22.9.2021
Kemin kaupunki/kotihoitokeskus,
Kemi
Kotihoidon käsikirja mobiilina
Tykätty
2
kertaa.
Palkittu
Valmis
Tarve ja tavoitteet
Kotihoitokeskuksen ohjeet asiaan, jos toiseenkin olivat mapeissa, ilmoitustauluilla, siellä ja täällä levällään. Ohjeiden ylläpito ja uusien työntekijöiden perehdyttäminen oli haastavaa. Henkilöstön vaihtuvuus on suhteellisen korkea, paljon sijaisia ja määräaikaisia. Henkilöstö käyttää potilastietojärjestelmää mobiililaitteilla. Tavoitteena oli saada kaikki ohjeet yksiin kansiin. Haluttiin ajantasainen käsikirja, joka olisi kaikkien saatavissa mobiililaitteilla.
Ratkaisu
Ihan ensin hahmotettiin sisältöä liimaamalla lappuja kotihoitokeskuksen seinälle. Kaikki ohjeistusta vaativat asiat ryhmiteltiin viiden pääotsikon alle. Lappuja kertyi kymmeniä ja metritolkulla!Sen jälkeen luotiin sivusto, johon sekä työnjohto että työntekijät tekivät ohjeita. Työtä jatketaan edelleen.
Sivusto asennetaan kuvakkeena kaikkiin laitteisiin alkunäytölle, jotta sen käyttö on helppoa kaikille. Sivustoon riittää kertakirjautuminen. Sijaisten puhelimissa se on valmiiksi avattuna.
Tulokset
Kotihoitokeskuksen henkilöstö työskentelee suurelta osin yksin ja kolmessa vuorossa ympäri vuorokauden. Henkilöstö joutuu yksin kohtaamaan yllättäviäkin käänteitä asiakkaiden luona. Nyt he näkevät aina mukana olevasta matkapuhelimestaan ohjeita. Kaikki tieto on aina matkassa! Uusien työntekijöiden perehdyttäminen on helpompaa.Ohjeiden ylläpito on helppoa ja nopeaa. Ei tarvitse papereita kopioida sinne tänne ja pelätä, että jossain vielä roikkuu joku vanhentunut ohje.
Yhteyshenkilöt
Riitta Nahkiaisoja
riitta.nahkiaisoja(ät)kemi.fi
Kotihoidon palvelupäällikkö
Kemin kaupunki, perusturvatoimiala, kotihoitokeskus
riitta.nahkiaisoja(ät)kemi.fi
Kotihoidon palvelupäällikkö
Kemin kaupunki, perusturvatoimiala, kotihoitokeskus
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö
ja henkilöstö
Toimialat
Toiminnot
Teemat
Henkilöstön osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen Henkilöstön osallistumis- ja vaikutusmahdollisuudet Henkilöstön pysyvyyden edistäminen Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys Prosessien ja toimintatapojen kehittäminen Toimintakulttuurin kehittäminen Tuottavuuden parantaminen Työhyvinvoinnin parantaminen Työturvallisuuden ja työympäristön parantaminen Uuden teknologian hyödyntäminen ja digitalisaatio Viestinnän kehittäminen Yhteistyö ja vuorovaikutus organisaation sisällä