15.9.2025
				
				
					Kangasalan kaupunki, varhaiskasvatus ja opetus, yläkoulut,
					Kangasala
				
				Aineenopettajan lukituki -materiaali yläkoulun opettajien käyttöön
					Valmis
				
			Tarve ja tavoitteet
				Perusopetuksen oppimisen tuki muuttui 1.8.2025. Tuen pääpaino on ennaltaehkäisyssä, joten oppimista tukevat opetusjärjestelyt ja oppilaan saama ryhmämuotoinen tuki ovat keskeisiä. Kokoamani  aineenopettajan lukituki -materiaali on kirjoitettu helpottamaan lukivaikuksisten ja samalla kaikkien oppilaiden oppimista. Materiaali on myös opettajille helposti saatavilla oleva työväline jolla voi toteuttaa uutta oppimisen tukea. Materiaalissa kerrotaan ensin yleisesti lukivaikeudesta ja siitä kuinka se näkyy kouluarjessa. Tämän jälkeen kerrotaan kuinka lukivaikeuden voi huomioida jokaisen oppiaineen 1. opetuksessa, 2. oppimateriaalin valinnassa sekä 3. osaamisen osoittamisessa. Tämän jälkeen eriyttämisen tavat on täsmennetty koskemaan yläkoulun eri aineryhmiä (suomen kieli ja kirjallisuus, kielet, matemaattiset aineet, lukuaineet, taito- ja taideaineet), joilla on omanlaisiaan tarpeita eriyttämiselle oppiaineensa sisällä. Lisäksi olen koonnut materiaaliin selkokielen periaatteita, joita käyttämällä opettajat voivat varmistaa itse laatimansa opetusmateriaalin mahdollisimman hyvän saavutettavuuden kaikille oppilaille.
Ratkaisu
				Kokeneet aineenopettajat kommentoivat ensin kirjoittamaani tekstiluonnosta sekä antoivat ideoita ja kehittämisehdotuksia. Koulujemme rehtorit tukivat työtäni ja pyysivät esittelemään tiedostoa opettajankokouksissa. Aineenopettajan lukituki -materiaali on Kangasalan yläkoulujen intranetissä kaikkien kangasalaisten yläkoulun aineenopettajien saatavilla. Lisäksi materiaalin printtiversio on opettajanhuoneessa ilmoitustaululla. 
				Tulokset
				Huoltajat voivat saada mielenrauhaa, kun tietävät, että opettajat tuntevat lukivaikeuden oppimiselle aiheuttamat haasteet ja osaavat auttaa nuorta lukemisen haasteissa. Löydämme nyt opettajien yhteistyöllä oppilaiden lievätkin lukivaikeudet, jotka tunnistamattomina voisivat aiheuttaa suuria oppimisen haasteita, ja johtaa pahimmillaan koulu-uupumiseen ja poissaoloihin.Lukituella on yleensä hyvä vaste. Opettajan ymmärtävä huomioiminen antaa lisävoimia, joita lukivaikeuksinen oppilas tarvitsee. Kun lukivaikeus nähdään yhtenä monista ihmisen ominaisuuksista, siitä ei muodostu estettä eikä rajoitinta, vaan jokainen pystyy tavoittelemaan omaa parasta potentiaaliaan.
Yhteyshenkilöt
								Pirjo Laatikainen
pirjo.laatikainen(ät)kangasala.fi
Lukutaito-opettaja
Kangasalan kaupunki/yläkoulujen yhteinen
							
						pirjo.laatikainen(ät)kangasala.fi
Lukutaito-opettaja
Kangasalan kaupunki/yläkoulujen yhteinen
									Tuuli Vuokola
tuuli.vuokola(ät)kangasala.fi
Opetuksen suunnittelija
Kangasalan kaupunki/opetuspalvelut
								
							tuuli.vuokola(ät)kangasala.fi
Opetuksen suunnittelija
Kangasalan kaupunki/opetuspalvelut
							Kehittämiseen ovat osallistuneet
						
						
							Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
					toimijoiden verkosto
