30.9.2025
Päijät-Hämeen hyvinvointialue,
Lahti
Nuorten mielenhyvinvointitapahtuma MoodFestin viestintä
Yhteistyössä: Asikkala, Hartola, Hollola, Iitti, Heinola, Kärkölä, Orimattila, Padasjoki, Sysmä, Lahti
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Idea viestinnän tehostamisesta lähti liikkeelle siitä, että nuoria on vaikea tavoittaa perinteiseksi mielletyillä keinoilla. Vuoden 2024 MoodFest sai paikan päälle 300 nuorta, kun tavoitteena oli noin 1000.Tänä vuonna haluttiin ottaa käyttöön viestintäkanavia ja -keinoja, joiden äärellä nuoret viettävät aikaansa ja joista he voivat bongata tapahtuman. Nuorisovaltuusto ja hyvinvointialueen kesätyöntekijät olivat mukana viestinnän suunnittelussa.
Tavoitteena oli kolminkertaistaa aiemman tapahtuman kävijämäärä, jotta mahdollisimman moni nuori saisi tietoa MoodFest-tapahtuman sisällöistä eli vinkeistä ja keinoista parantaa omaa mielenhyvinvointia Päijät-Hämeessä.
Yhtenä tavoitteena oli sisäisen viestinnän kehittäminen niin, että tapahtumaan saapuvilla asiantuntijoilla on ennakkoon kaikki mahdollinen tieto käytännöistä, aikatauluista ja yhteyshenkilöistä.
Ratkaisu
Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle luotiin oma profiili Snapchatiin, joka on nuorten käyttämä kanava. Paikalliselta mainosyrittäjältä saatiin jättijulistepaikka Lahden torin pysäkiltä, jossa nuoret odottavat koulun jälkeen busseja.Kuntien ja järjestöjen kanssa sovittiin lisäksi sähköisistä mainospaikoista, ja esimerkiksi tapahtumajulisteet näkyivät kouluilla erityisen tiiviisti.
MoodFestin juontajaksi valittiin tubetähti Jaakko Parkkali ja artistiksi Arttu Lindeman. He sitoutuivat markkinointiin ja jakoivat tapahtumamainoksia omilla sosiaalisen median tileillään, Youtubessa, Instagramissa ja TikTokissa.
Tapahtumatiedon jakoa jatkettiin mediatiedottein, ja MoodFest pääsi ennakkoon muun muassa radioon ja podcastiin. Nuorisovaltuusto myös perusti oman Instagram-tilin.
Uudenlaista viestintää nuoret tekivät maalaamalla kiviä Finstones-hengessä ja kätkemällä kivet löydettäväksi tapahtumapaikan ympäristöön.
Tapahtumaviestinnän sisällöissä korostettiin mielen hyvinvoinnille tärkeitä sisältöjä ja hyvää fiilistä. Valmiit somesisällöt ja julisteet jaettiin kouluille, oppilaitoksiin, kunnille ja tapahtumaan osallistuneille järjestöille, jotta näkyvyys olisi mahdollisimman laaja.
Sisäiseen viestintään laadittiin kattava tietopaketti tapahtumaan saapumisesta, turvallisuusasioista, aikataulutuksesta ja yhteystiedoista. Se lähetettiin MoodFestiin osallistuville ammattilaisille noin 2 viikkoa ennen tapahtumaa.
Tiedotusta oli kehittämässä hyvinvointialueen oma viestintäyksikkö.
Kustannuksiin kului 200 euroa, pääosin summa koostui Snapchatin maksullisesta mainonnasta. Muu näkyvyys saatiin maksutta. Tapahtumasta koostettiin informatiivinen video Youtubeen.
Tulokset
MoodFest ylsi tavoitteeseensa ja kävijäennätykseen, sillä tapahtumaan Lahden torille saapui 900 nuorta. Palautteen perusteella moni nuori sai välitöntä keskustelu- ja kuunteluapua sekä ammattilaisten neuvoja ja yhteystietoja.Snapchatissa MoodFest-päivityksille kertyi yhteensä 700 000 näyttöä. Kanava osoittautui erinomaiseksi tavoittamaan nuoria, joten tili jäi jatkuvaan käyttöön. Suosittuun Finstones-ryhmään ilmestyi MoodFest-kiviä innokkaiden löytäjien postaamana. Ryhmässä on yli 165 000 jäsentä.
Jaakko Parkkalilla ja Arttu Lindemanilla on yhteensä noin 400 000 seuraajaa - heidän etukäteispostauksensa MoodFestistä keräsivät hyvin katsojia ja kommentteja.
Youtubeen koostettu MoodFest-video onnistui hyvin, ja nyt nuoret voivat käydä katsomassa myös jälkikäteen, mistä ja millaista tukea mielen hyvinvointiin voi hakea Päijät-Hämeessä.
Sisäistä tiedotusta tapahtumassa työskenteleville voidaan pitää onnistuneena, sillä paikan päälle tullessa ammattilaisilla oli selvä käsitys pöytäpaikoista ja tapahtuman kulusta. Lisäkyselyitä tuli vain vähän.
Erilaiset nuorten parissa työskentelevät tahot kohtasivat ja verkostoituivat torilla, sillä tapahtumatelttaan oli kutsuttu yli 30 toimijaa. Se helpottaa alueellista yhteistyötä nuorten hyväksi.
MoodFestistä kaavaillaan jokasyksyistä tapahtumaa, ja nyt viestintä on hiottu tavoittamaan nuoria kävijöitä jatkossakin.
Linkit
https://www.youtube.com/watch?v=LqwKnQUUS4ghttps://www.ess.fi/paikalliset/8798854
Liitteet
TT MF markkinointi.pdfMoodFest ohjeistus aikataulu ja yhteydet 2025.pdf
Yhteyshenkilöt
Stiina Ikonen
stiina.ikonen(ät)paijatha.fi
Viestintäasiantuntija
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
stiina.ikonen(ät)paijatha.fi
Viestintäasiantuntija
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Tanja Reilin
tanja.reilin(ät)paijatha.fi
Viestintäasiantuntija
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
tanja.reilin(ät)paijatha.fi
Viestintäasiantuntija
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto
Toimialat
Toiminnot
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto Mielenterveys- ja päihdepalvelut