16.10.2024
Hämeenlinnan kaupunki, Hämeenlinnan kaupunginkirjasto , Hämeenlinna

Kokeileva kirjasto -toimintamallilla kehitetään asiakasosallisuutta kaupunginkirjastossa

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa kehitettiin keväällä 2024 asiakasosallisuutta kirjastovirkailija Merja Kauppisen Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogi YAMK-opinnäytetyönä. Osallisuuden teemaan pureuduttiin yhdessä kirjaston henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa. Henkilökunnasta muodostettuun kehittämisryhmään kuuluivat Kauppisen lisäksi informaatikko Erika Kallinen, informaatikko Ilkka Marjanen sekä kirjastovirkailija Emmi Kaukua.

Taustalla oli tarve kehittää kirjaston asiakasosallisuutta tulevaisuussuuntautuneesti. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin asiakkaat otetaan mukaan kirjastopalveluiden suunnitteluun, millaisia osallistavia toimintamuotoja kirjastosta löytyy sekä mitä uusia toimintamuotoja voitaisiin ottaa käyttöön.
Ratkaisu
Kirjaston henkilökunnan kanssa käytiin osallisuusteemainen Erätauko-keskustelu 13.3.2024. Keskustelun perusteella kirjaston asiakkaat eivät juurikaan osallistu palveluiden suunnitteluun. Osallisuustyötä voitaisiin kehittää ottamalla asiakkaat mukaan tapahtumien suunnitteluun matalalla kynnyksellä, lisäämällä monikielistä viestintää sekä panostamalla moninaisuuden kohtaamiseen ja hakeutuvaan kirjastotyöhön.


Asiakkaille järjestettiin Tulevaisuuden kirjasto –paja 10.4.2024, jossa visioitiin unelmien kirjastoa tekemällä tulevaisuuden ennakoinnin harjoituksia, askartelemalla ja rakentamalla legoilla. Tilaisuudessa sai jättää palautetta kirjastolle.

Osallistujille tulevaisuuden kirjasto on matalan kynnyksen viihtyisä keidas, jossa on yhteisöllistä toimintaa sekä mahdollisuuksia osallistumiseen, kohtaamiseen ja harrastamiseen. Osallistujat toivoivat kirjastoon esimerkiksi aistiesteettömiä tiloja, palveluita ja tapahtumia esitteleviä pop up -kierroksia sekä lisää henkilökunnan ja asiakkaiden välistä kohtaamista.

Kehittämistyö toteutettiin kirjaston henkilökunnan voimin ilman erillistä rahoitusta. Merkittävin vaadittu resurssi oli henkilökunnan työaika, jota kului esimerkiksi työpajan valmisteluihin.
Tulokset
Tulosten pohjalta muotoiltiin konkreettisia toimintaideoita sisältävä Kokeileva kirjasto -kehittämismalli, jonka avulla kirjasto voi osallistaa asiakkaita yhteiskehittämään kirjastopalveluita. Malli jalkautettiin käyttöön syksyllä 2024.

Tähän mennessä kirjastossa on järjestetty esimerkiksi kaikille avoimia englanninkielisiä esittelykierroksia. Kirjastoon on suunnitteilla aistiesteettömyyteen liittyvä kampanja, jossa nostetaan esiin mm. kirjaston tilojen varausmahdollisuuksia ja hiljaisia asiointitunteja. Kirjaston toimipisteissä otetaan myös käyttöön idea- ja palauteseiniä osallisuuden lisäämiseksi. Kehittäminen saa luontevaa jatkoa, kun Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa aloittaa palvelumuotoilua opiskeleva korkeakouluharjoittelija, joka jatkaa työtä aiemmin tehdyn pohjalta.

Kehittämistyöstä on ollut hyötyä tulevien tapahtumien suunnittelussa, uusien yhteistyömuotojen hakemisessa sekä asiakasosallisuuden toteutumisen arvioinnissa ja seurannassa. Säästöjä syntyy pitkällä tähtäimellä siitä, että resurssit kohdennetaan tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti siten, että kirjaston palvelut vastaavat aidosti asiakkaiden toiveita ja tarpeita. Kehittämistyön myötä myös kirjaston henkilökunnan osaaminen ja tietoisuus osallisuudesta lisääntyi ja yhteiskehittäminen toimintatapana kirjastossa on tullut tutummaksi. Toimintamalli toimii myös ohjenuorana kirjastossa juuri käynnistyville kehittämistiimeille.

Yhteyshenkilöt

Merja Kauppinen
merja.kauppinen(ät)hameenlinna.fi
kirjastovirkailija
Hämeenlinnan kaupunginkirjasto
Erika Kallinen
erika.kallinen(ät)hameenlinna.fi
informaatikko
Hämeenlinnan kaupunginkirjasto
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta