1.10.2025
Oulun kaupunki, Kehittämisyksiköt Alakööki ja Heikinharjun Luontokoto, Oulu

Varhaiskasvatuksen kehittämisyksiköiden toimintamallit arjen pedagogiikkaa tukemassa

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Oulun varhaiskasvatuksessa on tunnistettu tarve vahvistaa henkilöstön pedagogista osaamista ja toteuttaa erilaisia toimintamalleja henkilöstön osaamisen kehittämiseksi. Varhaiskasvatuksen kehittämisyksiköt Alakööki ja Heikinharjun Luontokoto ja niiden kehittäjäopettajat ovat toimineet pitkään henkilöstön pedagogisena tukena toteuttaen erilaista toimintaa sekä päiväkodeissa, että kehittämisyksiköiden lähiympäristössä lapsiryhmille. Lisäksi he ovat toteuttaneet sekä työpajoja, että koulutusta varhaiskasvatuksen henkilöstölle oman kehittämisalansa näkökulmasta.

Kehittämisyksiköiden toimintaa on haluttu kehittää uudistamalla olemassa olevia toimintamalleja ja luomalla myös uusia tapoja tukea päiväkotien ja perhepäivähoidon toimintakulttuurin toteuttamista sekä arjessa tapahtuvaa henkilöstön osaamisen kehittämistä. Myös päiväkotien yhdenvertainen mahdollisuus osallistua lapsiryhmien kanssa toimintaan sekä erilaiset mahdollisuudet saada koulutuksellista tukea oman päiväkodin ja yhteisön pedagogisissa tapaamisissa, ovat olleet toimintamallien uudistamisen lähtökohtina. Suurin oppiminen tapahtuu päiväkotien omassa arjessa eri tavoin ja kehittämisyksiköiden tavoitteena on ollut vastata entistä vahvemmin yksiköiden sekä henkilöstön tarpeisiin kehittämisyksiköiden varhaiskasvatuksen kehittämisen painopisteet (kulttuuri, kestävä tulevaisuus, luontokasvatus, liikuntakasvatus, STEAM sekä digipedagogiikka) huomioiden.

Yhteisen keskustelun ja toiminnan arvioinnin yhteydessä tunnistettiin myös, että kehittämisysiköiden toiminnan viestintä sekä henkilöstölle koottu pedagoginen tukimateriaali eivät ole olleet koko varhaiskasvatuksen henkilöstön saavutettavissa ja hyödynnettävissä. Tähän lähdettiin kehittäjäopettajatiimin kanssa etsimään ratkaisua yhteisten viestintäkanavien ja käytänteiden sekä kuukausikirjeiden muodossa. Yhtenäisten viestintäkanavien tavoitteena haluttiin varmistaa henkilöstön ja päiväkotien yhdenvertainen mahdollisuus saada tietoa kehittämisen painopisteistä ja kehittämisyksiköiltä annettavasta tuesta.
Ratkaisu
Kehittämisyksiköt Alakööki ja Heikinharjun Luontokoto ovat toteuttaneet uudenlaisia ja erilaisia päiväkotien tarpeista lähteviä toimintamalleja. Lapsiryhmille suunnattuja erilaisia toimintapolkuja on toteutettu enemmän päiväkodeissa ja niiden lähiympäristössä, joka on mahdollistanut kaikkien yksiköiden yhdenvertaisen mahdollisuuden osallistua toimintaan riippumatta siitä, missä päiväkoti sijaitsee. Yksiköiden lähiympäristössä järjestettävät toimintapolut sekä lapsiryhmiin tarjottava monipuolinen toiminta on suunniteltu niin, että se pitää sisällään varhaiskasvatuksen oppimisen alueet sekä Oulun painopisteet. Tällöin henkilöstö pääsee yhdessä lasten kanssa osaksi laaja-alaisia kokonaisuuksia sekä kokeilemaan erilaisia työskentelytapoja.

Henkilöstön osaamisen ja toimintakulttuurin vahvistamiseksi olemme aktiivisesti tarjonneet mahdollisuutta kutsua kehittäjäopettajia osaksi esim. päiväkotien pedagogisia palavereja sekä kehittämispäiviä. Tämä mahdollistaa päiväkodissa yhteisen keskustelun ja teeman työstämisen samanaikaisesti, joka tukee yhteisten toimintamallien ja toimintakulttuurin rakentamista yksiköissä. Kehittäjäopettajat tarjoavat päiväkodeille myös työpajakoulutuksia, jotka räätälöidään yksiköiden tarpeet ja toiveet huomioiden. Työpajoissa avaamme henkilöstölle varhaiskasvatuksen laaja-alaista näkökulmaa sekä tuomme esille, miten Oulun varhaiskasvatuksen painopisteet saadaan osaksi lapsiryhmien arjen toimintaa. Näillä erilaisilla toimintamalleilla tuetaan päiväkotien omassa arjessa toteutuvaa toimintaa varhaiskasvatuksen strategisten tavoitteiden mukaisesti.

Viestintään ja viestintäkanavien käyttöön on sovittu yhtenäiset käytänteet, jotta tieto sekä erilaiset pedagogiset materiaalit ovat koko varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavissa. Kehittäjäopettajatiimi laatii yhteisesti kuukausikirjeen, mikä luo yhtenäisemmän kuvan kehittämistyöstä sekä kehittäjäopettajien ja kehittämisyksiköiden tarjoamasta toiminnasta. Kuukausikirje julkaistaan kaupungin intrassa, minkä lisäksi yksityisen varhaiskasvatuksen toimijoille kirje julkaistaan heidän omilla tiedotuskanavillaan. Varhaiskasvatukseen perustettiin Vaka Peda -Teams, joka toimii varhaiskasvatuksen henkilöstölle pedagogisena materiaalipankkina. Näin koko varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on mahdollisuus saada yhdenvertaisesti sama pedagoginen materiaali oman työnsä tueksi. Kehittäjäopettajatiimin yhteistyö on yhtenäistänyt näkemystä varhaiskasvatuksen painopisteistä, niiden kokonaisvaltaisuudesta ja viemisestä varhaiskasvatuksen arkeen.
Tulokset
Kehittämisyksiköiden toiminnan toteutus ja kehittämistoimet ovat lähteneet olemassa olevien toimintatapojen vahvistamisella ja uudistamisella. Toimenpiteet ovat olleet monipuolisia ja mahdollistaneet henkilöstön osaamisen tukemisen monella eri tavalla, niin lasten kanssa yhdessä toimien ja uutta oppien kuin myös erilaisten koulutusten muodossa.

Kehittämistyön lähtökohtana on ollut tunnistaa varhaiskasvatusyksiköiden arjen tarpeet Oulun varhaiskasvatuksen painopisteiden näkökulmasta sekä vastata niihin kehittämisyksiköiden toiminnan kautta. Pedagogiset palaverit, kehittämispäivät sekä koulutukset ovat pitäneet sisällään yhteisen keskusteluosuuden, jossa henkilöstö on voinut tuoda esiin omia näkemyksiään ja kokemuksiaan sekä kehittämisideoitaan. Erilaisten sekä uusien toimintamallien myötä henkilöstöltä on saatu positiivista palautetta siitä, että heidän äänensä on kuultu, heidän koulutustarpeisiinsa on vastattu ja he ovat voineet vaikuttaa kehittämisen suuntaan.

Lasten ja henkilöstön osallisuus sekä henkilöstön kehittämistarpeet ovat lähtökohtia kehittämisyksiköiden toiminnalle. Henkilöstön pedagogista osaamista on vahvistettu toimintapolkujen, koulutusten, työpajojen sekä yhteisten suunnittelukäytäntöjen kautta. Varhaiskasvatuksen henkilöstö on osallistunut käytännön toimintaan yhdessä lasten kanssa. Näin erilaisia pedagogisia toimintamalleja voidaan kokeilla ensin toiminnassa ja toteuttaa sitten päiväkodin arjessa, jolloin ne voidaan omaksua luontevasti osaksi ryhmän toimintatapoja.

Yhtenäisen viestinnän myötä kehittämisyksiköiden toiminta on nyt saavutettavampaa ja yhteydenotot varhaiskasvatusyksiköistä ovat lisääntyneet. Henkilöstö tietää nyt mistä tukea on saatavilla Oulun varhaiskasvatuksen eri painopisteisiin liittyen. Viestintää varhaiskasvatuksen henkilöstölle on selkeytetty ja yhdenmukaistettu, mikä varmistaa sen, että tieto tavoittaa kaikki yhdenvertaisesti ja samanaikaisesti.

Kehittäjäopettajien säännölliset tapaamiset ja yhteinen näkemys varhaiskasvatuksen kokonaisuudesta on vahvistanut laaja-alaisen pedagogisen puheen ylläpitämistä sekä tuonut myös varhaiskasvatuksen yksiköille selkeämmän kuvan koko varhaiskasvatuksen kehittämisen kokonaisuudesta.

Kehittämisyksiköiden toimintaa kehitetään aktiivisesti ja muokataan tarpeiden pohjalta, minkä lisäksi toimintamalleja vakiinnutetaan osaksi Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen pysyviä käytäntöjä. Arviointiin, osallisuuteen ja pedagogiseen suunnitteluun liittyviä käytäntöjä dokumentoidaan ja niitä päivitetään säännöllisesti.

Yhteyshenkilöt

Heikinharjun Luontokoto
heikinharju.luontokoto(ät)ouka.fi
Varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö
Oulun kaupunki
Elina Väisänen
elina.vaisanen(ät)ouka.fi
Varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö
Oulun kaupunki

Alakööki
Alakooki.Vaka(ät)ouka.fi
Varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö
Oulun kaupunki
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta