2.10.2025
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, Seinäjoki

Apteekkikonsultaatio-chat sujuvoittaa yhteistyötä

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Apteekin konsultaatio perustuu tarpeeseen ja velvollisuuteen ottaa lääkäriin yhteyttä lääkkeen toimittamiseen liittyvissä epäselvyyksissä. Aikaisemmin kiireelliset yhteydenotot on toteutettu puhelimitse takaisinsoittona hoitajan välityksellä.

Apteekkikonsultaatio -chat -toimintamallissa apteekkien tietyt kiireelliset yhteydenotot sote-keskukseen ohjataan puhelun sijasta chattiin. Toimintamallilla halutaan nopeuttaa ja sujuvoittaa apteekkien ja sote-keskusten välistä viestintää kiireellisissä asiakkaan lääkehoitoon liittyvissä asioissa.
Ratkaisu
Apteekkikonsultaatio -chat -toimintamallia kehitettiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kehittämisprojektissa, johon osallistui hyvinvointialueen hoitajia ja lääkäreitä, digipalveluiden ja sairaala-apteekin asiantuntijoita sekä lääkitysturvallisuuskoordinaattori. Toimintamallin kehittämisessä tehtiin yhteistyötä alueen sote-apteekkareiden kanssa. Toimintamallissa määriteltiin tietyt kiireelliset asiat, joissa apteekki voi ottaa yhteyttä chatin kautta. Apteekin farmaseutteja ja digisotekeskuksen lääkäreitä koulutettiin toimintamallista ja chatin käytöstä.

Apteekkikonsultaatio -chat -toimintamallissa apteekkien tietyt kiireelliset yhteydenotot sote-keskukseen ohjataan puhelun sijasta chattiin. Chatin kautta apteekista saadaan nopeasti suora yhteys hyvinvointialueen digilääkäriin.

Apteekkikonsultaatio -chat -toimintamallin kehittäminen tehtiin hyvinvointialueen omin voimin. Chatin tekninen toteutus kehitettiin yhteistyössä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen kanssa, joka kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRP), rahoittajana EU ja STM.
Tulokset
Apteekkikonsultaatio -chat -toimintamallia pilotoidaan ensin yhden alueen apteekin kanssa. Pilotoinnin kestoksi on määritelty vuosi 2025 ja sen aikana kerätään palautetta toimintamallista. Palaute chatin kautta tehdyistä yhteydenotoista saadaan chatin palautekyselyn avulla, jossa arvioidaan mm. yhteydenoton syytä ja ratkesiko asia. Myös digilääkäreiden kokemuksia kartoitetaan. Ensimmäinen väliarvio tehdään 11/2025. Väliarvion perusteella arvioidaan toimintamallin laajentamista alueen muihin apteekkeihin.

Yhteyshenkilöt

Meri Järvenpää
meri.jarvenpaa(ät)hyvaep.fi
Proviisori
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Sanna Tikka
sanna.tikka(ät)hyvaep.fi
Asiakaspalveluiden asiantuntija
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta