4.10.2024
Nurmijärven kunta / Viestintä- ja markkinointipalvelut,
Nurmijärvi
Valtuuston päätösviestinnän kehittäminen
Tykätty
2
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Kiinnostaisi seurata pintapuolisesti kuntapolitiikkaa, mutta en jaksa syventyä. Mitä, jos katsoisin valtuuston kokousten 2 min videotiivistelmän TikTokista, Instagramista ja Facebookista! Siinä summataan tärkeimmät pointit. (1)Miltä kuulostaisi kunnanvaltuuston esityslista tekoälyn generoimana musiikkina? Törmäsin hauskaan tempaukseen Hesarista! (2)
Millaisia fiiliksiä valtuutetuilla on ennen valtuuston kokousta? Katson suorana lähetyksenä! (3)
Kiinnostaisi tietää hieman taustoja, miten poliitikot päätyvät tekemään päätöksiään. Hei, kuntahan julkaisee Listapalaveri-podcastia. Kuuntelen jakson automatkalla tai juoksulenkillä! (4)
Kiinnostavia avauksia, mutta hieman hömppää minun makuuni. Mutta onneksi kunta julkaisee myös perusteellisen päätöstiedotteen aina valtuuston kokouksen jälkeen - aina vielä saman illan aikana. Luenpa sen! (5)
Haluamme tehdä kunnan päätösviestintää entistä helpommin lähestyttäväksi. Demokratian ja luottamusyhteiskunnan kannalta on olennaista, että kansalaiset osallistuvat päätöksentekoon myös vaalien välillä. Meillä on ollut koko valtuustokauden tavoitteena kehittää valtuuston päätösviestintää. Tavoitteenamme on tehdä päätösviestinnästä rennompaa ja ymmärrettävämpää eri kohderyhmille nuorista aikuisiin.
Olemme aloittaneet kunnanvaltuuston kokousten streamaukset omana työnä. Olemme myös postanneet tiedon päätöksistä Instagramiin ja Facebookin paikallisryhmiin. Nyt ei ole kyse kuitenkaan näistä, vaan siitä, kuinka olemme tehneet kunnallista päätöksentekoa sisällöllisesti entistä helpommin lähestyttäväksi. Punaisena lankana meillä on se, että päätösviestintää tehdään yhdessä - yhteistyössä viranhaltijoiden ja päättäjien kesken. Tästä on sovittu yhdessä kunnan viestintäohjelmassa (viestintästrategia).
1) Idea videotiivistelmiin kunnanvaltuuston kokouksista syntyi kunnan viestintä- ja markkinointipalveluissa. Videot toteutetaan green screeniä vasten valtuustonkokouksen jälkeen. Käsikirjoituksen laatii viestintäpäällikkö kokouksen aikana, tiedotteen kirjoittamisen lomassa. Kuvauksesta ja editoinnista vastaa kunnan verkkotiedottaja. Video on valmis viimeistään seuraavana aamuna. Ensimmäinen videotiivistelmä toteutettiin elokuussa 2024. Tavoitteena on saavuttaa kunnan päätöksenteon pariin niitä kuntalaisia, jotka ovat kiinnostuneita, mutteivat jaksa uppoutua asioihin syvällisesti. Tavoitteena on myös tavoittaa nuoria.
2) Ïdea siihen, että valtuuston kokouksen esityslistasta tehtiin tekoälyn generoimaa musiikkia, syntyi kunnan viestinnän kesken automatkalla Kuopiosta Nurmijärvelle. Inspiraation lähteenä toimi uuden tekniikan luomat mahdollisuudet ja M.A. Numminen. Tavoitteena oli tuoda huumoria päätösviestintään. Albumi julkaistiin toukokuussa 2024.
3) Nurmijärven kunnanvaltuuston kokoukset näytetään suorina lähetyksinä kunnan Youtube-kanavalla (upotus myös kotisivuille) ja Facebook-kanavalla. Elokuusta 2024 alkaen suora lähetys on aloitettu haastattelulla, jossa kunnan viestintäpäällikkö kyselee valtuutetuilta tunnelmia ennen kokousta. Tavoitteena on tehdä valtuustoa, päätöksentekoa ja valtuutettuja helpommin lähestyttäviksi. Idea uuteen avaukseen tuli kunnanjohtajalta.
4) Nurmijärven kunta julkaisee Listapalaveri-video- ja podcast-sarjaa, joka julkaistaan ennen valtuuston kokousta. Jaksossa paikalliset päättäjät keskustelevat ajankohtaisista kuntapolitiikan ilmiöistä, tulevista päätöksistä kahvikupin ääressä rennosti ja asiantuntevasti. Jakson voi katsoa Youtubesta ja Facebookista tai kuunnella Spotifysta. Tavoitteena on taustoittaa kuntapolitiikkaa ja tehdä päätöksenteosta helpommin lähestyttävää. Listapalaveri aloitettiin elokuussa 2023. Olemme myös järjestäneet yhden Listapalaveri goes live -keskustelutilaisuuden elokuussa 2024, ja tarkoitus on toteuttaa näitä live-tilaisuuksia ensi kesänä kunnan toritapahtumien yhteydessä.
5) Valtuuston kokousten jälkeen julkaistaan tiedote, perinteinen ja hyvä viestintäteko. Tiedotetta on kehitetty siten, että siihen haastatellaan valtuuston puheenjohtajaa, joka summaa mielestään kokouksen keskeiset asiat, tiedotteessa on kuvia illan valtuustosta. Kotisivuilla tiedotteeseen upotetaan valtuuston videotallenne. Lisäksi tiedote viedään kunnan somekanaviin sekä Facebookin paikallisryhmiin. Tavoitteena on tarjota syvällisempää tietoa valtuuston päätöksistä helposti luettavassa muodossa. Tiedotetta on uudistettu tällä valtuustokaudella.
Ratkaisu
Päätösviestintää on kehitetty yhteistyössä päättäjien kanssa. He ovat luottaneet ja antaneet mahdollisuuden kehittää päätösviestintää, tuoda siihen uusia avauksia ja sävyjä. Myös kunnanjohtajan ja hallintojohtajan tuki kehitystyölle on ollut vankkaa ja osallistuvaa.Kunnan viestintä- ja markkinointipalvelut on kehittänyt toimintaansa ja työprosessejaan sen mukaan, mikä tarve on ollut.
1) Videotiivistelmät:
Tavoitteena on vastata nykyaikaisia odotuksia kiinnostavalle viestinnälle. Kunnan viestintä on kehittänyt osaamistaan green screen -teknologian hyödyntämiseksi. Kehittämistyö on tehty omana työnä. Kehitystyöstä ei muodostunut kustannuksia ja työ on toteutettu omana työnä.
2) Valtuuston esityslista musiikkina
Viestintä- ja markkinointipalvelut kehitti omaa osaamistaan tekoälyn hyödyntämiseksi. Albumin kansikuvassa, jossa valtuusto väreilee Beatles-hengessä, hyödynnettiin Adobe Firefly -tekoälysovellusta. Musiikkikappaleet on tehty Udio-tekoälysovelluksella ja hyödyntäen ChatGPT-tekoälyä. Tämä kehitysprojekti mahdollisti tekoälyn hyödyntämisen hauskalla tavalla. Kustannuksia syntyi ainoastaan markkinoinnin suhteen, noin 300 euroa.
3) Kunnan viestintä- ja markkinointipalvelut kehitti omaa osaamistaan suorien lähetysten toteuttamisessa. Kehitystä on tapahtunut eniten esiintymisen osalta. Kehitystyöstä ei synny kustannuksia.
4) Listapalaverin osalta kehitystyötä on kuvattu tarkemmin toisessa kehittämisteossa (4.10.2024). Listapalaverin osalta eniten kehitystyötä on tehty viranhaltijoiden ja kunnan päättäjien yhteistyön syventämisen osalta. Listapalaveri on toteutettu kunnan omana työnä, eikä ole edellyttänyt rahoitusta. Kustannuksia on kertynyt ainoastaan markkinointikuluista.
5) Kehitystyötä on tehty kunnan viestintä- ja markkinointipalveluiden ja valtuuston puheenjohtaja Kallepekka Toivosen kesken. Viestintäpäällikkö on kehittänyt tiedotteen sisältöjä. Kehitystyöstä ei ole tullut kustannuksia kunnalle.
Tulokset
Nurmijärven kunnan päätösviestintä on muuttunut entistä helpommin lähestyttäväksi ja olemme tavoittaneet sellaisia kuntalaisia päätösviestinnän pariin, joita emme ole aiemmin tavoittaneet. Päätösviestinnän kehittäminen on myös lähentänyt viranhaltijoita ja päättäjiä. 1) Videotiivistelmät:
Viestintä- ja markkinointipalvelut on oppinut tekemään entistä ketterämmin someen sopivaa sisältöä. Olemme myös aloittaneet TikTok-viestinnän, jolla olemme tavoittaneet nuoria/nuoria aikuisia. Syksyn aikana julkaistut kaksi videota ovat tavoittaneet noin 18 000 ihmistä kunnanvaltuustojen päätösten pariin.
2) Valtuuston esityslista musiikkina
Nurmijärveläisten sydänten valtuustobändi -nimellä julkaistu musiikkialbumi tavoitti julkisissa somekanavissa noin 16 500 ihmistä ja albumia kuunneltiin noin 6 000 kertaa. Albumista uutisoitiin ahkerasti (mm. Helsingin Sanomat, Kuntalehti, Kuntatekniikka ja Markkinointiuutiset) ja mediatavoittavuus oli yli 3 miljoonaa, millä oli vaikutusta kunnan brändiin sekä työnantajamielikuvaankin. Kehitystyö rohkaisi kuntaa tekemään entistä rohkeampaa ja erottuvampaa päätösviestintää - se todisti meille, että näistäkin aiheista kannattaa viestiä erottuvasti.
3) Valtuutettujen haastattelut ennen kokousta ovat lisänneet vuorovaikutusta valtuustoviestintään ja parantaneet yhteistyötä päättäjien ja viranhaltijoiden välillä.
4) Listapalaverin osalta kehitystyötä on kuvattu tarkemmin omassa hakemuksessa (4.10.2024). Listapalaverin ensimmäinen tuotantokausi tavoitti yli 51 000 katselijaa/kuuntelijaa. Potentiaalinen tavoittavuus somessa 221 000. Potentiaalinen tavoittavuus median välityksellä 5 300 000. Se on uudistanut kunnan päätösviestintää ja tiivistänyt yhteistyötä viranhaltijoiden ja päättäjien kesken.
5) Tiedotteiden kehittämisen seurauksena päätösviestintä on kehittynyt entistä helpommin ymmärrettäväksi. Saadun palautteen perusteella tiedotteesta ovat tykänneet ne kuntalaiset, jotka haluavat perehtyä asioihin syvällisesti, mutta eivät arvosta kapulakieltä.
Linkit
https://www.youtube.com/watch?v=lE9Pvd4Whz0https://open.spotify.com/album/1Ifl0X2NMJJGy4DrFrzpRg
https://www.nurmijarvi.fi/milta-kunnan-paatosviestinta-kuulostaa-musiikkina-nurmijarven-kunta-julkaisi-valtuuston-esityslistan-biiseina/
https://v16-web-newkey.tiktokcdn.com/140b01ae11a006866dda9551b8a810dc/67001d29/video/tos/useast2a/tos-useast2a-ve-0068c001-euttp/ogN1eGfAUEcQ6AFrsGgI5huglfE8gjfHUSpDEu/?a=1988&bti=cWxkbHZsdXdoZm53bEBscW9taytsXm8rbGhxYA%3D%3D&ch=0&cr=0&dr=0&er=0&lr=default&cd=0%7C0%7C0%7C0&br=768&bt=384&cs=0&ds=1&ft=.CApiInz7ThJ8txrXq8Zmo&mime_type=video_mp4&qs=0&rc=ZjVmOWczZjxoMzk6ZTk5OEBpamhzOnA5cjh0dTMzZjgzM0A1YzJgYjVeXy8xMmMvMWExYSNfLTQtMmQ0NnNgLS1kL2Nzcw%3D%3D&vvpl=1&l=20241004104509A7D1CD7B7ED05522B586&btag=e000a0000
https://v16-web-newkey.tiktokcdn.com/eee3aa71d9e8fff79cee9535585b813d/67001fc6/video/tos/useast2a/tos-useast2a-ve-0068c001-euttp/ogcUENAFiQ03HWgAyRJfS7IIvOSfDfhE8B3b6e/?a=1988&bti=cWxkbHZsdXdoZm53bEBscW9taytsXm8rbGhxYA%3D%3D&ch=0&cr=0&dr=0&er=0&lr=default&cd=0%7C0%7C0%7C0&cv=1&br=1982&bt=991&cs=0&ds=6&ft=.CApiInz7Th47txrXq8Zmo&mime_type=video_mp4&qs=0&rc=N2c0Ozw0aTozMztpPDU3ZkBpajxzcXU5cnk3dTMzZjgzM0AyLy1jYTUyXy4xYC4yNGAuYSMwLzZwMmRzYnNgLS1kL2Nzcw%3D%3D&vvpl=1&l=20241004110135C156D292274DF34AACDD&btag=e00090000
https://www.youtube.com/playlist?list=PLGM35T0TjBjARbp3GyUgd8VcsC01Tqcyi
https://www.youtube.com/watch?v=avhvGCqoCjE&list=PLGM35T0TjBjDpgJ6NURaUfp9uQocCFJR5
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010451576.html
https://www.facebook.com/100063527714190/videos/3338291756303445
https://www.nurmijarvi.fi/valtuusto-paatti-klaukkalan-paivakoti-ja-kouluverkosta/
Liitteet
Päätösviestinnän kehittäminen_Tekojen tori_4.10.2024.pdfYhteyshenkilöt
Teemu Siltanen
teemu.siltanen(ät)nurmijarvi.fi
Viestintäpäällikkö
Nurmijärven kunta
teemu.siltanen(ät)nurmijarvi.fi
Viestintäpäällikkö
Nurmijärven kunta
Mika Haikonen
mika.haikonen(ät)nurmijarvi.fi
Verkkotiedottaja
Nurmijärven kunta
mika.haikonen(ät)nurmijarvi.fi
Verkkotiedottaja
Nurmijärven kunta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö
Toimialat
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Luottamuksen vahvistaminen Organisaation/työyhteisön kehittämisosaaminen Tekoäly ja robotit Toimintakulttuurin kehittäminen Työnantajamielikuvan kehittäminen Työntekijäkokemuksen kehittäminen Viestinnän kehittäminen Yhteiskehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä