11.10.2024
Posion kunta/viestintä, Posio

Posion yö - kesäkauden päätöstapahtuma

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Kuntalaiset ja mökkiläiset olivat jo pitkään esittäneet toiveita erilaisista kesäkauden päätöstapahtumista, kuten venetsialaisista, Nuku yö ulkona -tapahtumasta ja taiteiden yöstä.

Kulttuuritoimi kutsui koolle työryhmän, joka koostui mm. kunnan eri toimialoista, paikallisista yhdistyksistä ja seurakunnan edustajista. Tapahtumaa ideoitiin ja toivottiin erityisesti yhteisöllistä ja kuntastrategiaa tukevaa tapahtumaa, joka kokoaisi kuntalaiset uudistetulle Pikkutorille ja ympäri Posion keskustaa. Pikkutorilla on vuoden 2023 aikana valmistunut hirsinen torirakennus, jossa oli tänä kesänä ensimmäistä kertaa yrittäjä ja tätä haluttiin myös tuoda esille. Tapahtumasta toivottiin vuosittaista. Tärkeässä roolissa on kohtaamiset kulttuurin, liikunnan ja taiteen äärellä.

Työryhmä pohti, voisiko kaikki erilaiset toiveet kesäkauden päätöstapahtumasta yhdistää ja toteuttaa Suomen luonnon päivänä, elokuun viimeisenä lauantaina.

Päätapahtuma kokosi päivän päätteeksi kaikki kävijät yhteen nauttimaan mm. musiikista, ruuasta ja paikallisten esiintyjien ohjelmasta. Yksi odotetuimmista ohjelmanumeroista olisi pitkään vireillä ollut kiertoliittymän taideteoksen julkistaminen.
Ratkaisu
Suunnittelun alkuvaiheessa kontaktoitiin eri toimijoita ja paikallisia yrityksiä kasvotusten, sosiaalisen median markkinoinnin avulla. Eri toimijat kokoontuivat ja suunnittelivat tapahtumasta mahdollisimman monipuolista. Kuntastrategian mukaan Posio panostaa perheisiin ja on Suomen yrittäjämyönteisin kunta. Lisäksi luonto on tärkeä osa kuntabrändiä. Tavoitteena oli toteuttaa ohjelma niin, että se tukee kuntastrategiaa.
Jokainen toimija sai suunnitella oman pisteensä tai toimintansa ja ne koottiin yhtenäiseksi tapahtumakokonaisuudeksi, josta tehtiin kokoava käsiohjelma.

Tapahtumasta tiedottaminen toteutui sosiaalisen median markkinoinnin, paikallisissa liikkeissä jaettavan käsiohjelman, seinäjulisteiden, paikallislehtien ja toribanderollin avulla. Tavoitteena oli tavoittaa koko tapahtuman kohderyhmä eli vauvasta vaariin. Lisäksi paikallislehti kiinnostui tapahtumasta ja teki ennakkoartikkelin.

Uusi tapahtuma herätti mielenkiintoa ja positiivista kannustavaa palautetta saatiin heti alkumetreillä. Isoin uusi juttu tapahtumassa oli se, että yhtä aikaa tapahtui monessa paikassa erilaisia kulttuuriin, luontoon, herkkuihin, liikuntaan, hyvinvointiin tai vapaa-aikaan liittyvää ohjelmaa. Jokaiselle oli jotakin.

Tapahtumaa ei oltu budjetoitu talousarvioon, joten budjetti oli hyvin pieni. Lopulta kustannukset olivat yhteensä noin 2500 euroa. Suurin osa budjetista kului markkinointiin, mutta monet hankinnoista ovat toteutettu niin, että niitä voidaan hyödyntää myös tulevina vuosina, joten kustannus ei toistu samana vuodesta toiseen markkinoinnin osalta. Juontajan ja esiintyjien palkkioihin oli pieni budjetti.

Tapahtumassa myytiin kunnan brändituotteita, joten osa kustannuksista palautuu näiden myyntien myötä.

Tapahtuma onnistui pienellä budjetilla näin laajana kokonaisuutena yhteisöllisyyden ansiosta. Jokainen toimija vastasi oman ohjelmansa kustannuksista.
Tulokset
Tapahtuma yllätti järjestävät positiivisesti kävijämäärällään. Jokaisessa toteutuksessa oli osallistujia.

Päätapahtuma Pikkutorilla keräsi noin 200-300 vierailijaa sateisista sääennusteista huolimatta. Pienessä kunnassa tämä on merkittävä määrä vierailijoita, sillä tyypillisesti yksittäisen toimijan tapahtumassa on vain murto-osa tästä kävijämäärästä. Kävijöitä oli pienistä lapsista ikäihmisiin.

Kunnalta eri toimialoilta oli noin 15 henkilöä suunnittelemassa ja järjestämässä tapahtumaa. Mukana oli mm. kunnanjohtaja, viestintäpäällikkö, sivistysjohtaja, vapaa-aikapäällikkö ja johtava kirjastonhoitaja.

Lisäksi mukana oli ohjelmaa järjestämässä mm. noin 8 yritystä , Posion seurakunta, Posion Pyrintö, kansalaisopisto, koulu, kirjasto, SPR, 4H, Kriisinpuuron keittäjät -kollektiivi ja muutama yksityinen toimija.

Toimintaa oli Pikkutorin lisäksi yritysten omissa tiloissa, yhteisö- ja etätyötila Tarmossa, Sairaalanniemessä, vapaa-aikatalo Pyrinnöllä, luontokohteissa, kirjastossa ja kirkossa.

Tavanomaisesti Posio hiljenee iltaisin, mutta nyt Posion kaduilla kulki hämärtyvässä ja tunnelmallisessa elokuun illassa monen ikäistä väkeä poikkeuksellisen paljon.

Tapahtumassa tiivistyi kuntastrategian mukaisia arvoja.

Tapahtuma keräsi paljon positiivista palautetta ja kehitysehdotuksia, joita lähdemme kunnassa pohtimaan jälleen ensi vuoden osalta. Kehittämiskohteina ensi vuoden osalta on lisätä toiminnallista ohjelmaa kaiken ikäisille, kehittää tapahtuman valaistusta ja aikataulua.
Linkit
https://www.posio.fi/posion-yo-tapahtuma/
https://www.posio.fi/kuntastrategia/

Yhteyshenkilöt

Maija Koskinen
maija.koskinen(ät)posio.fi
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Posion kunta / viestintä
Sanna Lampela
sanna.lampela(ät)posio.fi
Kirjastonhoitaja
Posion kunta / kirjasto
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta