24.9.2025
Heinolan kaupunki, Kasvatus ja opetus, Heinola

Digiagenttitoiminta koulujen arjen digitukena

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Kouluilla on tarvetta oppilaiden digituelle. Oppilaat tarvitsevat toisinaan digitukea tietotekniikan perusasioihin, kuten oppilaskoneen käyttöönottoon, koneelle ja ohjelmiin kirjautumiseen, ohjelmien peruskäyttöön, verkkoselaimen käyttöön sekä erilaisiin ongelmatilanteisiin.

Opettajan aika ei aina riitä neuvomaan aina kaikkia opetuksen lomassa. Lisäksi osa oppilaista on näppärämpiä tietotekniikan kanssa kuin toiset (toisinaan jopa näppärämpiä kuin opettaja). Tavoitteena on helpottaa digituen tarvetta ja sujuvoittaa tietotekniikan käyttöä opetuksessa niin, että opettajan työskentely kohdistuu digituen antamisen sijaan enemmän itse opetettavaan oppiaineeseen.
Ratkaisu
Ratkaisuksi kehitettiin oppilaiden digiagenttitoiminta koulujen arjen digitueksi. Digiagentti on oppilas, joka on kiinnostunut tietotekniikasta ja haluaa kouluttautua muiden tueksi ja avuksi oppitunneille. Digiagentteja on muutama agentti koulua kohden ja heidät koulutetaan toimimaan luokkien digiagentteina.

Heinolan digiagenttitoiminta pohjautuu kansalliseen OppilasAgentti-toimintaan, jota on kehitetty Opetushallituksen OppilasAgentti-hankkeessa. OppilasAgentti-toiminnasta on Heinolassa kehitetty Heinolaan sopiva digiagenttien toimintamalli.
Tulokset
Digiagenteista on apua ja tukea pienissä ja isommissakin digiongelmissa. Näppärimmät oppilaat ovat opettajankin digitukena. Digiagentit ovat saaneet koulutusta tietoteknisten perusongelmien ratkaisuun. He kokoontuvat säännöllisesti, verkostoituvat ja saavat toiminnastaan työtodistuksen. Opetus on sujuvampaa, kun tietotekniset ongelmat saadaan ratkaistua nopeasti digiagenttien avulla.

Yhteyshenkilöt

Teija Ylönen
teija.ylonen(ät)heinola.fi
tietohallintosuunnittelija
Heinolan kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät

Toimialat

Toiminnot

Teemat