28.9.2023
Tyrnävän kunta/sivistysosasto,
Tyrnävä
Perhelukemisen ohjelma – monilukutaitoja digin avulla
Tykätty
4
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Suomalaisnuorten PISA-tulokset laskevat laskemistaan, ja riittävä lukutaito puuttuu yhä useammalta: Suomessa 28 %:lla nuorista on heikko monilukutaito ja 11 %:lla aikuisista heikko lukutaito (Lukukeskus). PISA-tulosten heikkenemisen yhteys matalaan lukutaitotasoon on selkeä. Kuilu hyvin ja huonosti lukevien lasten ja nuorten välillä kasvaa kasvamistaan.Elinikäinen oppiminen ja tietoyhteiskunnan kasvavat vaatimukset ovat laajentaneet lukutaidon käsitettä: monilukutaidossa painottuvat myös digitaalisten tekstien käsittelytaidot. Lukutaitotyö nivoutuukin vahvasti tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoihin. Opetussuunitelman osaamistavoitteissa (OPS 2014) painotetaan monilukutaidon ja digitaitojen merkitystä sekä niiden yhteyttä toisiinsa.
Tyrnävällä päätettiin tarttua siihen haasteeseen, jota nyky-yhteiskunnan vaatimukset ja tulevaisuustaitojen saavuttamispaine asettavat: Lukutaito on ihmisoikeus ja kansalaistaito. Yhtä lailla TVT-taidot ovat kansalaistaito, jota tarvitaan yhä enemmän yhteiskunnan ja tulevaisuuden digitaalistuessa. Tyrnävällä perustettiin OPH:n Lukuliikkeen rahoittamana Perhelukemisen hanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää perhelukemisen malli ja luoda digitaalinen oppimisympäristö, jossa yhdistyvät lukemisen huikea ihanuus ja digitaalisuuden vetovoima.
Hankkeen ydinteemoja ja päätavoitteita ovat perhelukeminen, vuorovaikutus ja verkostoituminen, tasa-arvo, lukutaito-opetuksen vahvistaminen, lukuilo ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Tavoitteena on innostaa kaikki kuntalaiset kertomaan, mikä lisäisi lukuintoa, mitä kuntalaiset haluaisivat lukea ja millä tavoin Tyrnävästä tehtäisiin vuoden lukevin kunta.
Tavoitteena on luoda yli hallintorajojen ulottuva selkeä toimintamalli, joka kehittää lukutaidon
rakenteita ja jossa kaikilla toimijoilla on yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet kaikenikäisten lukuinnon
herättämisessä.
Ratkaisu
Maailmalla tuloksellisesti käytettyä mutta Suomessa vielä vain vähäisesti tunnettua Family reading -mallia pilotoidaan kunnassa ja luodaan perhelukemisen malli, jonka pääteemana on varhainen ja säännölllinen lukeminen perheen arjessa. Mallia myös sovelletaan kaikenikäisten lukuinnon herättämiseen. Mallissa osallistetaan kaikenikäiset kuntalaiset suunnittelemaan ja toteuttamaan lukuintoa, lukemisen kulttuuria ja lukutaitoja vahvistavia konkreettisia toimia.
Family reading -menetelmät tuodaan luontevaksi osaksi toimintaa muun muassa lastenneuvolassa,
varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä kunnan kirjasto- ja kulttuuritoimessa.
Pilotoinnin pohjalta perhelukemisen mallia kehitetään ja jaetaan yhteistyössä yli
kuntarajojen.
Luepa-sivusto on kaikille avoin tieto- ja menetelmäpankki, sähköinen materiaali, joka sisältää faktatietoa mutta myös pelillisyyttä ja lukemaan innostavia tehtäviä eri-ikäisille.
Tulokset
Hankkeen tuloksena kuntaan on luotu lukemista edistävät rakenteet, jotka madaltavat kynnystä tarttua kirjaan, johdattavat mielenkiintoisen lukemisen äärelle, luovat yhteisöllisyyttä, vahvistavat sosiaalisia suhteita perheiden sisällä ja kuntalaisten välillä sekä opettavat nauttimaan tarinoiden viehätyksestä. Hankkeessa on luotu yhteistyöverkosto, joka toteuttaa arjessa lukutaitostrategiaa. Hankkeessa kehitettyä yhteistyötä kehitetään ja jatketaan. Työlle tarjoaa luontevan foorumin säännöllisesti kokoontuva Lukeva kunta -verkosto.
Perhelukemisen hankkeessa on luotu yhteistyöverkosto, jossa ovat mukana neuvolan, kirjasto- ja kulttuuritoimen, nuorisotyön, harrastetoiminnan, varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen toimijoita.
Oman kunnan toimijat tekevät tiivistä yhteistyötä erilaisilla kokoonpanoilla: esimerkiksi kunnan
yrittäjien kanssa tehdään yhteistyötä erilaisten lukuintoa kohottavien tempauksien ja tapahtumien
merkeissä.
Oulun yliopisto on taustatukena ja asiantuntijatahona mukana hankkeessa tutkimus-, asiantuntija- ja
arviointiyhteistyön puitteissa toteuttamassa taustoittavaa, lähtötilannetta kartoittavaa sekä
hankkeen vaikutuksia mittaavaa tutkimusta.
Perheet saavat tutkimustietoa perhelukemisen hyödyistä, lapsille lukemisen konkreettisista vaikutuksista ja hyvän lukutaidon merkityksestä läpi elämän. Perhelukemisen ohjelma ei nimestään huolimatta rajoitu vain perheen sisäiseen lukemiseen vaan osallistaa yhteisen lukemisen mallissa kaikenikäiset ponnistelemaan lukemisen kulttuurin vahvistamiseksi.
Kaikki kuntalaiset on osallistettu tuottamaan sisältöä Luepa-sivustolle, joka tarjoaa materiaalia eri-ikäisten lukutaitojen kehittämiseen ja lukuinnon herättämiseen. Sivuja työstetään hankkeessa edelleen. Sivustolla on helposti toteutettavia keinoja lukemisen edistämiseen.
Yhteyshenkilöt
Elina Palola
elina.palola(ät)tyrnava.fi
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, hankekoordinaattori
Kuulammen koulu
elina.palola(ät)tyrnava.fi
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, hankekoordinaattori
Kuulammen koulu
Miikka Mattila
miikka.mattila(ät)tyrnava.fi
Apulaisrehtori, matemaattisten aineiden lehtori, vs. rehtori
Tyrnävän kunta/Kuulammen koulu
miikka.mattila(ät)tyrnava.fi
Apulaisrehtori, matemaattisten aineiden lehtori, vs. rehtori
Tyrnävän kunta/Kuulammen koulu
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät