9.10.2024
Saimaan ammattiopisto Sampo, Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä,
Lappeenranta
Valmennustiimi tiimioppivan organisaation ja tiimien tukena
Tykätty
12
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo on tiimioppiva organisaatio. Matkalla kohti aidosti tiimioppivaa organisaatiota syntyi idea tukea prosessia sisäisesti hyödyntämällä oman henkilöstön valmennusosaamista. Koska tiimioppivassa organisaatiossa hyödynnetään aktiivisesti tiimiä oppimisen ja kehittymisen välineenä, tavoitteena on, että ihmiset toimivat yhdessä, luottavat toisiinsa ja täydentävät toistensa taitoja ja osaamista. Yhteinen tavoite, arvot ja kulttuuri ohjaavat toimintaa. Tiimioppivalla organisaatiolla on kyky jatkuvasti sopeutua, muuttua ja uudistua ympäristön vaatimusten mukaisesti ja se pystyy nopeasti muuttamaan toimintatapoja. Lisäksi tavoitteena on, että tiimi oppii organisoitumaan jatkuvasti itse.
Ratkaisu
Sampoon on rakennettu yhdessä oma sisäinen valmennusmalli, jonka avulla voidaan tukea henkilöstö- ja opiskelijatiimejä sekä esihenkilöitä tiimiytymisessä ja tiimioppimisessa. Sisäiseen valmennustiimiin kuuluu 12 koulutettua tiimivalmentajaa, jotka ovat kouluttautuneet tiimimestareiksi. Kouluttautumiseen on käytetty apuna hankerahoitusta. Valmennustiimi on ollut Sampon tiimien tukena vuodesta 2023 alkaen.
Vuoden 2023 aikana valmennettiin 20 tiimiä ja vuoden 2024 aikana on tarkoitus valmentaa vähintään 16 tiimiä. Lisäksi opettajille järjestetään monialainen tiimivalmennus tiimioppimisen käyttöönottoon. Jokaisen sampolaisen tiimioppimisen matkaa tuetaan Sampossa tehdyllä Tiimioppivan sampolaisen treenikirjalla: https://read.epaper.fi/7580/6yJ1uYBF
Oppijoille on tehty oma Tiimioppimisen treenikirja. Molemmat kirjat ovat vapaasti tutustuttavissa avointen oppimateriaalien kirjastossa Etusivu - Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)
Tulokset
Tiimin kehittyminen on jatkuva prosessi nousuineen ja laskuineen. Siksi on ollut tärkeää, että tiimin ulkopuolisen valmentajan ja tiimin yhteys säilyy ja tasaisin väliajoin kokoonnutaan yhdessä tsekkaamaan tiimin tilanne. Parhaat tulokset onkin saavutettu tiimeissä, joissa tiimin valmennusprosessi on käynnistetty yhdessä esihenkilön ja/tai tiimin kanssa. Kolmen tai neljän kerran valmennusrupeama on toteutettu valmennustiimin tiimivalmentajaparin toimesta, minkä jälkeen toinen tiimivalmentajista on siirtynyt valmentavan esihenkilön tueksi. Näin valmennusprosessista on saatu jatkumo. Henkilöstön dialogitaidot ovat vahvistuneet, jonka myötä myös yhteistyön tekeminen tiimeissä on ottanut harppauksen eteenpäin. Jokaisella Sampon tiimillä mahdollisuus tiimivalmennukseen ja omaan valmentajapariin. Vuoden 2024 teema on opiskelijatiimien tiimioppiminen ja tiimivalmentajat tukevat ja sparraavat opettajia tiimioppimisen käyttöönotossa pedagogisena menetelmänä. Opettajien on mahdollisuus saada henkilökohtaista sparrausta tiimivalmentajalta tiimioppimisen käyttöönottoon opetuksessa. Opettajille tarjotaan myös erillistä valmennusprosessia, jossa eri alojen opettajat yhdessä pääsevät kehittämään opetustaan ja tekemään tiimioppimisen kokeiluja.
Linkit
https://read.epaper.fi/7580/6yJ1uYBFYhteyshenkilöt
Kaisa Karttunen
kaisa.karttunen(ät)edusampo.fi
Henkilöstöpäällikkö
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Saimaan ammattiopisto Sampo
kaisa.karttunen(ät)edusampo.fi
Henkilöstöpäällikkö
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Saimaan ammattiopisto Sampo
Leena Karjalainen
leena.karjalainen(ät)edusampo.fi
Työyhteisökehittäjä
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Saimaan ammattiopisto Sampo
leena.karjalainen(ät)edusampo.fi
Työyhteisökehittäjä
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä, Saimaan ammattiopisto Sampo
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö