17.10.2024
Kangasalan kaupunki/kulttuuripalvelut ja Business Kangasala/Visit Kangasala, Kangasala

Kangasalan kulttuuriviikko

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Kangasalan kulttuuriviikko on uusi viikon mittainen kaupunkifestivaali, joka keskittyy kulttuuriin ja taiteeseen. Ensimmäistä kertaa tätä tapahtumaviikkoa vietettiin heinäkuun puolivälissä 2024. Tapahtuman järjestäjänä toimi Kangasalan kaupungin kulttuuripalvelut tiiviissä yhteistyössä Visit Kangasalan kanssa. Uuden tapahtuman lisäksi haluttiin myös kehittää Kangasalan kiinnostavuutta kulttuurimatkailukohteena. Syntynyt kaupungin elinkeinoyhtiön ja kulttuuripalveluiden yhteistyömalli on myös monistettavissa muihin tapahtumiin.

Kulttuuriviikon tavoitteena oli tuoda kaupungin eri kulttuuritoimijat, niin julkiset kuin yksityisetkin, laajemmin yhteen. Viikkoon osallistui noin 40 toimijaa, mukaan lukien kaupungin museot, kesägalleriat, kylätalot ja kesäteatterit. Kangasalan kaupunki vastasi viikon avajaistilaisuudesta, kun taas muu ohjelmisto rakentui mukana olevien toimijoiden panoksella.

Tapahtumaviikko juhlisti Kangasalan monipuolista kulttuuritarjontaa ja teki kaupungin vision kesäpäivän kulttuurikaupungista entistä näkyvämmäksi. Lisäksi kulttuuriviikolla oli matkailua ja kaupunkikuvaa edistäviä tavoitteita, ja se oli suunnattu sekä kaupunkilaisille, kausiasukkaille että kaupungissa vieraileville.
Ratkaisu
Kangasalan kulttuuriviikon tarkempi suunnittelu käynnistettiin alkukeväästä 2024 yhteistyössä Kangasalan kaupungin kulttuuripalveluiden ja Visit Kangasalan kanssa. Suunnittelun lähtökohtana oli kartoittaa Kangasalan monipuolinen kulttuuritarjonta, johon sisältyivät muun muassa museot, kylätalot, kesäteatterit ja galleriat.

Viikon päätavoitteena oli tuoda esille kaupungin merkittävät kulttuuri- ja taidetoimijat sekä tarjota heille mahdollisuuksia tavoittaa uusia yleisöjä. Toimijoille tarjottiin ilmainen mahdollisuus osallistua viikkoon tarjoamalla omaa sisältöään, kun taas Kangasalan kaupunki yhdessä Visit Kangasalan kanssa vastasi avajaistapahtuman lisäksi viestinnästä ja markkinoinnista.

Markkinointia varten viikolle luotiin oma visuaalinen ilme, joka näkyi kaikessa markkinointimateriaalissa. Viikkoa mainostettiin myös “Tampereella tapahtuu” -radio-ohjelmassa. Lisäksi mukana oleville taide- ja kulttuuritoimijoille järjestettiin avajaisviikolla yksityistilaisuus, joka mahdollisti verkostoitumisen ja läheisemmän tutustumisen toisiin toimijoihin.

Kulttuuriviikon kustannusrakenne oli toimiva, sillä varsinaiset tapahtumatuotannot tulivat mukana olevilta tahoilta, jolloin kustannukset keskittyivät erityisesti viestintään ja markkinointiin sekä avajaistapahtumaan. Kulttuuriviikon jälkeen toimijoille lähetettiin palautekysely, jonka avulla kerättiin ideoita ja palautetta seuraavan vuoden tapahtuman kehittämiseksi.
Tulokset
Kangasalan Kulttuuriviikko vahvisti kaupungin ja yksityisten toimijoiden välistä yhteistyötä. Se oli myös esimerkki organisaation sisäisestä yhteistyöstä kulttuuripalveluiden ja Visit Kangasalan välillä. Viikko osoitti, kuinka kaupungin lakisääteiset tehtävät (laki kunnan kulttuuripalveluista) voidaan toteuttaa samalla, kun edistetään kaupungin elinvoimaa ja matkailua.

Kulttuuri- ja taidetoimijoille suunnattu palautekysely tarjosi runsaasti kehitysideoita seuraavaa vuotta varten. Tavoitteena on huomioida entistä paremmin sekä yleisö että viikon mahdollistaneet tahot, jotta tapahtuma voi kehittyä ja kasvaa tulevaisuudessa.

Yhteyshenkilöt

Eljas Suvanto
eljas.suvanto(ät)kangasala.fi
Taide- ja kulttuuriasiantuntija
Kangasalan kaupunki
Maria Eskelinen
maria.eskelinen(ät)visitkangasala.fi
Matkailuasiantuntija
Business Kangasala
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta