16.10.2024
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, lääkinnällinen kuntoutus , Kokkola

Lääkinnällisen kuntoutuksen uudet tuulet!

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Meillä täällä Keski-Pohjanmaan Hyvinvointialueella Soitessa kuntoutuksen yksikössä on ollut muutoksen aika viimeisen parin vuoden ajan. Hyvinvointialueen perustaminen, työntekijä vaihdosten, moniammatillisen yhteistyön muutosten ja taloudellisten haasteiden vuoksi jouduimme kehittämään uusia toimintatapoja.

Olemme kehittäneet kuntoutusta monilla työalueilla kuten kuntoutusohjauksessa ja apuvälinetoiminnassa. Työntekijät ovat sitoutuneet uusiin toimintatapoihin ja esihenkilömme on luottanut toimintamme toteuttamiseen asiakaslähtöiseksi. Samalla työhyvinvointimme on parantanut monilla osa-alueilla ja työtyytyväisyys on kasvanut.

Apuvälinetoiminta vaati kehittämistä, koska asiakas määrät ovat kasvaneet ja koska apuvälinetoiminta sisältää laaja-alaisia prosesseja niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin kanssa. Näiden perusteella tavoitteena oli toteuttaa valtakunnallista kuntoutuksen apuvälineiden luovutuksia paremmin Soiten Apuvälinetoiminnassa.

Lisäksi sopeutumisvalmennusta ja ryhmätoimintaa oli tarve kehittää asiakaslähtöisemmäksi ja taloudellisemmaksi, jotta voitaisiin toteuttaa valtakunnallista lääkinnällisen kuntoutuksen ohjaamisen perusteita. Ryhmäohjausmenetelmiä kehitettiin työntekijöiden (kuntoutusohjaaja) erikoistumiskoulutuksia hyödyntäen. Asiakasmäärien kasvun hallinta on taloudellisesti tehokasta ryhmätoimintana ja mahdollistaa vertaistuen toteutumisen. Kolmannen sektorin toimijat ovat ryhmissä mukana, joten jatkokuntoutukseen /vertaistuen jatkuvuus toteutuu.

Olemme hyödyntäneet kuntoutuksen somealustaa toiminnan näkyvyyden lisäämisessä ja etäkuntoutuksen käyttöönotossa. Meillä on Instragramissa soite_kuntoutus -kanava.
Ratkaisu
Apuvälinetoiminnassa on toteutettu apuvälineprosessien parantamista hyödyntäen sähköisiä järjestelmiä kuten Effector ja Palse.fi Apuvälinetoiminnan kehittämisessä on ollut mukana apuvälinekeskuksen henkilökunta ja esihenkilöt. Ulkopuolista rahoitusta tai asiantuntijoita ei ole ollut. Kustannukset koostuvat sähköisistä alustoista, joita on aiemmin jo hyödynnetty toiminnassa.

Apuvälineiden seurannan kehittämistä on tehty seurantakirjeillä asiakkaille. Apuvälineiden kierron tehostamista on tehty lähettämällä apuvälineiden palautuskehotukset kirjeitse.
Palse.fi portaalissa asiakkaat voivat nähdä ja hallinnoida apuvälineiden lainausta .Asiakkaiden sähköinen asiointi apuvälineasioissa on lisääntynyt. Lisäksi on otettu käyttöön
takaisinsoittopalvelu. Asiakkaille on vielä luotu esitietolomakkeet ennen apuvälineen hankintaa. Apuvälineen palautusta ja noutoa on monipuolistettu ja palautusaikoja laajennettu. Palautuspisteitä on kehitetty asiakasystävällisemmäksi ja helpommaksi ns. apuvälinekontin avulla. Lisäksi tulevaisuuden sotekeskuksen suunnittelua on tehtyapuvälinekeskuksen osalta, se ulottuu vuoden 2026 lopulle.

Ensitietopäivien ja sopeutumisvalmennuksen ryhmätapaamisia on toteutettu monin tavoin. Toiminnalliset menetelmät yhdistettynä vertaistukeen ovat osoittautuneet tärkeiksi.. Kannustimena ovat olleet lounasruokailu. Toiminnassa myös käytetään esteettömiä kurssipaikkoja.

Ryhmäohjauksia on tehty erilaisin toiminnallisin menetelmin ja monenlaisissa ryhmätyötiloissa sekä Soiten omissa tiloissa että ulkopuolilla kurssipaikoilla.


Toiminnan kehittämisessä olivat mukana kuntoutusohjaajat ja esihenkilö. Ulkopuolista rahoitusta ei ole ollut. Kuntoutusohjaajien erikoiskoulutuksia hyödynnettiin erilaisten ryhmien toteutuksessa. Sopeutumisvalmennus ja ryhmätoiminnan kehittämisessä säästimme kustannuksia sekä asiakkaiden osalta että organisaatiotasolla.

Sopeutumisvalmennuksen ryhmätoimintaa toteutettiin useille sadoille asiakkaille ja asiakasryhmät olivat näkövammaiset, kuulovammaiset sekä neurologisia, sydänsairauksia ja syöpää sairastavat sekä diabetesasiakkaat ja fibromyalgiaa sairastavat.
Tulokset
Apuvälinetoiminnan kehittämisessä olemme saaneet paljon tyytyväisiä asiakkaita, jotka kertovat, että apuvälineiden nouto ja palautus on parantunut. Apuvälineiden käyttö ja kiertoon päätyminen on nopeutunut. Työprosessit ovat selkeytyneet ja turhilta yhteydenotoilta ja kotikäynneiltä on vältytty. Työaikaa on säästynyt muihin työtehtäviin. Hyvin toteutetulla apuvälinetoiminnalla säästetään kustannuksia monissa muissa yksiköissä kun asiakkaiden toimintakyky paranee apuvälineillä ja kotona asuminen mahdollistuu mahdollisimman pitkään. Säästöä syntyy siis koko hyvinvointialueelle kuntoutuksen avulla. ja asiakkaat pysyvät toimintakykyisenä ja elämän laatu paranee.

Apuvälinetoimintaa kehitetään aktiivisesti jatkossakin. Tulevaisuuden sotekeskuksen suunnittelua tehdään apuvälinekeskuksen osalta vuoden 2026 lopulle, jolloin uusi apuvälinekeskus aloittaa sotekeskuksessa.

Kuntoutusohjaajina olemme oppineet käyttämään etäluentoja ja ohjaamme asiakkaita osallistumaan etänä. Uudet ryhmäpaikat ja spesifit ryhmät kohdentuvat paremmin asiakkaille sopiviksi, motivoituneet asiakkaat sitoutuvat hoitoon ja kuntoutukseen paremmin. Lisäksi asiakkaat ohjautuvat vertaistuen piiriin. Isoja asiakasryhmiä saadaan kuntoutuksen piiriin oikea-aikaisesti. Ryhmissä asiakkaat saavat luotettavaa tietoa asiantuntijoilta ja vertaistuki kannustaa kuntoutumisessa. Yhteistyötä jatketaan eri verkostoissa moniammatillisesti ja tavoitteena on, että näillä toimenpiteillä saavutettavan Soiten palvelustrategian mukaiset tavoitteet.

Yhteyshenkilöt

Marianne From
marianne.from(ät)soite.fi
Kuntoutusohjaaja
Keski-Pohjanmaan Hyvinvointialue
Tero Varila
tero.varila(ät)soite.fi
Palveluesimies
Keski-Pohjanmaan Hyvinvointialue
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta