1.10.2024
Kangasalan kaupunki/ Ulkoalueiden ylläpito,
Kangasala
Kommunikoinnin edistäminen ja dokumentointi viheralueiden hoidossa
Tykätty
1
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Aloitin kaupunginpuutarhurina kesällä ja pohdin mahdollisuutta perehtyä työntekijöiden työhön ja hoidettaviin alueisiin. Tavoitteena oli saada hyvä yleiskäsitys työstä ja työalueesta sekä luodata mahdollisuutta tällaisen keinon hyödynnettävyyteen jatkossa. Ideana oli myös kehittää dokumentointitapaa.
Ratkaisu
Varasin heinäkuun ajalle jokaisen työntekijän kanssa kaksi ajankohtaa kunkin työntekijän työalueen kiertämiseen, havainnointiin ja keskusteluun työnteosta. Tapaamiset dokumentoitiin kuvien, karttaotteiden ja mahdollisten toimintaohjeiden kanssa PowerPoint-muistioksi. Aikaa kului arviolta puolet kuukauden työajasta eli yhteensä kustannus kahdelta hengeltä muodostui henkilötyökuukaudeksi. Työtapa oli myös dokumentoinnin kannalta aikaa vievä, joskin hyvin selkeä ja vaivattomasti jaettavissa.
Tulokset
Näitä materiaaleja käytetään eri toimialojen kanssa keskusteluun rajapintayhteistyön edistämiseksi. Tämä ryhmäkierros jää säännölliseksi käytännöksi saamansa kannatuksen ansiosta. Prosessi johti ajatukseen toiminnanohjausjärjestelmän hankinnasta, joka veisi ajatusta eteenpäin laajennettuna ja sujuvoitettuna, etenkin kun valitsemme yleisesti käytössä olevan järjestelmän, tai järjestelmän, jossa on mahdollisuus yhtenevään rajapintaan toisen järjestelmän kanssa.
Yhteyshenkilöt
Samuli Lehti
samuli.lehti(ät)kangasala.fi
kaupunginpuutarhuri
Kangasalan kaupunki/ Ulkoalueiden ylläpito
samuli.lehti(ät)kangasala.fi
kaupunginpuutarhuri
Kangasalan kaupunki/ Ulkoalueiden ylläpito
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Esihenkilötyö ja johtaminen Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Kannustava palkkaus tai palkitseminen Kestävä kehitys Luottamuksen vahvistaminen Palvelu- ja kumppaniverkoston kehittäminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Palvelujen vaikuttavuuden parantaminen Palvelumuotoilu Perehdytys ja perehdyttäminen Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työn imu ja innostus Työntekijäkokemuksen kehittäminen Työturvallisuuden ja työympäristön parantaminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio Viestinnän kehittäminen Yhteiskehittäminen Yhteistyö yli yksikkörajojen