29.9.2025
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue,
Espoo
Työyhteisö muutoksen tekijänä – työyhteisön pelisääntöjen luominen
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Kehittämisteon taustalla oli Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen strateginen linjaus "Teemme yhdessä hyvinvoivan ja halutun työyhteisön". Idea kehittämisestä syntyi tunnistetusta asiakastarpeesta: työyhteisöihin kaivattiin hyvinvointialueen mukaisia pelisääntöjä ja linjauksia pelisääntöjen luomiseksi.Henkilöstöjohtamisen tavoitteisiin "Henkilöstökokemuksemme paranee systemaattisen työhyvinvoinnin kehittämisen avulla" muotoiltiin konkreettinen toimenpide: luoda hyvinvointialuetasoinen malli työyhteisön pelisääntöjen luomiseksi, hyödyntäen työnantajabrändiä (#muutokset tekijät) ja jo olemassa olevia organisaation arvoja. Työyhteisö muutoksen tekijänä – työyhteisön pelisäännöt luotiin siis johdettuina LUVNin arvoista ja muutoksen tekijät –konseptista. Tavoitteena oli myös lanseerata työyhteisön pelisääntöjen luomisen malli osana eettisiä periaatteita ja hyvää hallintotapaa, mikä lisää työyhteisöjen mahdollisuuksia käydä samassa yhteydessä kattava lähetekeskustelu ohjaten kaikkia työntekijöitä kohti vastuullista, eettistä ja lainmukaista toimintaa.
Ratkaisu
HR-kehittämisen palveluiden asiantuntijat muotoilivat yhteistyössä viitekehystä työyhteisön pelisääntöjen luomiseksi. Tavoitteena oli luoda aikaa kestävä malli, joka perustuu arvoihin ja muutoksen tekijät -työnantajabrändi konseptiin. Keskeinen periaate käytäntöön vietäväksi oli, että pelisääntöjen työstölle annettaisiin hyvinvointialuetasoisia suuntaviivoja mukaillen eettisiä periaatteita, arvoja ja työnantajabrändiä, mutta ei kuitenkaan yksityiskohtaisia valmiita pelisääntöjä. Pelisääntöjen tulisi olla työyhteisön omiin tarpeisiin tehdyt, työyhteisön omaa työn arjen sujuvuutta ja hyvinvointia tukemaan. Näkökulmana oli myös, mihin pelisääntöihin minä työntekijänä itse sitoudun sen lisäksi mihin pelisääntöihin me yhdessä työyhteisönä sitoudumme.Yhteistyötä tehtiin myös hallinnon yksikön kanssa, sillä kokonaisuuden lähetekeskusteluna toimi eettiset periaatteet ja hyvä hallintotapa. Kehitettiin toimintamalli: esihenkilöille luotiin konkreettiset askelmerkit, joilla soveltaa omalle työyhteisölle sopiva pelisääntöjen työstötapa ja käytäntöönvienti sekä niiden seuranta ja arviointi. Tämä sisälsi eettisten periaatteiden käsittelyn sekä pelisääntöjen työstön henkilöstön kanssa. Luotiin esihenkilöiden saataville valmis kyselylomake aineiston keruuseen pelisääntöjen rakentamiseksi sekä valmis työpohja pelisääntöjen kirjauksien työstöön. Kyselylomakkeella henkilöstöltä kerätyn aineiston tiivistämiseen hyödynnetään tekoälyä. Luotiin brändin mukainen huoneentaulu -pohja, johon pelisäännöt kirjattiin näkyville (jotta julisteen voi laittaa työpaikalle näkyville muistuttamaan yhteisistä pelisäännöistä). Lisäksi annettiin askelmerkit aiheen käytäntöön vietiin osana johtamisjärjestelmää, olennaista on seurata pelisääntöjen toteutumista niin yksilö- kuin työyhteisökeskusteluissakin. HR-kehittämisen palveluiden asiantuntija tarjoavat esihenkilöille sparrailutukea työyhteisön pelisääntöjen luomiseen.
Toimintavan kehittäminen luotiin yhteistyössä yhden ikääntyneiden palveluiden kotihoidon työyhteisön pilottina (esihenkilö ja työyhteisön jäsenet sekä HR- kehittämispalveluiden asiantuntija), työstämällä kohteeseen pelisäännöt mallin esittämällä tavalla ja viimeistelemällä työstö osana työyhteisön kehittämispäivää. Kehittämisteko kokonaisuutena tehtiin sisäisenä työnä hyödyntämällä organisaatiossa jo olemassa olevia viitekehyksiä kuten arvot ja työnantajabrändi sekä hyvä hallintotapa & eettiset periaatteet. Esihenkilöille aiheesta viestittiin LUVNin johtamisen tunnilla, jonka aiheena oli "Eettiset periaatteet ja työyhteisöt muutoksen tekijöinä –työyksikön pelisäännöt 23.5.2025". Tilaisuudesta on tehty video- ja materiaalitallenne, joka on helposti kerrattavissa ja hyödynnettävissä osana perehdytystä.
Tulokset
Esihenkilöillä ja työyhteisöillä on työkalut käytettävissä työyhteisön pelisääntöjen työstöön, ne ovat arvojen ja työnantajabrändin mukaiset viitekehykseltään, niitä voi silti soveltaa käytettäväksi parhaaksi katsotulla sopivimmalla tavalla. Pelisääntöjen työstö näkyy työyhteisön tukena aktiivisen tuen mallin toimintatavan edistämisenä. Psykososiaalisen kuormituksen hallinta osaltaan mahdollistuu ja kehittyy, kun työyhteisössä käydään läpinäkyvästi keskustelua siitä, miten juuri meidän työyhteisössä halutaan toimittavan ja miten minä siihen yksilönä ja me yhtenä työyhteisönä sitoudumme. Lopputulemana on työn arjen sujuvuuden edistäminen. Varsinaisia euromuotoisia säästöjä ei pysty tällä kehittämisteolla suoraan esittämään. Jatkokehitysaiheena on tehty aiheesta viestintää osana tiettyjä esihenkilökoulutuksia, jotta tietoisuus LUVN pelisääntöjen luomiseen on ja pysyy. Kehittämistyö jatkuu osana pelisääntötyöskentelyä siten, että loppu vuoden henkilöstökyselyn tulosten osalta, on työyhteisöillä käytettävissä aineistoa, jolla pelisääntöjä voi tarvittaessa päivittää ja siten tukea työyhteisöä kehittymään niin vuorovaikutuksessaan kuin yhteistyössään askeleen eteenpäin.
Linkit
Liitteet
TEKOJEN TORI - 2025_05_23 Johtamisen tunti Työyhteisö muutoksen tekijänä, työyksikön pelisäännöt.pdfYhteyshenkilöt
Isa Ramu
isa.ramu(ät)luvn.fi
työhyvinvointipäällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
isa.ramu(ät)luvn.fi
työhyvinvointipäällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Tanja Rontu-Hokkanen
tanja.rontu-hokkanen(ät)luvn.fi
HR-kehittämispalveluiden päällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
tanja.rontu-hokkanen(ät)luvn.fi
HR-kehittämispalveluiden päällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimialat
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Luottamuksen vahvistaminen Mielenterveyden tukeminen työssä Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Perehdytys ja perehdyttäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Työelämän laatu kokonaisuudessaan Työhyvinvoinnin parantaminen Työkyvyn parantaminen Työnantajamielikuvan kehittäminen Työntekijäkokemuksen kehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä