25.9.2019
Kangasalan kaupunki, Suun terveyspalvelut,
Kangasala
Suun terveyspalveluiden markkinointi - päivystys Jukolan viestissä
Tykätty
0
kertaa.
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Kuultuani kansainvälisestikin suurimmasta suunnistustapahtuman järjestämisestä kaupungissamme vinkkasin henkilökunnallemme idean ensimmäisestä suun terveyspalveluiden järjestämästä hammaspäivystyksestä Jukolan viestissä. Tarkoituksena oli tuottaa siellä samalla myös ennaltaehkäisevää hoitoa sekä markkinoida julkista suun terveydenhuoltoa. Vapaaehtoisia löytyi hyvin, sosiaali- ja terveysjohtaja näytti vihreää valoa kaupunginjohtajan kanssa ja suunnittelu alkoi. Hankimme 12 sponsoria, joiden avulla saimme remontoidun kontin, jonne teimme täydellisen liikkuvan vastaanoton laadusta ja hygieniasta tinkimättä. Työ tehtiin oman työn ohella moniammatillisesti ideoiden, kehittäen ja innovoiden uutta toimintaa perusvastaanotosta poiketen, esimerkiksi kriisitilanteitakin varten. Jukola viikonlopun ajan paikan päällä oli työvuoroissa vastaava hammaslääkäri, kolme hammaslääkäriä, suuhygienisti ja neljä hammashoitajaa. Paikan päällä hoidimme päivystyspotilaita, jaoimme yli 11000 hammastahnaa, runsaasti hammaslankaimia, ksylitolia ym. Oman ensiapupisteemme lisäksi veimme tavaraa ja tietoa markkinoiden julkista hammashoitoa myös kaupungin ständillä. Tarkoituksena oli tuoda näkyvyyttä, innovoida oman työporukan kanssa sekä olla yhteistyössä koko muun ensiavun mukana.
Ratkaisu
Vastaavan hammaslääkärin idean tuonti, lupa kaupungin ylimmältä johdolta, henkilökunnasta vapaaehtoisten ilmoittautuminen, sponsoreiden hankinta, tilan (kontin) suunnittelu. Yhteistyössä välinehuollon, tilausvastaavien ja Jukola-tiimimme kanssa kokonaan uuden toimintamallin luominen, prosessien miettiminen ja välineistön kasaaminen sekä sponsoroiduista kertakäyttövälineistä että omista välineistä mobiiliyksikkö mukaan lukien. Koko työ tehtiin omalla porukalla ja kustannuksiksi jäi työntekijöiden maksettavat palkat viikonlopun ajalle suunniteltujen työvuorojen mukaan.
Tulokset
Näyttö, että Jukola tiimi välinehuollon ja tilausvastaavien kanssa oli erittäin innokas ja idearikas koko projektin aikana. Huomasimme, että tällainenkin uusi aluevaltaus onnistuu meiltä. Toimintamalli sopii jatkossa suuriin tapahtumiin ja on valmis konsepti myös kriisitilanteisiin. Uuden toimintamallin luominen kehittää aina työyhteisöä. Suun terveyspalvelut esilletuominen ja markkinointi on kokonaisuutena tärkeä yhteiskunnallinen teko. Kokonaisuudesta on tehty julkaisu Suomen Hammaslääkärilehteen ja sillä pyritään jakamaan tietoa ja innostusta vastaavanlaiseen toimintaan muuallakin Suomessa. Itse olemme valmiita kertomaan ja benchmarkkaamaan toimintamallista.
Yhteyshenkilöt
Marja-Liisa Järvenpää
marja-liisa.jarvenpaa(ät)kangasala.fi
Vastaava hammaslääkäri
Kangasalan kaupunki
marja-liisa.jarvenpaa(ät)kangasala.fi
Vastaava hammaslääkäri
Kangasalan kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät