1.11.2024
				
				
					Heinolan kaupunki/varhaiskasvatus,
					Heinola
				
				Leikkipedagogiikan kehittäminen
					Käynnissä
				
			Tarve ja tavoitteet
				Lasten leikkiin sitoutumattomuudesta ja mielikuvituksettomuudesta huolestuttiin, sillä oppiminen tapahtuu varhaislapsuudessa leikin kautta. Otimme yhteyttä Hannelandiaan, joka on kouluttanut henkilöstöämme leikin merkityksestä sekä laittanut yksikkö kerrallaan leikkitilat houkutteleviksi leikkiin. Yksi yksikkö on vielä käymättä - muuten kaikki ovat saaneet uuden ilmeen. Tavoitteiksi asetettiin aikuisen rooli leikissä  sekä leikkitilojen uusiminen. 
				Ratkaisu
				Ensiksi koulutettiin ja kartoitettiin eri yksiköiden yksilölliset tarpeet (lapsia haastateltiin sekä havainnointiin), joiden perusteella Hannelandia kävi materiaaliostoksilla. Osassa yksiköissä oli tietty ryhmä kasvattajia, jotka osallistuivat leikkitilojen valmistamiseen ja osassa yksiköissä oli kehittämispäivä, jolloin kaikki työntekijät olivat osallisia. Kehitimme konkreettisesti tiloja lapsille ja lasten tarpeiden mukaan. Lisäksi kehitimme työn tekemisen tapoja - pienellä voi saada paljon aikaan. Kehitimme myös aikuisen roolia leikin rikastajana. Hannelandia -yhteistyö maksettiin hankerahoista.
Tulokset
				Työ jatkuu. Yksiköt ovat jatkaneet työtä ja käytävät/nukkarit/eteisetkin ovat heränneet eloon leikkitilojen myötä. Lapset ovat nyt paljon rauhallisempia sekä leikkiin sitoutuneita. Työrauhaa ja levollisuutta saavutettiin vain sillä, että leikkitilat tehtiin lapsille sopivimmiksi. 
													Liitteet
																																									Kehitysteko 2024 Hannelandia.pdfYhteyshenkilöt
								Tuisku Laukka
tuisku.laukka(ät)heinola.fi
erityisopetuksen asiantuntija
Heinolan kaupunki
							
						tuisku.laukka(ät)heinola.fi
erityisopetuksen asiantuntija
Heinolan kaupunki
							Kehittämiseen ovat osallistuneet
						
						
							Johto, henkilöstö ja 
palvelujen käyttäjät
					palvelujen käyttäjät