30.9.2025
Kangasalan kaupunki/ varhaiskasvatus- ja esiopetuspalvelut,
Kangasala
Opiskelijoiden ohjaus varhaiskasvatuksen hallinnossa
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Kangasalan varhaiskasvatuksen hallintoon tulee vuosittain varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijoita, jotka suorittavat opintoihinsa kuuluvan hallinnon harjoittelun. Ohjattu harjoittelu kestää noin kaksi kuukautta, ja sen aikana opiskelijat tutustuvat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hallinnollisiin tehtäviin.Harjoittelun tavoitteena on vahvistaa opiskelijan valmiuksia toimia asiantuntijana varhaiskasvatusorganisaatiossa. Opiskelija oppii analysoimaan hallinnollisen työn edellyttämää asiantuntijuutta sekä kehittää osaamistaan vuorovaikutuksessa, verkostoitumisessa ja kehittämistyössä. Samalla syvenee ymmärrys varhaiskasvatuksen johtamisesta ja työyhteisön käytännöistä. Harjoittelun aikana opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin kehittämisprosesseihin ja tuo esiin omaa osaamistaan osana organisaation toimintaa.
Hallinnon työ on monipuolista ja monitasoista, ja opiskelijoiden on toisinaan ollut haastavaa hahmottaa hallinnon työn yhteyttä varhaiskasvatuksen arkeen. Tämän vuoksi lähdimme kehittämään harjoittelun rakennetta siten, että se yhdistyisi tiiviimmin varhaiskasvatusyksiköiden päivittäiseen toimintaan.
Uudessa mallissa harjoittelu alkaa kahden tai kolmen viikon jaksolla varhaiskasvatusyksikössä, jossa opiskelija seuraa yksikön johtajan työtä ja osallistuu yksikkötason kehittämiseen. Tänä aikana ohjaajana toimii yksikön johtaja. Tämän jälkeen opiskelija siirtyy varhaiskasvatuksen hallintoon, jossa hän osallistuu hallinnollisiin tehtäviin ja kehittämistyöhön. Hallinnossa opiskelija pääsee seuraamaan kaikkien asiantuntijoiden työtä, mikä tarjoaa laajan näkemyksen hallinnon kokonaisuudesta.
Kokeilu on osoittautunut toimivaksi, ja toteutamme tällä hetkellä kaikki hallinnon harjoittelujaksot tämän mallin mukaisesti.
Ratkaisu
Kangasalan varhaiskasvatuksen hallinnossa uudistettiin hallinnon harjoittelun rakennetta, jotta opiskelijat saisivat syvemmän ymmärryksen hallinnollisen työn ja varhaiskasvatuksen arjen yhteydestä. Uudessa mallissa opiskelija aloittaa harjoittelunsa varhaiskasvatusyksikössä yksikön johtajan rinnalla ja siirtyy sen jälkeen hallintoon. Tämä kaksivaiheinen rakenne on osoittautunut erittäin toimivaksi.Kehittämisessä edettiin vaiheittain: ensin tunnistettiin haaste, suunniteltiin uusi malli, jota kokeiltiin, ja lopulta se on vakiinnutettu käytännöksi. Kehittämistyö toteutettiin omin voimin, hyödyntäen olemassa olevia resursseja ja ilman lisäkuluja. Kehittämiseen on osallistunut varhaiskasvatuksen hallinnon henkilöstö, yksiköiden johtajat ja opiskelijat itse.
Uudistuksen myötä syntyi uusi toimintamalli, joka yhdistää hallinnon ja arjen työn. Tämä on lisännyt opiskelijoiden motivaatiota ja parantanut heidän valmiuksiaan toimia tulevaisuudessa asiantuntijatehtävissä varhaiskasvatuksen kentällä. Opiskelijoiden antaman palautteen mukaan tämä on ollut toimiva ja mielekäs tapa suorittaa harjoittelu.
Tulokset
Opiskelijat ovat saaneet aiempaa laajemman ja konkreettisemman käsityksen hallinnon roolista varhaiskasvatusorganisaatiossa. He ovat päässeet osallistumaan sekä yksikkö- että hallintotason kehittämistyöhön, mikä on vahvistanut heidän asiantuntijuuttaan, vuorovaikutustaitojaan ja ymmärrystään johtamisesta. Samalla hallinnon työ on tullut näkyvämmäksi ja helpommin lähestyttäväksi. Hallinnon harjoittelun uudistaminen Kangasalla on tuottanut selkeitä hyötyjä. Opiskelijoiden ymmärrys hallinnon ja varhaiskasvatuksen arjen yhteydestä on syventynyt. Uusi kaksivaiheinen harjoittelumalli on lisännyt opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutumista, ja he ovat kokeneet harjoittelun aiempaa mielekkäämmäksi ja hyödyllisemmäksi.
Konkreettisesti muutos näkyy työssä siten, että opiskelijat osallistuvat aktiivisesti sekä yksikkö- että hallintotason kehittämiseen. Tämä on lisännyt vuorovaikutusta ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä sekä vahvistanut yhteistä kehittämiskulttuuria. Harjoittelun kautta opiskelijat tuovat myös uusia näkökulmia ja osaamista organisaation käyttöön sekä yksikkötasolla että hallinnossa. Tällä kehittämistyöllä on ollut myös myönteinen vaikutus työnantajamielikuvaan
Vaikka varsinaisia rahallisia säästöjä ei ole syntynyt, on resurssien käyttö tehostunut: ohjausvastuu jakautuu yksiköiden ja hallinnon kesken, ja opiskelijoiden panos tukee kehittämistyötä. Kehittäminen on toteutettu ilman ulkopuolista rahoitusta tai asiantuntija-apua.
Kehittämistyötä jatketaan edelleen. Malli on vakiinnutettu käytäntöön, ja sen toimivuutta arvioidaan säännöllisesti. Tavoitteena on edelleen kehittää harjoittelun sisältöä ja ohjauskäytäntöjä vastaamaan sekä opiskelijoiden että organisaation tarpeita.
Yhteyshenkilöt
Katri Jaakkola
katri.jaakkola(ät)kangasala.fi
Varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö
Kangasalan kaupunki
katri.jaakkola(ät)kangasala.fi
Varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö
Kangasalan kaupunki
Marjo Vesa
marjo.vesa(ät)kangasala.fi
Varhaiskasvatusjohtaja
Kangasalan kaupunki
marjo.vesa(ät)kangasala.fi
Varhaiskasvatusjohtaja
Kangasalan kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Vain johto
ja esihenkilöt
ja esihenkilöt
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työnantajamielikuvan kehittäminen Työntekijäkokemuksen kehittäminen Yhteiskehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä Yhteistyö yli yksikkörajojen