15.10.2024
Kouvolan kaupunki, liikuntapalvelut, Kouvola

Liikkuvakouvola - Kymenlaakson monipuolisinta liikuntatarjontaa!

Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Liikkuvakouvola on Kouvolan kaupungin liikuntapalveluiden ylläpitämä sosiaalisen median kanava Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa, ja se vastaa Kymenlaakson monipuolisimmasta liikuntatarjonnasta.

Sosiaalisen median kanavillamme julkaisemme monipuolisia treenivideoita ja esittelemme paikallisia liikkumismahdollisuuksia. Jaamme myös ajankohtaista tietoa liikuntapaikoista ja -tapahtumista. Facebookissa meillä on 4954 seuraajaa, Instagramissa 1405 seuraajaa ja YouTubessa 1 050 tilaajaa (tiedot poimittu 10.10.24).

Sosiaalinen media otettiin liikuntapalveluissa käyttöön hankkeen myötä vuonna 2016 osana terveyden edistämisen moniammatillista tiimiä. Toiminta oli hyvin pientä ja haki vielä paikkaansa. Organisaatiomuutoksen myötä vuonna 2019 nimi vaihtui Liikkuvakouvolaksi ja somekanavat jäivät pelkästään Kouvolan kaupungin liikuntapalveluiden hallintaan. Saman vuoden aikana toiminnasta tehtiin suunnitelmallista ja tavoitteellista.

Liikkuvakouvolan sisällölliset tavoitteet syntyivät tarpeesta kehittää toimintaa nykyaikaisempaan suuntaan ja saada tietoa helposti kuntalaisten saataville.

Halusimme kannustaa kuntalaisia omatoimiseen liikkumiseen ja aktiiviseen arkeen. Lisäksi halusimme olla helposti lähestyttävä taho, joka tuo liikkumisen mahdollisuuksia esille rennolla ja positiivisella otteella.

Lisäksi halusimme vakiinnuttaa asemamme kunnallisena liikunnan tiedotuskanavana. Tarvittiin selkeä taho, mistä tieto esimerkiksi liikuntapaikoista ja tapahtumista olisi helposti saatavilla nykyaikaisin keinoin.

Ensimmäisenä vuonna tavoitteenamme oli kasvattaa seuraajamäärää Facebookissa. Seuraavana vuonna tavoittelimme kasvua Instagramissa ja YouTubessa. Tämän jälkeen aloimme perehtymään myös systemaattisemmin julkaisujen näyttökertoihin ja tavoitettavuuteen.
Ratkaisu
Toiminnan tueksi ja kehittämiseksi loimme vuosikellon, jonka kautta aloimme suunnittelemaan ja rytmittämään julkaisuja sosiaalisessa mediassa. Suunnittelimme toiminnan viikko kerrallaan, niin videoiden kuin muidenkin julkaisujen osalta. Vuosikellon avulla pystyimme varmistamaan sisällön monipuolisuuden ja hahmottamaan kokonaisuutta. Lisäksi kyselimme kuntalaisilta toiveita videoihin, joita olemme myös päässeet toteuttamaan monilta osin.

Vuosikellon lisäksi teimme joka vuodelle markkinointisuunnitelman, jonka avulla mietimme keinoja näkyvyyden lisäämiseksi. Perinteisten markkinointikeinojen (mm. mainokset, lehtijutut, valomainostaulut, äänimainokset) rinnalla olemme panostaneet mainosmateriaaliin. Liikkuvakouvola-brändättyinä materiaaleina on ollut jaossa tuubihuiveja, heijastimia, stressipalloja ja kyniä.

Olemme kouluttautuneet vuosien varrella eri sosiaalisen median koulutuksissa (mm. sosiaalisen median mittaaminen ja analytiikka, mobiilivideokoulutus). Koulutusten pohjalta olemme päässeet syventymään sosiaalisen median analytiikkaan ja kehittämään omaa toimintaa näiden tietojen pohjalta. Lisäksi olemme hankkineet työvälineiksi erilaista kuvauskalustoa (mm. kuvausjalka ja -valo, kuvanvakaaja, puhelimet, mikrofonit) ja editointiohjelman.

Somen hallinta ja sisällön tuottaminen tapahtuu kahden liikunnanohjaajan voimin, yhtenä osana heidän työnkuvaansa. Näin ollen vuositasolla kustannukset ovat olleet varsin maltilliset. Kaksikolle on annettu toiminnan kehittämiseen vapaat kädet, jolloin tekeminen on ollut mielekästä ja palkitsevaa. Intohimoinen suhtautuminen sisällön tuottamiseen näkyy monipuolisilla videoilla, joista välittyy ilo, energia ja itsensä likoon laittaminen kameran edessä. Lisäksi raja työn ja vapaa-ajan välillä on hyvin häilyväinen, koska työ koetaan merkitykselliseksi ja ideoita tulee aikaan katsomatta.
Tulokset
Liikkuvakouvolan asema liikuntapalveluiden tiedotuskanavana on vakiintunut. Kanavan kautta saamme nykyään paljon kysymyksiä liikuntapaikkoihin liittyen. Pyrimmekin tarjoamaan aktiivisesti ajantasaista tietoa, sillä meidät mielletään liikuntapalveluiden tärkeimmäksi tiedotuskanavaksi Kouvolassa.

Videoistamme on tullut somessa erityisen tärkeäitä, sillä palautteen (viestien, kommenttien ja kohtaamisten) mukaan niitä hyödynnetään paljon. Parhaimmat videot Facebookissa ovat tavoittaneet lähes 200 000 katsojaa. Vahvasta paikallisuudesta huolimatta videot liikuttavat seuraajia ympäri Suomen ja toiminta kerää positiivista palautetta muilta kunnilta.

Lisäksi Youtube –kanavalta löytyviä pidempiä videoita hyödynnetään eri tahoilla. Tuolijumpat ovat olleet aktiivisesti käytössä erilaisissa ikääntyneiden tapaamispaikoissa virtuaalijumppatuokioina. Muita jumppia on hyödynnetty mm. liikuntaneuvonnan asiakkaiden kanssa, yhdistyksissä, kouluissa ja kotitreeneissä.

Vuosikellon myötä olemme saaneet somesisällöstä monipuolisempaa, sillä sen avulla kokonaiskuva on helpompi hahmottaa. Pyrimme myös jatkossa pysymään somen trendeissä mukana, joka vaatii aika ajoin lisäkouluttautumista. Lisäksi seuraamme aktiivisesti somen analytiikkaa, mikä osittain ohjaa sisällön kehittämistä edelleen oikeaan suuntaan.

Olemme saaneet valtavasti hyvää palautetta meidän hauskasta ja helposti lähestyttävästä otteesta. Seuraajille on välittynyt iloinen ja rento ote liikkumiseen, huumoria unohtamatta.

Liikkuvakouvola on onnistunut tuomaan liikunnan iloa eritasoisille liikkujille ja luomaan positiivista kuvaa Kouvolasta. Tästä kertonee myös valinta Kouvolan vuoden liikuttajaksi Kymenlaakson urheilugaalassa vuonna 2020.
Linkit
https://www.facebook.com/liikkuvakouvola/
https://www.instagram.com/liikkuvakouvola/
https://www.youtube.com/@liikkuvakouvola6091

Yhteyshenkilöt

Heidi Salokivi
heidi.salokivi(ät)kouvola.fi
Liikunnanohjaaja
Kouvolan kaupunki, liikuntapalvelut
Johanna Immonen
johanna.immonen(ät)kouvola.fi
Liikunnanohjaaja
Kouvolan kaupunki, liikuntapalvelut
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta