2.10.2025
Lahti/Seudullinen kehittäminen, Lahti

Seikkaillen Päijät-Hämeessä - osallisuutta, digitaitoja ja lähiseututuntemusta pelillisesti varhaiskasvatuksessa

Yhteistyössä: Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki, Sysmä
Valmis

Tarve ja tavoitteet
Päijät-Hämeen sivistyspalveluiden seudullisen kehittämisen yksikkö tekee kaikkien 10 kunnan sivistyspalveluiden kehittämistyötä, mutta yksikkö on kuntien yhteisellä päätöksellä sijoitettu Lahden kaupungin organisaatioon.

Alkuvuodesta 2023 seudullinen varhaiskasvatuksen arviointi osoitti, että lasten arviointiin osallistumista tulisi parantaa sekä laitteiden pedagogisesti perustelua käyttöä tulisi edistää. Seudullisessa varhaiskasvatuksen digiryhmässä innostuttiin Lahden digiopettajien kehittelemästä varhaiskasvatuksen digipelistä, jota yhteisessä palaverissa esiteltiin. Tapaamisessa nousi esille, että tarvetta matalan kynnyksen digipedagogiikan välineelle oli kaikissa Päijät-Hämeen kunnissa.

Tapaamisen jälkeen Opetushallitus avasi rahoitushaun Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämiseksi varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen seudullinen kehittämisryhmä päätti hakea rahoitusta yhdeksän Päijät-Hämeen kunnan yhteiselle kehittämishankkeelle. Kehittämishanke "Seikkaillen Päijät-Hämeessä - Digitaalisuutta ja osallisuutta pelillisesti" alkoi kesällä 2023.

Alkavan hankkeen tavoitteeksi asetetiin luoda toiminnallinen peli, joka edistää digipedagogiikan lisäksi lasten osallistumista varhaiskasvatuksen toiminnan arviointiin sekä lisää lasten tuntemusta Päijät-Hämeestä. Peli luotaisiin vahvana seutukuntien yhteistyönä, jossa lapset ja aikuiset ovat tasavertaisia toimijoita.
Ratkaisu
Kehittämishanke aloitettiin lasten arviointikysymysten suunnittelusta. Yhteistyöryhmien kasvattajat ja Seikkaillen Päijät-Hämeessä kehittämisryhmä muotoilivat lasten arviointikysymyksiä. Kysymyksiä testattiin yhteistyöryhmissä. Prosessin edetessä huomattiin, että on tarvetta muotoilla arviointikysymyksiä lisää eri teemoihin liittyen. Uusia kysymyksiä testattiin yhteistyöryhmien kanssa matkan varrella.

Pelin digipolusta luotiin matalan kynnyksen digipedagogiikan väline, jonka avulla henkilöstön on helppo edistää lasten digitaalisia taitoja varhaiskasvatussuunnitelman ja digitaalisen osaamisen kuvasten mukaisesti. Seikkaillen Päijät-Hämeessä digitehtävien suunnittelussa olivat mukana seudullisen varhaiskasvatuksen digiryhmän jäsenet.

Työskentelyssä lasten kanssa Seikkaillen Päijät-Hämeessä -kehittämishankkeessa hyödynnettiin lapsikeskeisen palvelumuotoilun elementtejä. Seikkaillen Päijät-Hämeessä peliä oli kehittämässä yhteensä 15 päiväkotiryhmää eri puolilta Päijät-Hämettä. Mukana oli yhteensä 205 päijäthämäläistä lasta.

Ensimmäisessä yhteistyöryhmien tapaamisessa kokoonnuttiin varhaiskasvatuksen skididialogiin, jossa kuultiin lasten näkemyksiä ja kokemuksia rakkaista lähiympäristön paikoista. Yhteistyökumppaneiden eli Lahden museoiden, Lahden ympäristökasvattajien ja Salpausselkä Geoparkin asiantuntijoiden kanssa tarkasteltiin lasten tärkeiksi kokemia paikkoja, ja niiden yhteyksiä kulttuurihistoriallisesti tai geologialtaan merkittäviin Päijät-Hämeen kohteisiin. Lasten näkemyksien ja yhteistyökumppaneiden huomioiden pohjalta muodostui Seikkaillen Päijät-Hämeessä-pelin pelilaudat sekä pelihahmojen asuinpaikat.

Toisessa yhteistyöryhmien tapaamisessa osa ryhmistä suunnitteli pelin hahmoja. Ideoinnin virikkeenä toimivat Päijät-Hämeen vaakunatunnukset. Lapset pukeutuivat hahmoiksi, ja kuvailivat esimerkiksi miten hahmo liikkuu, missä se asuu, millaisia erikoistaitoja hahmolla on. Näin syntyivät Seikkaillen Päijät-Hämeessä-pelin hahmot: Täplä Ilves, Hugo Hirvi, Pompula Heppa, Robotti-Kukka ja prinsessa Kimallesäihky. Osa yhteistyöryhmistä suunnitteli pelin kulkua Päijät-Hämeen kartan äärellä. Lapset pohtivat, miten peli voisi alkaa, miten se päättyy ja mitä yllätyksellistä matkan varrella voisi tapahtua. Tätä kautta muodostuivat Seikkaillen Päijät-Hämeessä-pelin säännöt.

Kolmannella tapaamisella testattiin pelin prototyyppiä. Lasten tarkkojen huomioiden ja rehellisen palautteen pohjalta pelin prototyyppiä muokattiin ja kehiteltiin koko ajan toimivampaan suuntaan. Jokaisen yhteistyöryhmäkäynnin välillä pelin prototyyppiin tehtiin muutoksia palautteen pohjalta. Pelikierroksia kertyi yli 120. Yhteistyöryhmien kasvattajien sekä kehittämisryhmien jäsenten antama palaute prototyypin testauksen eri vaiheissa ohjasi myös kehitystä. Näin pelistä muotoutui varhaiskasvatuksen arkeen sopiva menetelmä lasten arvioinnin toteuttamiseksi sekä digiosaamisen vahvistamiseksi.

Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää peli vahvasti yhdessä. Kehittämiseen osallistui varhaiskasvatuksen henkilöstöä ja hallintoa sekä 15 yhteistyöryhmän lapsia ja kasvattajia. Aikuiset ja lapset olivat tasavertaisia toimijoita koko prosessin ajan. Seikkaillen Päijät-Hämeessä-kehittämishankkeen kehittämisryhmä, seudullinen varhaiskasvatuksen kehittämisryhmä, seudullinen varhaiskasvatuksen digiryhmä ja seudullinen ARVO-kehittämisryhmä ovat olleet pelin kehittämisessä mukana kommentoiden ja ohjaten kehittämistyötä.

Kehittämishanke on Opetushallituksen rahoittama ja sen toteutusaika on 6/2023-12/2025.
Tulokset
Seikkaillen Päijät-Hämeessä -pelin kehittämisen myötä Päijät-Hämeen kunnissa on käytössä uusi työväline, jonka avulla lasten osallisuus varhaiskasvatuksen laadun arviointiin toteutuu. Peliä voidaan hyödyntää lasten äänen kuulemiseen neljällä kehittämisen tasolla: lapsiryhmän, yksikön, kunnan ja koko Päijät-Hämeen tasolla. Digipolkua pelaamalla henkilöstö rohkaistuu matalan kynnyksen digikokeiluihin lasten kanssa. Digipolun tehtäviä tekemällä henkilöstön ennakkoluulottomuus medialukutaitoihin, digitaaliseen osaamiseen ja ohjelmointiosaamiseen liittyen lisääntyy. Pelilaudan avulla lasten tuntemus Päijät-Hämeen alueesta vahvistuu. Jo pelilaudan esille ottaminen virittää keskusteluja, mitkä kohteet ovat tuttuja lapsille, mihin on tehty retkiä tai missä päin sukulaisia asuu.

Kuntien yhteisellä päätöksellä Seikkaillen Päijät-Hämeessä-peli on otettu käyttöön kaikissa Päijät-Hämeen kunnissa syksyllä 2025. Jatkossa Seikkaillen Päijät-Hämeessä peliä pelataan vuosittain osana seudullista varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arviointia. Peli toimii lasten kokemusten ja ajatusten tiedonkeruun menetelmänä.

Seikkaillen Päijät-Hämeessä peliä pelataan säännöllisesti lapsiryhmissä, jolloin
• voidaan kerätä lasten ajatuksia ja kokemuksia ryhmän pedagogisesta toiminnasta.
• mahdollistuu lapsen kuuleminen ennen vasukeskustelua.
• voidaan kerätä lasten ajatuksia ja kokemuksia Valssi arviointiteemaan liittyen.
• toteutetaan matalan kynnyksen digipedagogiikka.
• tutustutaan päijäthämäläiseen lähiympäristöön.

Syksyn 2025 aikana toteutetaan pelin laaja testaus, josta saadaan käyttäjäkokemuksia pelin toimivuudesta sekä lasten että henkilöstön näkökulmasta.
Linkit
https://peda.net/alueet/paijathame/svl/seikkaillen-paijat-hameessa

Yhteyshenkilöt

Susanna Arola
susanna.arola(ät)lahti.fi
Projektikoordinaattori
Lahti/ Seudullinen kehittäminen
Kati Vähäkuopus
kati.vahakuopus(ät)lahti.fi
verkostokoordinaattori
Lahti/ Seudullinen kehittäminen
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta