2.10.2025
Tuusulan kunta, osallisuustiimi,
Tuusula
Lasten neuvonantajaryhmä mukaan kehitystyöhön
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Havaittiin ettei kunnan viestintä tavoita nuoria. Erityisen tärkeänä toimivat ja tavoittavat viestintäkanavat ovat lapsille suunnatuissa palveluissa, tässä tapauksessa lasten ja nuorten osbussa (osallistuva budjetointi). Tavoitteeksi asettettiin kehittää osbu-viestintää yhdessä neuvonantajien kanssa: luoda nuoria kiinnostavia sisältöjä ja ottaa haltuun uusia kanavia jaa viestintätapoja.
Ratkaisu
Neuvonantajia haettiin avoimella kutsuilla, opettajien välityksellä ja rekrytoimalla kohtaamisten aikana.Ryhmän perustamisen jälkeen asetettiin tavoitteet ja aikataulu. Aikataulu laadittiin heti joustavaksi ja jätettiin tilaa nuorten ideoille ja niiden toteutukselle,
Tavoitteita tarkennettiin nuorten kanssa toiminnan käynnistyttyä. Haluttiin myös nuorten oma ääni kuuluviin. Ja toisena lisätavoitteena vahvistaa neuvonantajanuorten osallisuutta ja antaa vaikuttamisen kokemuksia.
Nuoret suunnittelivat osbun viestintämateriaaleja (julisteet, videot, tekstit) ja ryhtyivät tuottamaan materiaalia Tuusulanosbu tiktok-kanavalle. Nuoret osallistuvat osbu-kiertueelle promoten osbua ja pitäen mm. osbun oppitunteja alakoululaisille.
Seuraavassa vaiheessa neuvonantajat osallistuvat saatujen ideoiden yhteiskehittämiseen ja suunnittelevat äänestys aiheen toteutusta.
Neuvonta ja ryhmän perustaminen ja ohjaus toteutetaan kunnan osallisuustiimin voimin ilman erillistä rahoitusta.
Ylimääräisiä kustannuksia on syntynyt vain nuorten eduskuntavierailun matkailusta ja tapaamisten tarjoiluista.
Tulokset
Markkinointimateriaalin testaaminen nuorisotiloilla auttoi luomaan kohderyhmää kiinnostavampia julisteita ja videoita. Samalla myös käytetty kieli muuttui kohderyhmälle sopivammaksi.Nuoret ottivat Tiktok-kanavan haltuunsa ja uudenlainen sisältö on jo ensimmäisten päivien aikana lisännyt kanavan tunnettuutta tuusulaisten nuorten joukossa. Kokeilu rohkaisee antamaan myös muita viestintäkanavia nuorten käyttöön.
Kiinnostus Osbu-kiertueeseen kasvoi neuvonantajanuorten avulla. Nuoret suunnittelivat ja valmistivat aiheeseen liittyviä rintanappeja kiertueella jaettavaksi. Niiden suosio yllätti jo ensimmäisenä kiertuepäivänä ja aihioita tilattiin kun samantien tuplamäärä lisää.
Vaikuttavinta kiertueella on ollut nopea luottamuksen rakentuminen. Neuvonantajanuorten ovat pystyneet vakuuttamaan ikätoverinsa työntekijöitä nopeammin siitä, että kunta aidosti kuuntelee. Ja että lapset ja nuoret todellakin itse päättävät mihin osbun 150 000 euron määräraha käytetään.
Neuvonantajien käyttö on tehostanut osbun jakautumista. Heidän avullaan on päästy heti asiaan käsiksi muiden nuorten kanssa. Viestintää on osattu kohdentaa suoraan kohderyhmälle aiempaa paremmin. Neuvonantajat ovat saaneet kokemusta kampanjoinnista, viestinnästä ja jatkossa myös yhteiskehittämiseen prosesseista, mutta samalla heidän osallisuutensa arvokkaana kuntalaisen ja osana yhteisöä on vahvistunut.
Yhteyshenkilöt
Katja Repo
katja.repo(ät)tuusula.fi
Yhteisömanageri
Tuusulan kunta
katja.repo(ät)tuusula.fi
Yhteisömanageri
Tuusulan kunta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Asiantuntijat/eri
toimijoiden verkosto
toimijoiden verkosto