17.10.2023
Oulun kaupunki/sivistys- ja kulttuuripalvelut,
Oulu
Oulun tunne- ja turvataitokasvatus
Tykätty
2
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Tunne- ja turvataitokasvatuksen Oulun malli on kehitetty osana Turvallinen Oulu -hanketta (2019–2022). Mallin tavoitteena on edistää lasten ja nuorten hyvinvointia, vahvistaa heitä suojaavia tekijöitä sekä ennaltaehkäistä kiusaamista, häirintää ja väkivaltaa kaikissa toimintaympäristöissä tunne- ja turvataitokasvatuksen laajamittaisella vahvistamisella Oulussa.
Ratkaisu
Oulun tunne- ja turvataitokasvatuksen malli koostuu seuraavista toimenpiteistä:Kirjaukset ohjaavissa ja normittavissa asiakirjoissa
- Turvataitokasvatus on kirjattu Oulun kaupungin esi- ja perusopetussuunnitelmiin sekä varhaiskasvatussuunnitelmaan. Kirjaukset velvoittavat kaikkia Oulun kaupungin varhaiskasvatus-, esi- ja perusopetusyksiköitä toteuttamaan tunne- ja turvataitokasvatusta. Perusopetuksen opetussuunnitelman liite 12 sisältää turvataitokasvatuksen tavoitteet ja sisällöt perusopetukseen.
- Turvataitokasvatus on lisätty lakisääteiseen Oulun kaupungin suunnitelmaan oppilaiden ja opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Suunnitelma on laadittu Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen sekä toisen asteen koulutuksen työtä ohjaavaksi dokumentiksi sekä työvälineeksi kaikille kasvattajille.
Turvataitokasvatusta toteutetaan koordinoidusti ja moniammatillisesti
- Kaikkiin Oulun perusopetusyksiköihin on valittu turvataitovastaava. Hän on koulun opettaja, jonka tehtävänä on mm. koordinoida oman koulunsa turvataitokasvatusta ja laatia yhdessä koulun muiden toimijoiden kanssa turvataitokasvatuksen vuosisuunnitelma. Tehtävänkuva on kirjattu Oulun kaupungin TVA-järjestelmään, mikä velvoittaa kouluja ja takaa tehtävässä toimiville korvauksen työstään.
- Turvataitokasvatuksen kehittäjäopettaja koordinoi ja tukee yksiköiden turvataitokasvatusta koko kaupungin tasolla.
- Kaikki Oulun perusopetuksen opettajat ja esiopetusyksiköt on koulutettu turvataitokasvatuksesta Turvallinen Oulu -hankkeen aikana. Osaamisen ylläpitämiseksi on rakennettu turvataitokouluttajaverkosto, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi henkilöstövaihdosten yhteydessä. Osaamisen vahvistamiseksi on rakennettu myös kaikille avoin verkkokurssi Oulun turvataitokasvatuksen mallista.
- Turvataitokasvatusta jalkautetaan moniammatillisena yhteistyönä (esim. nuorisopalvelut, opiskeluhuolto). Turvallinen Oulu -hankkeen aikana on koulutettu laajasti lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia ja eri toimijoita.
Materiaalit tunne- ja turvataitokasvatukseen ja kriisitilanteiden hoitamiseen
- Tunne- ja turvataitokasvatuksen tueksi on luotu ikä- ja kehitystasoiset turvataitokasvatuksen opetusmateriaalit sekä muuta materiaalia ja oppaita opetus- ja kasvatusalalla työskenteleville ammattilaisille. Materiaalit löytyvät Oulun tunne- ja turvataitokasvatuksen verkkosivuilta Ammattilaisille-valikosta.
- Koulujen ja oppilaitosten henkilökunnan työn tueksi on laadittu opas oppilaiden psykososiaaliseen tukemiseen seksuaaliväkivalta- ja häirintätapausten ilmetessä, sekä kriisitoimintasuunnitelma jota näissä tilanteissa voidaan hyödyntää.
Vanhempia ja huoltajia tuetaan tunne- ja turvataitokasvatuksessa
- Vanhempia ja huoltajia tuetaan turvataitokasvatuksessa tilaisuuksien, kuten vanhempainiltojen ja webinaarien, tiedottamisen sekä sekä vanhemmille suunnattujen materiaalien avulla. Painettuja materiaaleja on jaettu myös neuvoloissa 6-vuotistarkastuksissa. Tunne- ja turvataitokasvatuksen opetusmateriaalit sisältävät kotitehtäviä huoltajien ja lasten yhdessä tehtäväksi.
Tunne- ja turvataitokasvatuksen käynnistäminen Oulussa
Tunne- ja turvataitokasvatuksen toimintamallin suunnittelu käynnistettiin Oulussa sosiaali- ja terveysministeriön julkaiseman toimenpidesuunnitelman (Väkivallaton lapsuus: toimenpidesuunnitelma lapsiin kohdistuvan väkivallan ehkäisystä 2020–2025) turvataitokasvatukseen liittyvien toimenpiteiden mukaisesti. Lisäksi suunnittelussa huomioitiin valtakunnallisten opetussuunnitelmien perusteet sekä mm. WHO:n seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Lanzaroten sopimus.
Tavoitteeksi asetettiin, että tunne- ja turvataitokasvatukseen liittyvää osaamista viedään kaikkiin Oulun kaupungin esi- ja perusopetusyksiköihin ja vahvistetaan henkilöstön tietoja ja taitoja, minkä kautta luodaan pohja sille, että kaikki opetusalan ammattilaiset voivat käsitellä aiheita lasten kanssa heidän kasvuympäristöissään. Kasvatustyön tueksi päätettiin rakentaa ikätasoiset opetusmateriaalit, joiden pohjana käytettiin valtakunnallisesti olemassa olevia materiaaleja. Myös muuta kasvatustyötä tukevaa materiaalia laadittiin. Tavoitteena oli myös rakentaa toimia, joilla tunne- ja turvataitokasvatuksen osaamisen lisäksi esi- ja perusopetusyksiköiden toimintakulttuuria ja rakenteita voitaisiin muuttaa niin, että turvataitokasvatus saadaan integroitua yksiköiden toimintaan.
Oulun tunne- ja turvataitokasvatuksen toimenpiteitä pilotoitiin lukuvuonna 2020–2021 neljässä Oulun kaupungin esiopetusyksikössä ja neljässä perusopetusyksikössä. Pilotoinnissa yksiköitä koulutettiin tunne- ja turvataitokasvatuksesta ja henkilöstölle annettiin käyttöön opetusmateriaalien pilotointiversiot. Perusopetuksen yksiköihin valittiin tunne- ja turvataitovastaavat. Pilotoinnin tavoitteena oli kehittää koulutukseen liittyviä osa-alueita, kerätä palautetta ja kehittämiskohteita tunne- ja turva taitokasvatuksen toteuttamisesta ja opetusmateriaaleista sekä kehittää tunne- ja turvataitovastaavan tehtävänkuvaa.
Tunne- ja turvataitokasvatuksen pilotoinnista kerättiin systemaattisesti palautetta, jonka pohjalta pystyttiin seuraamaan ja arvioimaan toteutuksen onnistumista ja vaikuttavuutta. Palautetta kerättiin niin esi- ja perusopetuksen opettajilta kuin lapsilta kyselyin sekä haastatteluin. Tunne- ja turvataitovastaavien tehtävänkuvaa arvioitiin ja kehitettiin yhteistyössä tunne- ja turvataitovastaavien kanssa. Tehtävänkuvaa muokattiin ja sitä esitettiin laajennettavaksi kaikkiin Oulun peruskouluihin seuraavana lukuvuonna. Pilotoinnissa kohdennettiin toimenpiteitä myös suoraan lapsille ja nuorille (mm. oppitunnit, tukioppilaiden kouluttaminen). Lisäksi oppilaita osallistettiin sarjakuvamateriaalien laadinnassa.
Hankkeen tunne- ja turvataitokasvatuksen edistämisen toimenpiteen projektiryhmä ja koko Turvallinen Oulu -hankkeen ohjausryhmä arvioivat kokouksissaan tunne- ja turvataitokasvatuksen toimenpiteitä ja ohjasivat toimintaa tavoitteiden mukaiseen suuntaan jatkuvuuden näkökulma huomioiden.
Turvallinen Oulu -hankkeen turvataitokasvatuksen edistämisen toimenpiteen rahoittajina toimivat Oulun kaupunki ja opetus- ja kulttuuriministeriö. Rahoitusta koulutuksiin ja toimintaohjeiden laadintaan on tullut myös Opetushallitukselta ja sosiaali- ja terveysministeriöltä.
Tunne- ja turvataitokasvatuksen jalkauttaminen koko kaupunkiin
Pilotoinnin ollessa käynnissä lähdettiin samanaikaisesti tekemään toimenpiteitä, joilla mahdollistettiin tunne- ja turvataitokasvatuksen jalkauttaminen koko kaupungin esi- ja perusopetusyksiköihin. Kaikki Oulun perusopetusyksiköt saivat koulutusta tunne- ja turvataitokasvatuksesta ja jokaisessa esiopetusyksikössä on vähintään yksi ammattilainen, jolla on koulutusta aiheesta. Myös opetushallituksen rahoittamassa hankkeen toimenpiteessä koulutettiin laajasti varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen ammattilaisia tunne- ja turvataitokasvatukseen liittyvistä teemoista.
Hankkeen järjestämiin koulutuksiin osallistui sivistys- ja kulttuuripalvelujen henkilöstöä sekä hyvinvointi- ja nuorisopalveluissa työskenteleviä ammattilaisia. Myös muita toimijoita, kuten järjestöjen ja harrasteseurojen työntekijöitä, koulutettiin. Koulutuksiin osallistui myös Oulun kaupungin ulkopuolisia henkilöitä, mikä vahvisti alueellisesti lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten verkostoa. Ammattilaisten osaamisen vahvistamiseksi tuotettiin myös podcasteja. Pilotointivuoden aikana koulutettiin turvataitokouluttajia, joita hyödynnetään Oulussa tunne- ja turvataitokasvatuksen täydennyskoulutuksissa.
Syksystä 2021 alkaen kaikissa Oulun perusopetuksen kouluissa on ollut tunne- ja turvataitovastaava. Yhtenäiskouluilla on kaksi vastuuhenkilöä. Tunne- ja turvataitovastaavan tehtävänä on tunne- ja turvataito kasvatuksen koordinoiminen omassa koulussaan ja yhteistyö koulun toimijoiden kanssa, koulun tunne- ja turvataitokasvatuksen vuosikellon laatiminen, tiedottaminen, psykososiaalisen tuen toimintaohjeen hallinta ja ensivaiheen tuen ohjeistaminen henkilöstölle mm. grooming-tilanteissa, osallistuminen tunne- ja turvataitovastaavien verkoston tapaamisiin ja koulutuksiin sekä jatkuvuuden ja toiminnan kehittäminen.
Oulussa tunne- ja turvataitokasvatuksen jatkuvuus ja sen koordinointi on pyritty varmistamaan siirtämällä turvataitokasvatus osaksi kaupungin perusorganisaatioita ja niiden työtä ohjaavia asiakirjoja. Turvataitokasvatus kirjattiin toimenpiteeksi kaupungin kiusaamisen, häirinnän ja väkivallan vastaiseen suunnitelmaan. Oulun kaupungin kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluopetussuunnitelmaan sekä esi- ja perusopetussuunnitelmiin tehtiin täydentävät kirjaukset tunne- ja turvataitokasvatuksesta vuonna 2021. Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjaukset tehtiin vuonna 2022. Tunne- ja turvataitovastaaville maksettava korvaus sisällytettiin paikalliseen sopimukseen perustuvaan perusopetuksen opetushenkilöstön TVA-/TSA-palkkausjärjestelmään. Sivistys- ja kulttuuripalveluissa työskentelevä kehittäjäopettaja koordinoi ja kehittää Oulun tunne- ja turvataitokasvatusta sekä ohjaa ja tukee tunne- ja turvataitovastaavien työtä ja kouluissa tehtävää tunne- ja turvataitokasvatusta.
Opettajien ja muiden kasvatusalan työntekijöiden tueksi tuotetut materiaalit on koottu turvataitokasvatus.fi -sivustolle. Materiaaleja voivat hyödyntää myös muut kunnat. Opetusmateriaalia on toimitettu painettuina versioina oululaisille kouluille sekä esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen yksiköihin. Opetusmateriaalit ja muut oppaat ovat myös mm. nuorisopalveluiden ja opiskeluhuollon työntekijöiden käytössä
Yhtenä tärkeänä osa-alueena Oulun tunne- ja turvataitokasvatuksessa on ollut vanhemmuuden tuen toimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen. Vanhemmille on järjestetty erilaisia tilaisuuksia ja webinaareja sekä laadittu materiaalia tunne- ja turvataitokasvatuksen tueksi. Turvallinen Oulu -hankkeen työntekijöitä oli mukana myös Oulussa laadittujen digiarjen suositusten toteuttamisessa. Vanhemmuuden tuen toimenpiteissä on huomioitu myös haavoittuvassa asemassa olevien lasten vanhemmat. Materiaaleja on käännetty eri kielille ja tilaisuuksia on järjestetty myös tulkattuina.
Tulokset
Ouluun on rakennettu tunne- ja turvataitokasvatuksen toimintamalli, jonka avulla edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia ja ennaltaehkäistään kiusaamista, häirintää ja väkivaltaa. Kaikki oululaiset lapset varhaiskasvatuksesta perusopetukseen saavat tunne- ja turvataitokasvatusta kasvuympäristöissään.Oulun tunne- ja turvataitokasvatuksen mallin toimenpiteillä on vahvistettu oululaisten opetus- ja kasvatusalan ammattilasten ja vanhempien osaamista ja lisätty tietoisuutta turvallista lapsuutta uhkaavista ilmiöistä sekä keinoista vahvistaa lasten ja nuorten turvallisuutta ja hyvinvointia. Tunne- ja turvataitokasvatusta toteutetaan Oulussa monialaisena yhteistyönä.
Tunne- ja turvataitokasvatuksen kehittämistyötä jatketaan Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluissa sekä varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen yksiköissä.
Tunne- ja turvataitokasvatuksen Oulun malli voitti kansallisen rikoksentorjuntakilpailun vuonna 2021. Voiton myötä Oulun malli edusti Suomea Euroopan rikoksentorjuntakilpailussa (ECPA), ja se arvioitiin toiseksi parhaaksi toimintamalliksi 19 EU-maan joukosta. Teemana oli alaikäisiin kohdistuvan kiusaamisen ja väkivallan ehkäiseminen.
Tunne- ja turvataitokasvatuksen Oulun malli valittiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) kiusaamisen vastaisten menetelmien arviointiin vuonna 2021. Arvion tuloksista voi lukea Karvin julkaisusta Kiusaamisen vastaisten menetelmien arviointi – seitsemän arviointiin valitun menetelmän käytettävyys, juurrutettavuus ja tuloksellisuus.
Linkit
https://rikoksentorjunta.fi/-/rikoksentorjuntakilpailun-voitti-turvallinen-oulu-hankehttps://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_1123.pdf
https://eucpn.org/document/safety-skills-education
Liitteet
Turvallinen Oulu -hankkeen loppuraportti.pdfYhteyshenkilöt
Satu-Maaria Toppinen
satu-maaria.toppinen(ät)ouka.fi
Tunne- ja turvataitokasvatuksen kehittäjäopettaja
Oulun kaupunki/sivistys- ja kulttuuripalvelut
satu-maaria.toppinen(ät)ouka.fi
Tunne- ja turvataitokasvatuksen kehittäjäopettaja
Oulun kaupunki/sivistys- ja kulttuuripalvelut
Susanna Kauppinen
susanna.kauppinen(ät)ouka.fi
Alueellinen suunnittelija
Oulun kaupunki/sivistys- ja kulttuuripalvelut
susanna.kauppinen(ät)ouka.fi
Alueellinen suunnittelija
Oulun kaupunki/sivistys- ja kulttuuripalvelut
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät
Toimialat
Toiminnot
Erityisopetus Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto Lastensuojelu ja perhetyö Maahanmuuttajapalvelut Neuvolatoiminta Nuorten palvelut Perusopetus Varhaiskasvatus