7.9.2023
Kangasalan kaupunki, varhaiskasvatus, Kangasala

Varhaiskasvatuksen vastaavat ja vetäjätiimit

Palkittu!
Palkittu
Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Varhaiskasvatus- ja esiopetusyksiköissä Kangasalla nousi keväällä 2021 esiin tarve vahvistaa pedagogiikkaa ja sen johtamista sekä lisätä henkilöstön osallisuutta pedagogisen toiminnan kehittämiseen. Kaipasimme myös yhteistä arjesta nousevaa keskustelua, sitoutumista ja kehittämistä.

Jokaisessa yksikössä oli siinä vaiheessa erilaisia nimettyjä pedagogisia ja muita vastuutehtäviä, esimerkiksi yksikkökohtaiset liikuntavastaavat, vasuvastaavat, ruokakasvatusvastaavat, soitinvastaavat jne. Näitä vastuualueita oli kuitenkin paljon ja niiden yhteiseen ohjaamiseen ja koordinointiin ei riittänyt aikaa. Tästä syystä lähdimme pohtimaan, millaisella rakenteella saisimme vahvistettua pedagogiikkaa henkilöstöä osallistaen ja osaamista jakaen.
Ratkaisu
Kehitimme uudenlaisen vastaavien rakenteen, joka otettiin käyttöön toimintavuoden 2021-2022 aikana. Varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueita mukaillen rakensimme kuusi tiimiä. Jokaisella tiimillä on omat pedagogiset vastuualueet vasun sisällön mukaisesti:

1. Kasvan, liikun, kehityn (liikunta, ruoka, lepo, terveyden edistäminen, lääkehoito, turvallisuus)
2. Minä ja meidän yhteisömme (Kulttuuri-, kansainvälisyys-, S2- ja katsomuskasvatus)
3. Ketu/Keke (kestävä tulevaisuus, kestävä kehitys)
4. Digi (Tieto- ja viestintätekniikka, Päikky-asiat)
5. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus (Kiusaamisen ehkäisy/vertaissovittelu, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus)
6. Osallisuus ja lapsen vasu (osallisuus eri tasoilla, lapsen vasu ja esiops, lomakkeet)

Jokaisella tiimillä on kaksi vetäjää, ja näitä tiimien vetäjiä kutsumme "vetäjätiimeiksi". Vetäjätiimin muodostaa jonkun yksikön johtaja ja toisena henkilönä toinen yksikön johtaja, apulaisjohtaja tai asiaan hyvin perehtynyt varhaiskasvatuksen opettaja. Vetäjätiimien jäsenet on nimetty henkilöiden oman kiinnostuksen perusteella.

Jokaiseen tiimiin kuuluu vetäjien lisäksi yksi nimetty vastaava jokaisesta varhaiskasvatus- ja esiopetusyksiköstä. Näitä kutsumme" vastaaviksi". Vastaava on mukana vastaavien yhteisissä tapaamisissa, pitää yllä keskustelua teemasta ja edistää oman vastuutiiminsä asioiden kehittämistä omassa yksikössään. Muu henkilöstö tukee vastaavaa toiminnassaan ja asioita edistetään yhteistyössä. Vastaavan rooli on pedagogisen johtajuuden jakamista omassa yksikössä ja vetäjätiimin asioiden eteenpäin viemistä yhdessä johtajan ja muiden kanssa.

Vetäjätiimi kutsuu oman tiiminsä vastaavat koolle ja johtaa tiimiä ja sen työskentelyä. Jokainen tiimi kantaa vastuun yhdessä ja sitoutuu toimintaan. Kokoontumisia jokaisella tiimillä on vastaavien kanssa 2-4 kertaa vuodessa tai tarpeen mukaan tiimissä sovitun mukaisesti.

Esim. Vasun päivityksen jälkeen syksyllä 2022 Kasvan, liikun ja kehityn-tiimi sopi tapaamisessaan tukimateriaalien kokoamisesta, ja sen myötä kokoontui sovittua useammin. Näissä vastaavien tapaamisissa jaetaan hyviä käytäntöjä ja kehitetään uusia, käydään keskustelua ajankohtaisista teemoista ja saadaan näin työkaluja pedagogiseen toimintaan. Vastaava voi tuoda vetäjätiimin yhteisiin keskusteluihin terveisiä omasta yksiköstään, jakaa ideoita, tarpeita, toiveita ja osaamista. Vastaavasti hän vie terveisiä tiimin keskusteluista omaan yksikköönsä. Vastaava tiedottaa myös yksikön johtajaa ja apulaisjohtajaa aktiivisesti sekä tulevista vetäjätiimin tapaamisista että siellä käsitellyistä asioista, sekä pitää esihenkilönsä ajan tasalla oman yksikön pedagogisen toiminnan tilanteesta oman tiiminsä sisältöjen osalta. Esihenkilöiden rooli tässä kokonaisuudessa on myös tärkeä, sillä he ovat tämän toiminnan mahdollistajia. Esihenkilö tukee ja kannustaa oman yksikkönsä vastaavia asioiden eteenpäin viemisessä ja keskusteluissa, sekä mahdollistaa vastaavien osallistumisen vetäjätiimin vastaavien tapaamisiin.

Vastaavien tiimeistä tuodaan terveisiä myös esihenkilöiden yhteisiin palavereihin, joissa esim. pohditaan, mitä tai miten asioita lähdetään yhdessä viemään eteenpäin yksiköissä tai mitä asioita tulee kehittää. Vetäjätiimin esihenkilöedustaja nostaa asioita keskusteluun esihenkilötapaamisissa vuosikellon teemojen mukaisesti.

Vetäjätiimiläiset kokoontuvat varhaiskasvatuksen suunnittelijan johdolla muutaman kerran vuodessa. Näissä tapaamisissa käydään keskustelua rakenteen toimivuudesta, jaetaan ajatuksia ja kokemuksia sekä menneestä että tulevasta sekä sovitaan rakenteen edelleen kehittämisestä tarpeen mukaan.
Tulokset
Tämän rakenteen avulla olemme saaneet vahvistettua varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikkaa ja sen johtamista. Vetäjätiimien ja vastaavien kautta pedagogisen keskustelun ja kehittämisen ylläpitäminen on mahdollistunut, se on jaettua ja kehittäminen on sisällä toiminnan rakenteissa.

Henkilöstön osallisuus on vahvistunut ja ääni tulee aiempaa paremmin kuuluville. Sitoutuminen toimintaan on vahvaa, ja hyviä käytäntöjä jaetaan yli yksikkörajojen.

Huoltajilta saatu asiakaspalaute keväällä 2023 varhaiskasvatus- ja esiopetusyksiköiden pedagogisesta toiminnasta oli kiitettävää eli toiminnalla on vaikutuksia myös lapsiin.

Kokonaisuudessaan rakenne toimii erinomaisesti lisäten pedagogista keskustelua joka tasolla ja vahvistaen varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumista. Tätä rakennetta halutaan ylläpitää ja sen kehittämistä jatketaan myös jatkossa.

Yhteyshenkilöt

Katri Jaakkola
katri.jaakkola(ät)kangasala.fi
Varhaiskasvatuksen suunnittelija
Kangasalan kaupunki
Marjo Vesa
marjo.vesa(ät)kangasala.fi
Varhaiskasvatusjohtaja
Kangasalan kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta