11.9.2025
Kanta-Hämeen hyvinvointialue, infektioidentorjuntayksikkö, Hämeenlinna

Infektioidentorjunnan multimodaalinen koulutuskokonaisuus

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Kahvitaukokeskustelussa hygieniahoitajien kesken puhuttiin tulevista koulutuksista. Ne olivat aiemmin olleet pääsääntöisesti Power point -sulkeisia. koska työntekijöitä ja resursseja oli hyvin vähän. Uuden hygieniahoitajan astuttua lisänä remmiin, mietittiin uusia lähestymistapoja aiempien koulutustapojen rinnalle, jotta oppimista voitaisiin paremmin tukea hyvinvointialueella.

Tunnistimme heti monia perusasioita, jotka käytännössä tuppaavat unohtumaan kenttätyötä tekevältä ammattilaisporukalta. Haluttiin tukea erilaisia oppijoita ja tuoda uusia tuulia vanhoihin tapoihin tuottaa tietoa ja osaamista. Alkuun tavoitteita ei oltu edes mietitty, lähdettiin vain rohkeasti kokeilemaan jotain uutta ja näin kolmen toteutetun radan jäljiltä, uskon toiminnan pysyvän mukana myös jatkossa.
Ratkaisu
Suunnittelimme rastiradan, joita on nyt toteutettu kolme. Ne on tehty erilaisin fokusoinnein. Yksikään rastirata ei koskaan ole samanlainen.

Suunnittelutyö lähti ihan kaikkien ajatusten vapaasta pallottelusta tiimin kesken. Parhaat ideat päätettiin ideoida loppuun ja toteuttaa.

Hankimme muista asiantuntijoista apukäsiä kouluttajiksi päiviin: esimerkiksi anestesialääkäri, anestesiahoitaja, kirjaamistyöryhmän asiantuntijoita, haavahoitajia jne. Jokaisella oli omaan asiantuntijuuteensa liittyvä piste radalla. Hygieniahoitajat hoitivat osallistujien ohjaamisen radalle ja hoitivat myös infektioidentorjuntaan liittyviä pisteitä radalla.

Fokus kaikissa pisteissä oli infektioidentorjunta eli se, mitä asioita pitää huomioida ja miten tulee toimia erilaisissa, normaalissa arjessa eteen tulevissa työtehtävissä, kuten esimerkiksi haavahoidon aseptiikassa ja viljelynäytteiden otossa, kanyloinnissa, potilaiden sijoittelussa osastoilla, huuhtelu- ja desinfektiokoneen käytössä yms.

Kustannukset jäivät vähäisiksi, koska oman talon sisältä saatiin haalittua kaikki tarvittavat välineet ja asiantuntijat. Osallistujat pääsivät harjoittelemaan asioita ihan konkreettisesti erilaisissa toiminnallisissa pisteissä. Tiettyjä radan elementtejä kirjaimellisesti askarreltiin.

Työn tueksi osallistujat saivat kerätä vielä radalta kirjallista materiaalia vietäväksi yksikköönsä. Niiden kulut koostuivat lähinnä esimerkiksi siitä, että teimme hyvinvointialueen logolla olevat kansiot, joihin jokainen osallistuja sai kirjallisen materiaalin päivän lopussa.

Ennen ensimmäistä rataa pidimme edellisenä päivänä vielä kaikille ohjaajille yhteisen tapaamisen, missä selvitettiin radan tarkoitus ja jokaisen oman pisteen fokus, jotta asiantuntijat ymmärsivät oman osuutensa koulutuspäivän kokonaisuudesta.

Etukäteistapaamisessa harjoiteltiin ensimmäistä rataa siten, että olimme saaneet vapaaehtoisen sairaanhoitajan tulemaan koekaniiniksi testaamaan sitä. P
Saimme palautetta sekä osallistujalta että ohjaajilta ja pyrimme viilaamaan koulutuspäivää mahdollisimman selkeäksi ja sujuvaksi.

Kun ensimmäinen rastirata saatiin pidettyä, se vietiin hyvinvointialueen toiseen sairaalaan pienin muutoksin, koska osallistujakunta oli hieman toisenlainen.
Tulokset
Rastirata tuki osaltaan multimodaalista lähestymistapaa, koska se huomioi ne, jotka oppivat parhaiten tekemällä. Oma paikkansa on toki kirjallista materiaalia esittelevillä koulutustilaisuuksilla.

Positiivisen vastaanoton ja kehittämistyön loppuvaiheessa konkreettista "tehdään ja harjoitellaan yhdessä" toimintaa on täydennetty myös luentopainotteisilla koulutuksilla, esimerkiksi sisäisesti järjestettävällä yhdyshenkilöiden täydennyskoulutuksella

Nyt koulutusmateriaali on monimuotoisempaa ja tarjolla koko hyvinvointialueelle, lähtien luennoista ja koulutusmateriaaleista aina rastiratoihin kuin myös verkossa toimiviin koulutuskokonaisuuksiin saakka (Moodle).

Taivas on rajana koulutuksen kehittämisessä; seuraavana voisi olla vaikka infektioidentorjunnan mobiilipeli. Tämän idean saa ottaa toteutukseen ja jakaa lopputuloksen myös meille, jos joku pelinkehittäjä joltain toiselta hyvinvointialueelta löytyy.

Rastiradat vaativat paljon panostusta ja aikaa radan kehittämiseksi ja ajankohtaisena pitämiseksi, mutta palaute ja osallistujien iloinen, innostunut osallistuminen tuo valtavaa tahtotilaa luoda uusia ratoja oppimiskokemuksiksi myös tulevaisuudessa.

Oppimisen vaikuttavuutta on vaikeaa mitata palvelujen suhteen, mutta ainakin omalta osaltamme olemme tarttuneet uudella tavalla härkää sarvista ja kehittäneet uusia tapoja ohjata ja opettaa. Ja kenties kaikille työntekijöille jatkossa löytyy se parhain tapa, millä he itse kokevat oppivansa parhaiten. Jos näillä ponnistuksilla saadaan ehkäistyksi hoitoon liittyviä infektioita ja luotua infektioturvallisia toimintatapoja yksiköihin, niin on ehdottomasti kaiken vaivan arvoista jatkaa tätä työtä.

Yhteyshenkilöt

leena rannanpiha
leena.rannanpiha(ät)omahame.fi
Hygieniahoitaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
leena rannanpiha
leena.rannanpiha(ät)omahame.fi
Hygieniahoitaja
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta