1.10.2025
Koulutuskeskus Salpaus, HR-palvelut sekä viestintä- ja markkinointipalvelut, Lahti

Haluamme, että sinä onnistut – Salpauksen työnantajalupaus

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Salpaus haluaa olla hyvä ja kiinnostava työnantaja, minkä myötä vuonna 2022 alettiin kehittämään työnantajamielikuvaa. Kilpailu osaavasta työvoimasta kovenee koko ajan, joten on tärkeää panostaa yhä enemmän hyvään työntekijäkokemukseen. Salpauksessa tehdään jo paljon asioita tämän eteen ja hyvää palautetta tuleekin mm. perehdytyksestä, yhteisöllisyydestä sekä esihenkilötyöstä. Tätä työtä ei ole kuitenkaan aiemmin sanoitettu ja tuotu kootusti esille. Työntekijäkokemuksen sekä siten työnantajakuvan kehittämisen myötä haluttiin nämä asiat kiteyttää työnantajalupauksen muotoon.
Ratkaisu
Salpauksen arvot ovat hyvin henkilöstön tuntemat ja työnantajalupauksen haluttiin istuvan arkeen yhtä hyvin. Alusta alkaen olikin selvää, että johdon vahvan sitoutumisen lisäksi kehittämisen aikana on tärkeää huolehtia myös henkilöstön kuulluksi tulemisesta.

Kehittämisprojektin aikana haastateltiin henkilöstöä sekä johtoa. Henkilöstöhaastatteluissa selvitettiin, mitä mieltä henkilöstö on Salpauksesta työnantajana sekä kerättiin sanoitusta lupauksen taustalla oleviin teemoihin. Haastattelut toteutti ulkopuolinen yhteistyökumppani, Duunitori, jotta pystyttiin varmistamaan avoin keskustelu. Duunitori myös auttoi mm. lupauksen muotoilussa sekä teemojen sanoituksessa.

Henkilöstöltä kerättiin myös näkemyksiä intranetissä olleen kyselyn avulla. Lisäksi lupauksen pohjalla hyödynnettiin aiempien henkilöstökyselyiden tuloksia sekä Salpauksen strategiaa, arvoja ja Duunitorin toteuttamaa verrokkianalyysiä.
Tulokset
Suurin hyöty oli luonnollisesti Salpauksen arkeen istuva työnantajalupaus: Haluamme, että sinä onnistut. Työnantajalupauksen teemat myötäilevät Salpauksen arvoja ja ovat
- tekemisen iloa
- oppimisen rohkeutta
- reilua asennetta.

Matkan varrella tunnistettiin myös kehittämiskohteita sekä Salpauksen vahvuudet ja erottuvuustekijät suhteessa muihin toimijoihin henkilöstöhaastatteluiden avulla.

Työntekijäkokemuksen kehittäminen jatkuukin pian alkavalla uudella strategiakaudella (2026–2029) ja pohjalle luotu työnantajalupaus tulee näkymään vahvasti strategian tavoitteissa.
Linkit
https://www.salpaus.fi/salpaus/toihin-salpaukseen/

Yhteyshenkilöt

Niina Leppälä
niina.leppala(ät)salpaus.fi
Yhteisöllisen viestinnän koordinaattori
Koulutuskeskus Salpaus
Johanna Ehrukainen
johanna.ehrukainen(ät)salpaus.fi
HR-palvelupäällikkö
Koulutuskeskus Salpaus
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta