1.11.2024
Heinolan kaupunki/ Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelualue, Heinola

Kohtaamisen kampanja

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Monissa eri tahoissa, kuten mediassa ja muissa yhteyksissä, nousi esille välittämisen ja kohtaamisen puute. Nyky-yhteiskunnassa naapurituntemus on heikkoa ja yhteisöllisyys on kadonnut. Median luoma kuva ja yksilökeskeisyys on vaikuttanut siihen, ettei uskalleta puuttua toisten (esim. lasten tai nuorten) toimintaan eikä auttaa avuntarpeessa olevaa.

Tavoitteenamme on ollut herättää keskustelua välittämisestä ja kohtaamisesta sekä kannustaa kiinnittämään huomiota arjen kohtaamisiin ja pieniin tekoihin.
Ratkaisu
Sujuvan arjen tiimissä pohdittiin toteuttamistapaa päätyen pääasiassa sosiaalisen median viestintään ja valittiin jokaiselle kuukaudelle kohtaamisen kohderyhmä. Kutsuimme yhteistyöhön eri tahoja toteuttamaan julkaisuja kanssamme ja haastoimme mukaan Kohtaamisen kampanjaan.

Teemakuukaudet olivat "kohtaa": kollega, kotoutuja, kumppani, koulunsa päättävä, kaupunkilainen/ kyläläinen, kesälomailija, kaveri, konttaaja, konkari-ikäinen, kuntoutuja, kuntoilija.

Yhteistyössä toimivat Heinolan kaupungin nuorisopalvelut, opiskeluhuolto, Heinolan kaupungin liikuntapalvelut, koulut, avoin päiväkoti, Heinolan seurakunta, MLL paikallisyhdistys, Lahden ensi- ja turvakoti ry., fysioterapeutti ja pikkulapsitiimi (HVA), Sport Cafe ja Heinolan Siltasaari Oy.

Kampanjan idea esiteltiin hyvinvoinnin johtoryhmässä, kaupunginjohtajan johtoryhmässä sekä hyvinvointityöryhmässä.

Tammikuussa 2024 aloitimme kampanjan tiiserillä, jonka jälkeen olemme tehneet julkaisuja Heinolan kaupungin ja Sujuva arki Heinolassa Facebook- ja Instagram-tileille sekä info-näytöillä, kirjoituksia Heinolan Uutiset -lehteen sekä esitelty ja keskusteltu aiheesta mm. Yrittäjien aamukahveilla.

Kustannuksia kampanjasta ei ole syntynyt.
Tulokset
Julkaisut ovat keränneet syyskuun loppuun mennessä yli 19 000 näyttökertaa. Heinolan Uutista painetaan 15 000 kpl, joista 7500 kpl jaetaan suoraan koteihin. Toivomme, että kampanjalla on ollut vaikutusta yksityisten ihmisten asenteisiin sekä käytökseen ja välittäminen. Kampanjan jälkeen, tammikuussa 2025, toteutetaan Webropol-kysely kampanjan vaikutuksista yksilön omassa elämässä.

Yhteyshenkilöt

Miia Salonen
miia.salonen(ät)heinola.fi
Perhevalmentaja
Heinolan kaupunki/ Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelualue
Heidi Prauda-Knuutila
heidi.prauda-knuutila(ät)heinola.fi
Ikäihmisten hyvinvointiohjaaja
Heinolan kaupunki/ Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta