8.10.2019
				
				
					Porvoon kaupunki,
					Porvoo
				
				Kyläkyyyti - haja-asutuksen joukkoliikenteen parantaminen
					Valmis
				
			Tarve ja tavoitteet
				Porvoon ja Askolan alueella on iltojen joukkoliikennetarjonta romahtanut useissa kylissä. Tätä paikkaamaan kehitettiin Sitran rahoituksen avulla Kyläkyyti-kokeilu, jossa mobiililaitteen applikaation avulla pikkubussi voidaan kutsu vaikka kotiovelle, ja maksu hoituu samoin applikaation avulla. Matkan toinen pää on aina Porvoon keskustan alueella, jolla haetaan matkojen yhdisteltävyyttä, jonka taustajärjestelmä toteuttaa. Tavoitteena on ollut joukkoliikenteen peruspalvelutason turvaaminen yksityisautoilusta riippuvuuden vähentämiseksi.
				Ratkaisu
				Sitran rahoituksen tuella otettiin yhteyttä sekä ohjelmistotuottajaan että liikennöitsijöihin, ja selvitettiin, minkälainen järjestelmä olisi teknisesti ja miten se parhaiten palvelisi  kohderyhmäksi ensisijaisesti valittua ryhmää eli nuorison iltaharrastuksissa kulkemista.  Kyytien tilaaminen mobiililaitteen avulla tukee ajatusta liikenteen digitalisaatiosta. Mukana oli kehitystyössä paikallinen kehitysyhtiö Posintra, Loviisa, Askola ja Porvoo, Sirta, Kyyti Group ja alkuvaiheessa myös paikallisia liikennöitsijöitä laajastikin. Suunnitteluvaihe kesti yli  puoli  vuotta. Varsinainen toiminta alkoi 14.1.2019 ja kokeilujakso päättyi toukokuun lopussa. Uudentyyppisen joukkoliikenteen markkinointi on ollut vaativaa, ja se on poikennut tavallisesta kunta-alan työstä. Kustannukset ovat olleet noin 30.000 e. Matkustajamäärätavoite ei aivan toteutunut, mutta päivittäisiä käyttäjiä oli yleensä noin 5 kpl.
				Tulokset
				Porvoon pohjoisten kylien ja Askolan eteläosaan luotiin omintakeinen mutta toimiva joukkoliikennejärjestelmä, jota kohtuullisen suosion siivittämänä on päätetty jatkaa vuoden 2020 toukokuun loppuun asti. Alue on nyt alkuperäistä laajempi sekä Askolan että Porvoon puolella ja kyydin tilaaminen on mahdollista myös puhelimitse. Perinteinen tapa tilkitä surkastuvaa joukkoliikennettä on ollut yksittäisten, kiinteiden vuorojen hankinta. Samalla kustannuksella saa kuitenkin paremman palvelutason kutsupohjaisen joukkoliikennejärjestelmän hyvinkin laajalle alueelle. Asiakkaiden määrä on nyt kasvusuunnassa - uuden joukkoliikennejärjestelmän kehittäminen on kestävyyslaji, ja  asukkaiden tietoisuuden ja luottamuksen saavuttaminen on hidasta.Kyläkyyti palvelee asukkaita, ja parantaa haja-asutusalueella asuvien liikkumismahdollisuuksia yksilötasolla. Suurempana kuvana on kuitenkin kehittää joukkoliikennettä siten, että omalla autolla liikkumista voitaisiin korvata ekologisemmalla tavalla, ketterällä kutsujoukkoliikenteellä.
Yhteyshenkilöt
								Hanna Linna-Varis
hanna.linna-varis(ät)porvoo.fi
								
								
							
						hanna.linna-varis(ät)porvoo.fi
							Kehittämiseen ovat osallistuneet
						
						
							Johto, henkilöstö ja 
palvelujen käyttäjät
					palvelujen käyttäjät