Miksi kunnan tai kaupungin pitäisi markkinoida?
Tiedäthän tunteen, kun kaupassa valitsee suklaapatukkaa. Valikoimaa on paljon, toiset täysin mitäänsanomattomia, toisista olet kuullut, jotakin olet maistanut, tuota on kaveri suositellut jne. Pian valintalistallasi on 2-3 vaihtoehtoa, joista joku nousee suosikiksi ja pääsee ostoskärryysi. Kaupunkimarkkinoinnissa on kyse samasta asiasta. Päästä valintalistalle.
Olen saanut viime aikoina osakseni ihmettelyä siitä, että Seinäjokihan markkinoi itseään niin kuin yritys. Tähän ei selvästikään ole totuttu.
Minä kysyn, että miksei markkinoisi? Aivan samoin kuin pankeilla tai vähittäiskaupoilla on kilpailijansa, meillä niitä ovat muut kunnat ja kaupungit. Suurimmassa osassa Suomen kuntia ja kaupunkeja on hyvä asua, elää ja yrittää, mutta meillä Seinäjoella on tarjota näihinkin teemoihin useita bonuksia ja me haluamme tuoda ne esiin.
Eli miksi kunnan tai kaupungin pitää markkinoida?
1) Saavutetaan halutut kohderyhmät ja päästään heidän valintalistoilleen.
Oli sitten kyse asukkaista, yrittäjistä tai matkailijoista, heidän huomio täytyy herättää. Heidät täytyy saada huomaamaan, että olemme olemassa. Meidän täytyy päästä heidän valintalistalleen, kun he etsivät työ-, asuin- tai opiskelupaikkaa. Voisinko kuvitella työskenteleväni tai asuvani Seinäjoella? Haluaisinko löytää Seinäjoelta työpaikan? Etsinkö aktiivisesti töitä Seinäjoelta?
2) Tuodaan esiin paikan menestystekijät ja päivitetään mielikuvia.
Tuodaan esiin kunnan tai kaupungin vahvuudet ja positiiviset puolet, joita muualla ei tunneta. Seinäjoella ollaan rohkeita, rentoja ja itsevarmoja, meillä on tekemisen meininki eikä meillä pelätä isojakaan asioita.
Myös mielikuvat saattavat kaivata päivittämistä. Tänä kesänä Seinäjoella hyvinpideltiin. Häjyily ja puukkohipat ovat historiaa.
3) Kasvatetaan yhteisöllisyyttä ja luodaan tulevaisuudenuskoa.
Markkinoinnin avulla voidaan kasvattaa yhteisöllisyyttä ja pitovoimaa kaupungin sisällä. Meillä kaikilla kaupungissa asuvilla ja toimivilla on vastuu parantaa paikallisten ihmisten, meidän, palveluita ja elämänlaatua.
Kaupunkilaiset ovat myös erinomaisia markkinoijia. Seinäjoella ollaan ylpeitä kotikaupungista ja se näkyy. Markkinoinnilla vahvistetaan uskoa siihen, että meillä on elinvoimainen alue, jonka tulevaisuuteen voi luottaa ja jonne uskaltaa oman elämänsä sijoittaa.
Kirjoittaja Anu Männikkö työskentelee Seinäjoen kaupungin markkinointipäällikkönä.