9.9.2025
Business Kangasala Oy, Visit Kangasala, Kangasala

Visit Kangasalan AI-matkailuneuvoja

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Idea omasta AI-matkailuneuvojasta syntyi Visit Finlandin järjestämässä maksuttomassa, tunnin mittaisessa koulutuksessa. Kyseisen koulutuksen aikana sai hyvät konkreettiset vinkit tekoälyavusteisen asiakaspalvelubotin laatimiseen. Halusimme tehdä ketterän testauksen siitä, olisiko ratkaisu onnistunut ja toimiva myös suuria kaupunkeja pienemmän matkailukohteen käytössä.
Ratkaisu
Visit Finlandin koulutuksesta sai hyvät käytännön neuvot ja ohjeet, jonka jälkeen otimme käyttöön ensin ilmaisversion palvelua tarjoavasta Chatbase -ohjelmasta. Teimme sillä ensimmäisen version tekoälybotista, ja aloitimme testailun. Pian huomasimme, että ilmaisversio ei tarjonnut kaikkia tarvittavia ominaisuuksia, mutta muuten palvelu vaikutti toimivalta.

Maksullisen version avulla pääsimme entistä paremmin määrittelemään AI:n käyttämän lähdemateriaalin. Bottia testailtiin kollegojen, ystävien ja yrittäjien kanssa, ja kun palaute oli positiivista, se julkaistiin juuri kesän matkailukaudelle.

Mitään suuria summia ei bottiin ja sen kehittämiseen käytetty, vaan se tehtiin valmiilla alustalla omin voimin. Botti syntyi myös ajallisesti hyvin nopeasti. Botin julkaisemisen jälkeen sen toimintaa on seurattu tiiviisti, ja tehty siihen muutamia korjauksia ja tarkennuksia. Ajatuksena oli, että mikäli se ei toimi toivotusti, se voidaan nopeasti poistaa käytöstä. Tulokset ovat kuitenkin olleet täysin päinvastaisia.
Tulokset
AI-matkailuneuvojamme palveli kesän aikana satoja ihmisiä, joiden palaute oli lähes poikkeuksetta todella positiivista. Tekoäly-bottimme palveli asiakkaita useilla eri kielillä, 24/7, ja seitsemän päivää viikossa. Lisäksi saimme todella arvokasta tietoa siitä, millaista tietoa ihmiset eniten kaipasivat, ja sitä kautta kehitysehdotuksia verkkosivuillemme.

Muutamia palautteita:
"Kiitos hyvästä palvelusta."
"Kiitos. Harjoittelijaksi hallitset hommat todella hyvin"
"Hei, kiitti paljon! Oletpa huippunopea vastaamaan..."
"Tästä oli jo apua. Kiitos!"

Tulemme jatkamaan AI-matkailuneuvojamme kehittämistä, ja olemme pohtineet myös uusi käyttötapoja. Lisäksi botin antamaa tietoa käytetään niin verkkosivujemme sisällön kuin esim. palveluidemme parantamiseen.
Linkit
https://www.visitkangasala.fi/

Yhteyshenkilöt

Maria Eskelinen
maria.eskelinen(ät)visitkangasala.fi
Matkailuasiantuntija
Business Kangasala Oy, Visit Kangasala
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto

Toimialat

Teemat