24.9.2024
Pirkanmaan hyvinvointialue, Tays Unipoliklinikka, ,
Tampere
Kasvavaan kysyntään vastaaminen ja kustannustehokkuuden parantaminen uniapneapotilaan hoitoprosessia uudistamalla
Tykätty
1
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Uniapneapotilaiden määrä on kasvanut tasaisesti koko 2010-luvun ajan ja erityisesti vuodesta 2019 alkaen lähetemäärät ovat merkittävästi kasvaneet. Hoidon tarve on ylittänyt kapasiteetin ja resurssin hoitaa uniapneapotilaita tavoiteajoissa. Hoitoon pääsyä on joutunut odottamaan pitkään ja usein yli hoitotakuurajan. Toiminnan kehittäminen ja vanhoista hoitokäytännöistä luopuminen on ollut välttämätöntä. Kehittämisen tavoitteeksi asetettiin toiminnan uudelleen organisointi siten, että selviämme kovasta kysynnästä johtuen sekä potilaiden että hoitohenkilökunnan näkökulmasta.
Ratkaisu
Tays Unipoliklinikalla toimintaa lähdettiin kehittämään voimakkaasti vuonna 2020. Tavoitteena oli saada nykyiset resurssit tehokkaaseen käyttöön siten, että kaikki uniapnean hoitoa tarvitsevat potilaat saavat riittävät palvelut, mutta kaikkia potilaita ei enää hoideta samalla tavalla. Kehittämistoimilla pyrittiin kustannustehokkuuden parantamiseen ja potilaiden sekä henkilökunnan työtyytyväisyyden parantamiseen.Kehittämisprojektissa aiempia hoitokäytäntöjä oli tarve kehittää digitalisaatiota vahvasti hyödyntäen. Kehittämistyössä olivat mukana yksikön esimiehet ja työntekijät moniammatillisesti. Asiakkaisen mielipidettä kehittämisestä kysyttiin kyselylomakkeella.
Kehittämistyön lopputuloksena on mm. otettu käyttöön useita digiratkaisuja, kehitetty uniapneapotilaan digihoitopolku, kehitetty itse etäseurantadatan integraatiomalli ensimmäisenä maailmassa ja muokattu uniapneapotilaan hoitoprosessia täysin uudella tavalla.
Ulkopuolista rahoitusta ei ollut. Asiantuntija-apua saatiin it-ratkaisujen osalta Istekiltä ja laitevalmistajalta. Kustannuksia kertyi it-ratkaisuista.
Tulokset
Kehittämistyön tuloksena kaikki muuttui. Hoitokäytäntöihin tehdyt muutokset ovat parhaimmillaan lyhentäneet potilaskontakteja 60 minuutista kymmeneen minuuttiin. Samalla henkilöstömäärällä pystytään hoitamaan nyt enemmän potilaita ja resursseja jää enemmän niille, jotka tarvitsevat hoidossaan enemmän apua. Kustannustehokkuus on parantunut merkittävästi. Toimintatapoja kehittämällä on hoidettu yli kolminkertainen määrä potilaita entisin resurssein. Yhden avohoitotapahtuman kulut ovat laskeneet 350 eurosta alle 150 euroon. Potilaskohtaisen kulut ovat laskeneet 700 eurosta 300 euroon. Potilaiden ei tarvitse digitaalisten ratkaisujen vuoksi enää tulla paikan päälle kontrolleihin, vaan kontrolli voidaan hoitaa puhelimitse tai digitaalista kontrollilomaketta käyttäen. Tällä on yhteiskunnallista vaikutusta, koska potilaan ei tarvitse lähteä työstään kesken päivän kontrolliin ja myös positiivisia ympäristövaikutuksia syntyy, kun kulkemista paikasta toiseen ei tarvita. Kehittämistyö jatkuu edelleen. Uusia digiratkaisuja on kehitteillä.
Liitteet
Lisätietoa uniapneapotilaan prosessin kehittämisestä.pdfYhteyshenkilöt
Minna Lavikko
minna.lavikko(ät)pirha.fi
Osastonhoitaja
Pirkanmaan hyvinvointialue, Tays Unipoliklinikka
minna.lavikko(ät)pirha.fi
Osastonhoitaja
Pirkanmaan hyvinvointialue, Tays Unipoliklinikka
Hannele Hasala
hannele.hasala(ät)pirha.fi
Ylilääkäri
Pirha
hannele.hasala(ät)pirha.fi
Ylilääkäri
Pirha
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö