä kunnan pääkirjastolla järjestettiin näyttävä mediatilaisuus, johon valtakunnallisen, seudullisen ja paikallisen median edustajat olivat tervetulleita katsomaan paikkamäärältään ja kuljetuskapasiteetiltaan "Suomen suurinta robottibussia". Aikaisempiin Suomessa tehtyihin robottibussikokeiluihin nähden tämä kokeilujakso tulisi olemaan ainutlaatuinen, koska paikkamäärältään robottibussi vastaa täysin Nysse-liikenteen käytössä olevaa perinteistä 22-istumapaikkaista linja-autoa. Robottibussi teipattiin ulkomuodoltaan muistuttamaan hyvin paljon tavallista Nysse-bussia. Ajoneuvo vastasi matalalattiaratkaisullaan nykyisten Nysse-linjojen esteettömyysvaatimuksia. Liikuntaesteisiä matkustajia varten bussin varustukseen kuului esteettömyysramppi, joka mahdollisti pääsyn sisään ajoneuvoon esim. pyörätuolin tai rollaattorin kanssa. Sisätiloiltaan bussi muistutti muuten täysin tavallista linja-autoa ja matkustajan palvelukokemuksen parantamiseksi ajoneuvon sisään sijoitettiin infotauluja kertomaan yleistietoa robottibussiteknologiasta sekä ajettavasta reitistä. Lisäksi bussin sisällä käytettiin tekoälykuulutuksia jokaisen pysäkin kohdalla, aivan kuten metrolla matkustaessa. Lisäksi kuulutuksia käytettiin ohjeistamaan turvavyön käytössä sekä muissa matkakokemuksen kannalta tärkeissä asioissa. Päivittäisen liikennöinnin aikana mukana oli 2 turvakuljettajaa varmistamassa, että kaikki toimisi liikenneturvallisuuden näkökulmasta oikein. Kokeilu saatettiin loppuun asti ilman onnettomuuksia tai muita muun liikenteen sujuvuuteen vaikuttaneita seuraamuksia.
Robottibussi oli myös mukana Lempäälän kunnan syntymäpäivän kunniaksi vietetyn vuosittaisen Lempäälä-päivän järjestelyissä yhtenä ohjelmanumerona. Kuntalaiset saivat halutessaan tutustua bussiin sisätiloihin ja teknologiaan. Ennen liikennöinnin aloittamista robottibussi oli useasti pysäköitynä Lempäälän keskustassa sijaitsevan Erik Ednerin torin vieressä, jolloin vierailijoita ja tutustujia päästettiin vapaasti sisälle tutkimaan tätä tavalliselle kuntalaiselle vierasta ajoneuvoa. Testiajojenkin aikana matkustajat saivat halutessaan nousta kyytiin bussin ajaessa reitin pysäkkien ohitse. Robottibussia liikennöitiin koko kokeilujakson ajan ns. metromoodissa eli ajoneuvo pysähtyi jokaisella reitin pysäkillä, vaikka uusia matkustajia ei tulisi kyytiin tai hyppäisi ulos. Bussia liikennöitiin katuverkolla yhteensä 3 kuukauden ajan ja määräaikainen robottibussin kokeilujakso päättyi 27.9.2024.
Tulokset
Kaikista suurimmin robottibussipalvelun kehittämisteko näkyi parantuneen palvelutason muodossa sekä arkiliikkumisen mahdollisuuksien lisävaihtoehtona. Suurimmat kiitokset saatiin Hauralan pientaloalueilla asuvilta ikäihmisiltä, joilla päivittäisten asiointimatkojen mahdollisuudet Lempäälän keskustaan paranivat merkittävästi. Lisäksi kouluaikoina ilmainen robottibussilinja oli suuressa suosiossa opiskelumatkojaan tekevien koululaisten keskuudessa. Nuoret peruskoululais- sekä päiväkotiryhmät kävivät ajoittain opettajiensa johdolla tutustumassa suureen ja ihmeelliseen robottibussiin. Työikäinen väestö matkusti robottibussilla osana työhyvinvointia edistävää kesäajan tyky-toimintaa ja työpaikan yhteisiä aktiviteetteja. Robottibussipalvelu antoi iloa ja hyötyä monelle kuntalaiselle ikäryhmästä huolimatta. Robottibussi liikennöi reitillä arkipäivisin klo 7:30 ja 18:30 välisenä aikana suurimman osan kokeilujaksosta. Yksi kierros reitillä kesti n. 36 minuuttia, joten lähtöjä Hauralan päätepysäkiltä oli kokeilujakson myötä useampia kertoja tunnissa, huomioiden nykyisen 52-linjan kesä- ja syysliikennöinnin aikataulut. Robottibussia eli linjaa 303 liikennöitiin koko ajan linjan 52 ohella, joten bussien vuoroväli Lempäälän keskustan ja Hauralan päätepysäkin välillä oli kokeilujakson aikana tavallista suurempi. Jo pelkkä tieto tulevasta robottibussikokeilusta herätti kuntalaisten keskuudessa poikkeuksellisen paljon kiinnostusta, kun hankkeesta tiedotettiin ensimmäisen kerran kunnan verkkosivulla ja sosiaalisen median kanavilla. Robottibussin liikennöintijärjestelyt saivat kokeilun aikana sekä risuja että ruusuja, mutta kokeilun luonteen takia kaikki palaute katsottiin hyvin arvokkaaksi. Reitillä liikennöity sähköinen Karsan-bussi sai lopulta kuntalaisten suosion ja se opittiin tuntemaan matkustajien keskuudessa "Lempäälän robottibussina". Kuntalaiset sekä muut bussia käyttäneet asiakkaat saivat täysin vapaasti antaa käyttäjäpalautetta kaikista robottibussia koskevista asioista. Palautteita oli mahdollista antaa bussin sisällä olevien laitteiden tai sähköisten palautelomakkeiden kautta. Kaikki saadut palautteet tilastoitiin ja niitä tullaan käyttämään jatkotoimenpiteiden päätöksentekoa helpottavana aineistona. Lempäälän robottibussikokeilu mahdollisti myös tutkimustyön tekemisen opiskelutarkoitukseen, sillä Lempäälän kunta toimii tilaajana Hämeen ammattikorkeakoululle toteutettavassa opinnäytetyössä, liittyen toteutuneen robottibussikokeilun matkustajakokemuksiin liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
Tällä hetkellä robottibussikokeilut eivät tule Lempäälässä jatkumaan osana seudullista Nysse-liikennettä. Tulevaisuudessa sähköisellä automaatioteknologialla kulkevan robottibussibussiliikenteen hankinnat tuovat pitkän aikavälin kustannussäästöjä nykyiseen polttomoottoriliikenteeseen verrattuna, mutta toistaiseksi liikennöinnissä ollaan vielä sen verran aikaisessa vaiheessa, jotta kannattavia päätöksiä pysyvistä robottibussiliikenteen hankinnoista voitaisiin tehdä. Tästä syystä kokeilujaksoja on tehty kansainvälisesti mm. SHOW-hankkeen muodossa. SHOW-hankkeen päättyminen antaa paljon tutkimuspohjaa seuraavalle vaiheelle, liikennejärjestelmän strategisten tavoitteiden edetessä samalla kohti kestävämpää kaupunkiliikkumista. Kuntien ja kaupunkien toiminnalla tulee olemaan suuri vaikutus automaattisen liikenteen kehitysaskelten ottamisessa.
Lempäälän robottibussi osoittautui kuntalaisille kuitenkin mieleiseksi kokeilujaksoksi, vaikka bussi ei jäänytkään pysyvästi kulkemaan katuverkolle. Kuntalaiset saivat hetkellisesti hyötyä ilmaisesta joukkoliikennepalvelusta ja tiheämmästä bussien vuorovälistä, jotka toimivat kesäajan arkiliikkumisen piristeinä. Kaikki hankkeen toteutumisen eteen tehdyt toimenpiteet näkyivät liikennöinnin päättymisen jälkeen annettuina positiivisina palautteina sekä yleisinä kiitollisuudenosoituksina arjen liikkumismahdollisuuksien parantamisesta. Jo pelkkä ajatus uudesta robottibussiteknologiasta katuverkolla herätti laajaa kiinnostusta kuntalaisten keskuudessa ja vastaavasti kokeilujakson toteutuminen synnytti suurta kiinnostusta liikennealan asiantuntijoiden keskuudessa. Lempäälän kunta sai mahdollisuuden isännöidä lukuisia joukkoliikennealan asiantuntijavieraita kotimaata sekä ulkomaita myöten. Määräaikainen robottibussikokeilu antoi Lempäälän kunnalle erittäin harvinaisen tilaisuuden olla mukana maailmanlaajuisessa kehityskaaressa edistämässä tulevaisuuden automaattisen sähköbussiliikenteen yleistymistä arkisen joukkoliikenteen kulkumuotona. Kokeilujakson onnistunut toteutuminen edesauttoi kunnan strategisia tavoitteita jatkuvasta ja monipuolisesta palvelukehityksestä kuntalaisten tarpeisiin. Hyvin onnistuneen kokeilujakson jälkeen Lempäälä tunnetaan yhä vahvemmin kuntana, joka sanoo kyllä.
Linkit
https://www.youtube.com/watch?v=tw3rE4AScNEhttps://yle.fi/a/74-20089570
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/6781739
Liitteet
Lempäälän robottibussikokeilu_pysäkkijuliste.pdfYhteyshenkilöt
Valtteri Partanen
valtteri.partanen(ät)lempaala.fi
Liikenneinsinööri
Lempäälän kunta
valtteri.partanen(ät)lempaala.fi
Liikenneinsinööri
Lempäälän kunta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto