2.10.2024
Kempeleen kunta, Kirkonkylän koulu, Kempele

Kemian ja fysiikan kokeellisen opetuksen materiaalin selkeyttäminen perusasteella

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Laadukkaan kemian ja fysiikan opetukseen perusasteella sisältyy mahdollisimman suuri määrä kokeellista työskentelyä hyvin ohjeistettuna. Kirjankustantajien kilpailupaineessa valmiin kemian ja fysiikan kokeellisen työskentelyn materiaalien taso on heikentynyt laskeneiden työkirjatilausten mukana. Lisäksi nykykuntatalouden näkymät haastoivat meilläkin hakemaan uusia ratkaisuja budjetin tasapainottamiseksi. Tarve selkeämpään, oppilaslähtöisempään sekä paremmin omille oppilaillemme räätälöitävään materiaaliin kasvoi vuosi vuodelta.

Tavoite uuden kokeellisen työn materiaalin suhteen oli saada helpommin lähestyttävä ja kokonaisuutena parempi ratkaisu vastaamaan nykyopetukseen haasteisiin.
Ratkaisu
Ajatus oman kokeellisen osan materiaalista lähti ko. aineen opettajilta. Ajatusta oli hauduteltu jo muutaman vuoden, mutta lopullinen päätös asiasta tehtiin siinä yhteydessä, kun oppilaitoksemme siirtyi vanhasta sisäilmaongelmaisesta koulusta uuteen juuri rakennettuun rakennukseen. Sisäilmaongelmien vuoksi vanhasta koulusta ei pystytty tuomaan mitään vanhaa paperimateriaalia uuteen, joten hetki oli kypsä sopivan kuntakohtaisen opetusmateriaalin projektille. Projekti oli kuitenkin mittaluokaltaan niin iso, ettei sen mahdollistamiseksi tarvittiin myös kunnan tuki, jolla ostettiin työaikaa projektin läpiviemiselle.

Aluksi määriteltiin tarvittavan materiaalin laajuus sekä siihen käytettävä työaika. Koska kunta sitoutui projektiin ostamalla työaikaa, sai kunta myös materiaalin käyttöoikeuden kaikkiin kunnan kouluihin. Mukaan kehittämistyöhön valittiin kyseisten aineiden opettajat oman halukkuutensa perusteella, joiden voimin suunniteltiin materiaalin ulkoasu (yhteinen kaikille kuudelle eri kurssille) ja käyttötarkoitus. Suunnittelu- ja organisointivaiheen jälkeen opettajat pääsivät suunnittelemaan kokeellisen osuuden materiaalit kurssi kerrallaan, ja ne otettiin heti käyttöön opetuksessa. Materiaalia myös testattiin tuoreeltaan oppilasryhmissä, joka mahdollisti esimerkiksi työohjeiden korjaamisen ja parantamisen.
Tulokset
Suurin muutos materiaalin käytössä tuli oppilaille sen selkeydessä. Työohjeet on tehty mahdollisimman selkokielellä keskittyen olennaisimpaan. Lisäksi kaikki ohjekuvat testilaitteistosta sekä välineistä oli otettu koulun omista välineistä. Opetuksessa päästään nopeammin oleelliseen, kun eroavaisuuksien selittäminen ja ohjeiden korjaaminen on jäänyt minimiin. Myös jatkuva kehitystyö oman materiaalin parissa mahdollistaa aina paremman materiaalin syntymisen - painovirheet voidaan heti korjata, ohjeita voidaan tarvittaessa selkeyttää sekä uusia ajankohtaisia kokeellisia töitä voidaan lisätä.

Yksi suurimmista hyödyistä on myös isot säästöt, jotka syntyvät tilaamatta jääneistä opetukseen sopimattomista työkirjoista. Lisäksi samalla taattiin opettajien mahdollisuus hyödyntää laadukasta ja aikaa säästävää valmista kokeellisen työn materiaalia, joka on monena vuonna olleet katkolla kunnan kustannuspaineissa.

Yhteyshenkilöt

Ilkka Kivimäki
ilkka.kivimaki(ät)edu.kempele.fi
Perusopetuksen lehtori, matemaattiset aineet
Kempeleen kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta