1.11.2024
Heinolan kaupunki/varhaiskasvatus,
Heinola
Leikkipedagogiikan kehittäminen
Tykätty
0
kertaa.
Käynnissä
Tarve ja tavoitteet
Lasten leikkiin sitoutumattomuudesta ja mielikuvituksettomuudesta huolestuttiin, sillä oppiminen tapahtuu varhaislapsuudessa leikin kautta. Otimme yhteyttä Hannelandiaan, joka on kouluttanut henkilöstöämme leikin merkityksestä sekä laittanut yksikkö kerrallaan leikkitilat houkutteleviksi leikkiin. Yksi yksikkö on vielä käymättä - muuten kaikki ovat saaneet uuden ilmeen. Tavoitteiksi asetettiin aikuisen rooli leikissä sekä leikkitilojen uusiminen.
Ratkaisu
Ensiksi koulutettiin ja kartoitettiin eri yksiköiden yksilölliset tarpeet (lapsia haastateltiin sekä havainnointiin), joiden perusteella Hannelandia kävi materiaaliostoksilla. Osassa yksiköissä oli tietty ryhmä kasvattajia, jotka osallistuivat leikkitilojen valmistamiseen ja osassa yksiköissä oli kehittämispäivä, jolloin kaikki työntekijät olivat osallisia. Kehitimme konkreettisesti tiloja lapsille ja lasten tarpeiden mukaan. Lisäksi kehitimme työn tekemisen tapoja - pienellä voi saada paljon aikaan. Kehitimme myös aikuisen roolia leikin rikastajana. Hannelandia -yhteistyö maksettiin hankerahoista.
Tulokset
Työ jatkuu. Yksiköt ovat jatkaneet työtä ja käytävät/nukkarit/eteisetkin ovat heränneet eloon leikkitilojen myötä. Lapset ovat nyt paljon rauhallisempia sekä leikkiin sitoutuneita. Työrauhaa ja levollisuutta saavutettiin vain sillä, että leikkitilat tehtiin lapsille sopivimmiksi.
Liitteet
Kehitysteko 2024 Hannelandia.pdfYhteyshenkilöt
Tuisku Laukka
tuisku.laukka(ät)heinola.fi
erityisopetuksen asiantuntija
Heinolan kaupunki
tuisku.laukka(ät)heinola.fi
erityisopetuksen asiantuntija
Heinolan kaupunki
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto, henkilöstö ja
palvelujen käyttäjät
palvelujen käyttäjät