3.10.2023
Tyrnävän kunta / Kuulammen koulu, Tyrnävä

Lukudiplomi peruskoulun yläluokille

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Lukudiplomimme idea lähti peruskoulun tehtävistä. Miten innostaa varsinkin tottumattomia ja haluttomia oppilaita lukemaan? Opetussuunnitelma painottaa monipuolista arviointia. Miten koulukirjasto voi tukea opettajaa työssään, jotta hän voi toteuttaa monipuolista arviointia? Miten koulukirjasto voi tukea monilukutaidon opettamista peruskoulussa?

Tavoitteeksi asetettiin yhdistää nämä kaikki kolme menetelmäksi, joka tukisi sekä opetushenkilökuntaa että varsinkin monipuolistaisi oppilaiden tapoja osoittaa osaamistaan.
Ratkaisu
Ideointivaiheessa mietittiin, millaisia resursseja koulukirjastolla on tarjota koulunkäynnin tukemiseen. Halusimme sitoa kirjaston enemmän opetukseen, ettei sitä mielletä vain valikoimaksi kirjallisuutta. Päätimme opetuksen ja koulukirjaston yhteistyön muodoksi lukudiplomin, mutta aivan uudella perusajatuksella: koulukirjaston valikoiman pitää tukea materiaaliltaan suoraan kaikkien eri oppiaineiden opetusta.

Jatkoimme koulukirjaston jo valmiiksi hyvän valikoiman kartuttamista ja kehittämistä pitäen mielessä Lukudiplomin sekä monilukutaidon näkökulma. Lisäksi haluttiin hankkia runsaasti tuoretta kirjallisuutta, jolla saataisiin houkuttavuutta lisättyä. Myös oppilaat saaneet toivoa hankittavia kirjoja ja näiden toiveiden pohjalta on hankintoja tehty. Hankintoja on tehty sekä OPH:n lukuhankkeiden että oman kunnan rahoituksen turvin. Kustannukset lähestyvät kaiken kaikkiaan 10 000 euroa.

Lukudiplomi koostettiin siten, että kirjastonvalvoja valitsi aluksi fiktiivisestä kirjallisuudesta jo koulukirjastossa olevista teoksista lukudiplomiin sopivat. Sen jälkeen kirjastovalvoja yhdessä eri oppiaineita opettavien aineopettajien kanssa kokosi kunkin oppiaineen sisältöihin sopivat luettavat teokset.

Tärkeäksi kysymykseksi nousi myös se, miten houkutella sellainen oppilas lukemaan, joka kokee, että lukemisesta ei ole hänelle mitään hyötyä. Päätimme näyttää oppilaille lukemisen hyödyn kahdella tavalla: Ensinnäkin lukemalla juuri tiettyyn oppiaineeseen kuuluvia teoksia hän voi osoittaa kiinnostustaan ko. oppiainetta kohtaan ja näin vaikuttaa myönteisesti oppiaineen arviointiin. Lisäksi opettajasta ja oppiaineesta riippuen, lukemalla ko. aineen teoksia, oppilas antaa lisänäyttöjä ja voi esimerkiksi suorittaa osan oppiaineen sisällöistä. Oppilas voi tällä tavalla myös korvata jonkin testin tai osia kokeista.

Toiseksi rahahan se on, joka nuoria motivoi. Lukudiplomin suorittaneet saavat myös rahallisen hyödyn. Mukaan yhteistyöhön haastettiin paikallisia yrittäjiä ja yhdistyksiä, joilta on tullut lahjoituksia lukudiplomia varten. He toimivat ikään kuin sponsoreina,

Kaikki Kuulammen koulun oppilaat liitetään äidinkielen tunnilla Google Classroomissa olevaan lomakkeeseen, jolla seurataan lukudiplomin suorittamista. Ennen sitä heille näytetään diaesitys aiheesta ja painotetaan hyötyjä, joita he voivat saavuttaa lukudiplomin suorittamisella.

Lukudiplomia voi suorittaa kahdella tavalla: Jos lukee vähintään 20 teosta mistä oppiaineen kategoriasta tahansa, saa diplomin. On myös mahdollista lukea teoksia vain juuri tietystä oppiaineesta ja antaa lisänäyttöjä siten ko. oppiaineeseen. Oppilaille on painotettu, että jos haluaa varmistaa hyvän numeron tai nostaa mahdollista heikkoa suoritusta tietyissä oppiaineissa, kannattaa pitää lukudiplomi mielessä.
Tulokset
Koulukirjaston lainamäärät ovat kaksinkertaistuneet ja monet tällä hetkellä oppilaiden lainaamista teoksista ovat lukudiplomiin kuuluvia teoksia. Lisäksi oppilaat viettävät nyt koulukirjastossa enemmän aikaa lukien.

Koko lukudiplomin suorittaneita oli viime keväänä vasta kaksi, mutta diplomi julkaistiin vasta talvella, joten yhdeksäsluokkalaisille jäi vain muutama kuukausi aikaa sen suorittamiseen. Muille oppilaille on kerrottu, että heillä on koko yläkoulu aikaa. Diplomia suorittavia on tällä hetkellä noin viidesosa oppilaista. Osa heistä aikoo suorittaa sen kokonaan, osa antaa vain lisänäyttöjä.
Linkit
https://docs.google.com/presentation/d/1_ee_JVe5f5WnnbBURy04C1kHnMXAqMV33xc5Dho63zg/edit#slide=id.g115043974ad_0_67

Yhteyshenkilöt

Teija Juntunen
teija.juntunen(ät)tyrnava.fi
äidinkielen lehtori
Tyrnävän kunta
Miikka Mattila
miikka.mattila(ät)tyrnava.fi
apulaisrehtori
Tyrnävän kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta