2.10.2025
Kanta-Hämeen hyvinvointialue/Konserni-ja tukipalvelut/Viestintäpalvelut,
Hämeenlinna
Hyvinvointitekoja-viestintäkonsepti
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen eli Oma Hämeen viestinnässä on nähty hyvinvointialueen alkuvaiheesta lähtien tarve nostaa esille sosiaali- ja terveyspalvelujen onnistumisia: tehtyjä ja suunniteltuja kehittämistoimenpiteitä, osaavaa henkilökuntaa ja asiakkaille suunnattuja palveluita. Hyvinvointialueista käytävä julkinen keskustelu pyörii enimmäkseen haasteiden ja talousasioiden ympärillä - ja tähän haluttiin vastapainona tuoda myös helposti piiloon jääviä positiivisia asioita eli sitä, mitä hyvää hyvinvointialueilla tehdään. Tavoitteena oli paitsi lisätä tietoisuutta hyvinvointialueesta ja sen palveluista, myös rakentaa positiivista työnantajamielikuvaa ja lisätä positiivista medianäkyvyyttä. Konseptin avulla haluttiin myös vahvistaa ylpeyttä omasta ja kollegoiden työstä hyvinvointialueella.
Tarve oli viestintäkonseptille, jonka avulla voitaisiin nostaa esille osaamista ja asiantuntijuutta, uratarinoita, palveluita ja niiden ymmärrettävyyttä - ja samalla tuoda hyvinvointialueen viestintään lisää tarinallisuutta ja vaikuttavuutta perusuutisoinnin rinnalle.
Hyvinvointitekoja-konsepti syntyi tarpeesta kertoa, kuinka tärkeää työtä Oma Hämeessä tehdään – ja kuinka se vaikuttaa ihmisten arkeen, terveyteen ja hyvinvointiin. Viestinnälle oli tarvetta sekä sisäiseen että ulkoiseen viestintään.
Ratkaisu
Hyvinvointitekoja-konsepti aloitettiin vuonna 2023, ja sen toteuttamista on kehitetty matkan varrella monikanavaiseksi sisältösuunnitelmaksi. Oma Hämeen viestinnän tavoitteena on tällä hetkellä julkaista kuukausittain jokaiselta toimialalta vähintään yksi artikkeli, joka nostaa esille onnistumisia, ihmisiä ja positiivisia asioita. Tavoitteena on kytkeä myös henkilöartikkeleihin aina jollain tavalla Oma Hämeen palveluiden esittelyä. Artikkelit julkaistaan Oma Hämeen ulkoisille verkkosivuille, Intraan, sosiaalisen median kanaviin sekä paikallis- ja terveydenhoitoalan medioille, tavoitteena saada myös valtakunnallista näkyvyyttä onnistumisille.
Hyvinvointitekoja-artikkeleihin on luotu oma visuaalinen ilme, jota käytetään erityisesti henkilöjutuissa erottamaan ne muusta sisällöstä. Visuaalista ilmettä käytetään sekä artikkeleiden kuvituksessa että somejaoissa. Konseptiin on luotu myös valmis kysymyspohja viestinnän käyttöön. Lisäksi on kehitetty erilaisia viestinnällisiä ratkaisuja kiinnostavien aiheiden löytämiseen toimialoilta, sekä toimialojen aktivoimiseen viestintäaiheiden tunnistamisessa. Konseptia ja siihen soveltuvia aiheita käsitellään myös toimialojen johtoryhmissä. Viestinnälle on luotu myös oma viestintäsuunnitelmapohja aiheiden suunnitteluun. Positiivisten aiheiden medianäkyvyyden seuraamiseen on kehitetty työkaluja STT:n ja Retrieverin kanssa.
Syksyllä 2025 hyvinvointitekoja-konseptin yhteydessä Oma Häme on aloittanut myös Instagram-livejen tekemisen. Tavoitteena on valikoitujen aiheiden ympärille luoda laajempaa näkyvyyttä: artikkelin/blogitekstin lisäksi teeman ympärillä asiantuntijat käyvät valittuna ajankohtana keskustelua aiheesta Instagramin live-osuudessa ja vastaavat ihmisten kysymyksiin. Näin konseptiin pyritään lisäämään enemmän vuorovaikutteisuutta eri kohderyhmien kanssa.
Tulokset
Selkeä viestintäkonsepti on lisännyt positiivisista asioista ja onnistumista viestimistä ja niiden esille tuomista myös asiakkaille, sekä helpottanut aiheiden löytämistä hyvinvointialueen eri toimialojen sisällä. Konsepti on osin auttanut viestintätiimin lisäksi Oma Hämeen henkilöstöä ymmärtämään viestinnän tavoitteita ja tuomaan myös aiheita itse viestinnän tietoisuuteen. Konseptin nimi ei näy ulkoisessa viestinnässä, mutta se on helpottanut Oma Hämeen sisällä viestinnän suunnittelua. Konsepti auttaa myös asiakkaita saamaan heitä hoitavalle henkilökunnalle kasvot ja siten madaltaa kynnystä hakeutua hoitoon, kun palveluista kerrotaan ihmisläheisesti ja konkreettisin esimerkein.
Konsepti on kehittänyt myös Oma Hämeen viestinnän tekoälyn hyödyntämistä - artikkeleita varten on kehitetty Chat GPT:n tiedoteassistentti, jota voidaan hyödyntää haastatteluvastausten keruussa sekä tiedotteiden luonnosten valmistelussa.
Konseptin myötä positiivisista aiheista on julkaistu säännöllisesti ja suunnitellusti artikkeleita, ja aiheet ovat nousseet esille myös mediassa. Erityisesti paikallismediaan on saatu palvelujen lisäksi Oma Hämeen henkilöstöä näkyviin. Medianäkyvyyden seurantaan on otettu vuonna 2025 käyttöön työkaluja, joiden avulla voidaan seurata Hyvinvointitekoja-sisältöjen medianäkyvyyttä ja sitä, miten paljon ja mitkä aiheet saavat näkyvyyttä. Vuonna 2025 Oma Hämeen omia positiivisia nostoja on julkaistu tiedotteina ja artikkeleina tammikuusta syyskuun loppuun 62 kpl eli noin 7 kpl kuukaudessa ja ne ovat saaneet keskimäärin 2,2 mediaosumaa per tiedote, eli noin 136 uutisointia eri tiedotusvälineissä 9 kuukauden aikana. Tiedotteet ja artikkelit ovat olleet myös verkkosivuilla luetuimpien uutisten joukossa ja ne ovat keränneet noin 1000-1500 verkkosivulukijaa kuukausittain vuoden 2025 syyskuun loppuun mennessä.
Tavoitteena jatkossa on lisätä myös valtakunnallista näkyvyyttä nostamalla kiinnostavia aiheita enemmän alan lehtiin. Mediaosumien seurantaa, analytiikan seurantaa ja sisältösuunnittelua kehitetään jatkuvasti.
Linkit
Rohkeus, avara mieli ja vahva ammattitaito kannattelevat – gynekologi Sari Silventoinen kertoo työstään katastrofialueilla - Oma Häme Etänä voidaan hoitaa kaikkea lääkityksestä kauppatilauksiin – myös apu tulee tarvittaessa nopeasti paikalle - Oma Häme Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digisairaanhoitaja Suvi Laitinen: ”Asiakkaiden onnistumisten näkeminen on aina innostavaa" - Oma Häme Tutkimusklubi tuo uusimman tutkimustiedon hoitotyöhön – tavoitteena parempi potilasturvallisuus - Oma Häme Liitteet
Hyvinvointitekoja-konsepti.jpgYhteyshenkilöt
Minna-Liisa Lönnqvist
minna-liisa.lonnqvist(ät)omahame.fi
viestintäjohtaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
minna-liisa.lonnqvist(ät)omahame.fi
viestintäjohtaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Kaisu Lötjönen
kaisu.lotjonen(ät)omahame.fi
viestintäasiantuntija
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
kaisu.lotjonen(ät)omahame.fi
viestintäasiantuntija
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Suvi Turunen
suvi.turunen(ät)omahame.fi
viestintäpäällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
suvi.turunen(ät)omahame.fi
viestintäpäällikkö
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät