14.10.2024
Posion kunta/kirjasto,
Posio
Kirjasto-pakohuone
Tykätty
4
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Pakopelit ovat yleistyneet kovaa vauhtia erilaisessa opetuksessa, eikä ihme, sillä pakopelien kautta oppiminen tapahtuu melkein kuin vahingossa ja huomaamatta. Kirjasto paikkana ja monipuolisena tilana on tuttu monille kuntalaisille iästä riippumatta. On kuitenkin myös monia kuntalaisia, joille kirjasto on vielä vieraampi ympäristö eikä kirjastossa toimiminen ole välttämättä vahvinta osaamisaluetta. Halusimme kirjastossamme yhdistää nämä kaksi asiaa toisiinsa,. Tästä syntyi ajatus kirjaston muuntamisesta pakohuoneeksi. Pelin kautta myös kokemattomammat kirjastonkäyttäjät pääsevät oppimaan kirjaston perusasioita, minkä toivotaan innostavan heitä kirjastonkäyttöön myös pelin ulkopuolella. Lisäksi tavoitteena on, että kun kirjasto tilana tulee tutuksi erilaisen tekemisen tai tapahtumien kautta, on sinne helpompi tulla asioimaan myös näiden tilaisuuksien ulkopuolella.
Ratkaisu
Kirjastonhoitaja lähti suunnittelemaan, miten kirjastoa voisi laajana tilana hyödyntää pakohuoneena ja miten peliin saisi mukaan elementtejä kirjastonkäytöstä. Peli rakentui käyttäen muun muassa perinteisiä koodilukkoja sekä kirjastossa olevia huoneita, tiloja, materiaalia sekä järjestelmiä. Pelin teemaksi rakentui seuraava: ”Posion kirjasto on palkittu maailman parhaana kirjastona. Nyt palkinnoksi saatu kallisarvoinen pokaali on varastettu! Huolimattomat varkaat ovat kuitenkin jättäneet jälkeensä erilaisia vihjeitä rikospaikalle. Onnistutteko selvittämään kadonneen pokaalin mysteerin 45 minuutissa ja tuomaan kallisarvoisen palkinnon takaisin Posiolle?”Kaksi kirjaston työntekijää testasivat pelin läpi. Luonnollisesti he selvisivät hyvin nopeasti kirjastotietämystä vaativista tehtävistä, mutta muilta osin pelin vaikeustaso koettiin sopivana siihen nähden, että se on suunnattu kaikenikäisille. Lapset pääsevät kuitenkin pelaamaan vain aikuisen seurassa, sillä pelissä vaaditaan muun muassa luku- ja laskutaitoa.
Tulokset
Peli toteutetaan Halloweenin aikaan Posion kirjastossa. Kirjasto on tällöin suljettu muulta käytöltä. Peliaikoja on pelipäivälle yhteensä 6 ryhmälle ja aikaa on varattu kaikkiaan tunti per ryhmä. Kun pakopelistä tiedotettiin kirjaston sosiaalisessa mediassa, kaikki peliajat varattiin nopeasti loppuun. Tämän vuoksi kirjasto teki päätöksen, että sama peli tullaan toteuttamaan uudestaan myös jonakin toisena ajankohtana.
Yhteyshenkilöt
Sanna Lampela
sanna.lampela(ät)posio.fi
Kirjastonhoitaja
Posion kunta
sanna.lampela(ät)posio.fi
Kirjastonhoitaja
Posion kunta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö