15.10.2024
Limingan kunta, elinvoimapalvelut, Liminka

Kahden valmentajan malli työllisyyspalveluissa

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Limingan työllisyyspalveluissa huomattiin, että työnhakijan tilanteen etenemisessä tärkein vaihe on usein heti työnhakujakson alkaessa. Limingassa on jo useamman vuoden ollut käytössä työhönvalmennusmalli, jossa asiakkaat tavataan kasvokkain.

Asiakkaiden tilanteet ovat hyvinkin erilaisia; asiakkaalla saattaa olla haasteita työkyvyssä, osaamisen kehittämisen tarvetta tai esimerkiksi halu vaihtaa kokonaan alaa.

Työllisyyspalveluiden valmentajilla on kullakin hieman erilaiset osaamisalueet. Usein asiakastapaamisen jälkeen tuli tarve konsultoida toista työntekijää, jolla saattaisi olla enemmän osaamista asiakkaan tilanteen edistämiseksi.
Ratkaisu
Tilanteen ratkaisemiseksi otettiin käyttöön asiakkaan kahden valmentajan malli ensitapaamiselle. Uuden asiakkaan tullessa ensikäynnille työllisyyspalveluihin on häntä vastaanottamassa kaksi työhönvalmentajaa. Mallin avulla heti ensimmäisellä tapaamiskerralla voidaan hyödyntää tehokkaasti valmentajien osaamista asiakkaan tilanteen edistämiseksi.

Yleensä asiakkaan oma työhönvalmentaja valikoituu sen perusteella, kummalla työntekijällä on enemmän osaamista edistää asiakkaan tilannetta. Toimintamalli on jo todettu tehokkaaksi ja vaikka ensitapaamisella tarvitaan kaksi työntekijää, säästää malli lopulta aikaa, koska asiat selviävät ja lähtevät etenemään ensimmäisen käynnin aikana.
Tulokset
Asiakkaan käytössä on laajasti osaamista heti työnhaun alkuvaiheessa. Asiakas ohjautuu tehokkaasti eteenpäin valitsemallaan polulla kohti työllistymistä. Työllistyminen avoimille työmarkkinoille on todennäköisintä silloin, kun työttömyysjakso on kestänyt vähän aikaa. Malli tuo säästöjä asiakkaiden työttömyysjaksojen lyhentymisen myötä.

Yhteyshenkilöt

Annukka Hanni-Niemikorpi
annukka.hanni-niemikorpi(ät)liminka.fi
Vastaava työhönvalmentaja
Limingan kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta