28.9.2023
Kangasalan kaupunki, opetus- ja koulutuspalvelut,
Kangasala
Rehtoreiden benchmarking
Tykätty
1
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Rehtorin työ on yksinäistä, palautetta saa vähän ja etenkin pitkä aika samassa paikassa johtaa helposti tilanteeseen, että työssä ei enää kehity eikä näe mahdollisia muutostarpeita. Tavoitteena oli esihenkilöiden kehittyminen, koulujen kehittäminen, tasalaatuisen opetuksen edistäminen, hyvien käytänteiden jakaminen, yhteistyön lisääntyminen ja työhyvinvoinnin parantuminen vertaistuen avulla.
Ratkaisu
Sovimme rehtoriparit ja ne muodostettiin siten, että koulut tai johtamistyylit olivat mahdollisimman erilaisia. Ohjeena on ollut sopia molemmille yksi päivä, jolloin toinen rehtoreista on toisen koululla benchmarkkaamassa ja samalla myös tekemässä havaintoja toisen työn tekemisen tavoista. Myös erilaisista haasteista on hyvä keskustella päivän aikana ja miettiä yhdessä niihin ratkaisuja.
Tulokset
Rehtorit ovat saaneet toisiltaan hyviä ideoita ja ajattelemisen aihetta. Myös yhteistyö on syventynyt ja on jaettu entistä enemmän erilaisia toimintatapoja tai valmiita malleja/lomakkeita. Tätä jatketaan myös tänä lukuvuonna ja todennäköisesti jatkossakin. On myös alettu suunnitella, miten benchmarkkausta voi laajentaa koskemaan myös opettajia.
Yhteyshenkilöt
Merja Lehtonen
merja.lehtonen(ät)kangasala.fi
Opetus- ja koulutusjohtaja
Kangasalan kaupunki
merja.lehtonen(ät)kangasala.fi
Opetus- ja koulutusjohtaja
Kangasalan kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Vain johto
ja esihenkilöt
ja esihenkilöt