15.1.2020
Hämeenkyrön kunta/Aurinkorinne, Hämeenkyrö

Ikäihmisten päiväkeskuksessa lounasruokailu toimivammaksi

Palkittu!
Palkittu
Valmis

Tarve ja tavoitteet
Lähtötilanteessa lounasruoka toimitettiin Aurinkorinteelle (ikäihmisten päiväkeskus) samalla kampuksella toimivalta terveyskeskuksen keittiöltä. Keittiöllä ruoka valmistettiin, pakattiin jakeluastioihin ja siirrettiin kärryihin, jotka Aurinkorinteen työntekijä sitten haki. Aurinkorinteellä kärry purettiin ja pöydät katettiin. Ruokailun jälkeen kärry jälleen kuljettiin tyhjine jakeluastioineen keittiölle, jossa kärry purettiin ja astiat tiskattiin. Aurinkorinteen lähihoitajat tiskasivat muut ruokailuastiat itse. Muutosidea syntyi halusta "leanata" käytäntöjä Aurinkorinteen ja keittiön toiminnan näkökulmasta ja tarpeesta muuttaa vanhoja käytäntöjä enemmän asiakkaiden toimintakykyä tukevaksi ja osallistavaksi toiminnaksi myös ruokailun järjestämisessä.
Ratkaisu
Aurinkorinteellä kehittämisessä edettiin ideoimalla ja tekemällä yhteistyötä keittiön henkilökunnan kanssa. Sanoitettiin yhdessä ääneen tavoitteita ja pohdittiin, miten ruokailun voisi toteuttaa toisin saavuttaaksemme asetetut tavoitteet. Ideoimme, että asiakkaiden siirtyessä lounastamaan henkilökunnan ruokasaliin, moni tavoite täyttyisi: Asiakas voi itse valita ruoka-annoksen. Henkilökunta tukee ikääntyneiden luontaista liikuntaa, toimintakykyä ja osallisuutta. Turhat työvaiheet jäävät pois keittiöllä ja Aurinkorinteellä.

Asiakkaat ja esimiehet olivat henkilökunnan mukana ideoimassa ja edistämässä muutosta. Muuten muutos tehtiin omin voimin hyvässä yhteistyössä. Erillistä rahoitusta ei tarvittu.
Tulokset
Ruokakärryt eivät kulje vaan ihmiset kulkevat. Turhat askeleet ja turhat pakkaamiset jäivät pois, jolloin säästyi työaikaa olennaiseen muun muassa asiakkaiden kanssa olemiseen. Asiakkaat voivat itse ja autettuna valita ruoka-annoksensa ja haluamansa ruokamäärän tarjoilutiskiltä. Siirtyminen Aurinkorinteeltä ruokasaliin ja takaisin mahdollisti ikäihmisille luontevaa arkiliikuntaa. Työntekijäresurssit ovat järkevämmässä käytössä, kun ruokailuun liittyvät asiat hoituvat työpaikkaruokailun yhteydessä. Asiakkaiden kokemus ja palaute muutoksesta on ollut myönteistä. Moni on nähnyt ruokasalissa vanhoja tuttuja ja sosiaalinen vuorovaikutus on lisääntynyt. Tehty muutos on kannustanut myös muita työyhteisöjä muuttamaan asiakasruokailuun liittyviä käytäntöjä.

Yhteyshenkilöt

Sirpa Hiltunen
sirpa.hiltunen(ät)hameenkyro.fi
kotihoidon päällikkö
Hämeenkyrön kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta