30.9.2025
Varsinais-Suomen hyvinvointialue, asiakkuus- ja viestintäyksikkö, Turku

Hyvinvointiopastaja - palvelutarjotin varsinaissuomalaisille

Yhteistyössä: Aura, Kaarina, Kemiönsaari, Koski Tl, Kustavi, Laitila, Lieto, Loimaa, Marttila, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Oripää, Paimio, Pyhäranta, Pöytyä, Raisio, Rusko, Salo, Sauvo, Somero, Taivassalo, Turku, Uusikaupunki, Vehmaa, Parainen
Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Tarve aiheen kehittämiselle on nostettu esiin asiakasohjaajien, järjestötoimijoiden ja palveluntarjoajien toimesta. Koettiin, että palvelujen löytäminen on vaikeaa ja ohjaaminen on pirstaleista. Ihmiset eivät tavoita tarvitsemaansa palvelua ja palvelut eivät tavoita asiakkaita.

Tavoitteena oli että varsinaissuomalaisilla asukkailla ja sote-ammattilaisilla on hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminta helposti löydettävissä. Toiminta ja palvelut ovat järjestöjen, kuntien ja seurakuntien toteuttamaa.
Ratkaisu
Alussa määriteltiin tavoitteet, tarpeet ja sidosryhmät. Hankintapäätös tehtiin vertailemalla markkinoilla olevia palvelutarjottimia.

Uutena työvälineenä syntyi Hyvinvointiopastaja, verkkosivusto, joka otettiin käyttöön syyskuun alussa 2025. Asukkaat, järjestöt ja kuntatyöntekijät käyttävät Hyvinvointiopastajaa maksutta ja kirjautumatta. Kirjautumalla Varhan sote-ammattilaiset voivat käyttää lisätoimintoja kuten yhteydenottopyyntö (hyte-lähete) sekä suosittelutyökalut ja suosikkilistaus.

Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä Varsinais-Suomen hyvinvointialueen organisaation kanssa ja THL/STM ohjauksessa osana Kestävän kasvun hanketta, joka on EU:n elpymisrahaston osarahoittama. Muuna kustannuksena Hyvinvointiopastajan alustan hinta.

Hyvinvointiopastajaa on rakennettu tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa: järjestöt, asukkaat, kuntien edustajat, asiakasohjaajat, päättäjät. Erityisesti loppukäyttäjien ääntä on kuultu, jotta voitaisiin vastata tarpeeseen mahdollisimman hyvin.
Tulokset
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelut ja toiminta ovat helpommin löydettävissä. Lakisääteinen hytetoimintaan ohjaaminen helpottuu. Palautetta käytöstä ja käytettävyydestä seurataan ja kehittämistyö jatkuu edelleen palautteiden perusteella. Matomotyökalulla käyttöä voidaan seurata ja saattaa tietoa johtamisen tueksi.

Asiakkaiden ohjausta palveluihin voidaan toteuttaa asiakkaan voimavarat huomioiden joko vinkkaamalla Hyvinvointiopastajasta, tekemällä suositus tiettyyn palveluun tai tekemällä yhteydenottopyyntö, jonka jälkeen palveluntarjoaja on yhteydessä suoraan asiakkaaseen.

Kunnat, järjestöt ja seurakunnat ovat aktivoituneet Palvelutietovarannon käytössä, sillä sitä on kehittämistyön yhteydessä tuettu koulutuksin ja tiedottein. Tuen rakenteet tulevat olemaan käytössä myös hankekauden jälkeen.

Hyvinvointiopastajaa käyttäessään ammattilaiset oppivat asiakkaidensa tarpeista sekä alueen palveluista.

Hyvinvointiopastajan hyötynä voidaan nähdä myös Varhan, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien yhteistyön tiivistyminen.

Hytetoimintaan ohjaaminen näkyy taloudessa pidemmällä aikavälillä korjaavien palveluiden tarpeen vähetessä.

Hyvinvointiopastaja jää hankekauden jälkeen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöön.
Linkit
https://hyvinvointiopastaja.varha.fi/fi
https://www.innokyla.fi/fi/toimintamalli/varhan-hyvinvointiopastaja-asiakasohjauksen-tukena-rrp-p4-i2

Yhteyshenkilöt

Hanna Valkeapää
hanna.valkeapaa(ät)varha.fi
projektiasiantuntija
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Riku Laurila
riku.laurila(ät)varha.fi
asiakkuus- ja viestintäpäällikkö
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta